Ik ga gewoon de kosten van dit project bijhouden.
€15,00 Krukas van tomostefan
------------+
€15,00 Totaal
Jaja, daar ben ik weer met weer een fantastisch idee
Een "tomos" op Stoom.
Ik heb hier al een hele tijd over lopen denken en peinzen
en ik denk dat ik nu met een goed ontwerp ben gekomen.
Waarom?
Het is nog nooit gedaan (en het is awesome)
Brandstof:
Er komt een universeel verbrander met aansluiting voor butaan/propaan/aardgas enz,
hout, stookolie, kolen, houtskool, benzine en alles wat verder maar branden wil
onder de ketel.
Als het goed is zal hij ongeveer een werk-druk krijgen van 50/60 bar,
dit is hetzelfde als de druk tijdens de explosie in een tomosje.
Oud ontwerp.
Opstelling:
Drie wielen, 1 voor 2 achter
aan een as met differentieel.
Stoom ketel komt tussen de twee achterwielen,
evenals eventuele gasflessen/ hout/ kolen enz.
Tank word omgebouwd als wateropslag.
(Ontwerp van Frame komt nog)
Motorblok:
Een oud tomos blokje, hiervan verbreed ik het linker carter
zodat er plaats ontstaat voor de extra brede krukas.
Cilinder word of helemaal gedraaid of ik gebruik een oude
4takt cilinder.
(alle andere delen worden helemaal custom)
De rest spreekt wel een beetje voor zichzelf toch?!
Even wat achtergrond informatie.
Volgend jaar ga ik mechatronica studeren op het ROC Leiden,
hier leer ik tevens cad tekeningen maken, met draaibanken/frezen werken en alu lassen.
dus wat wil je nog meer?
Als werkplaats kan ik Henk's werkplaats (Noordwijkerhout) gebruiken, hij repareert oldtimer bromfietsen en heeft
een flink machinepark.
Als hulp voor het stoom gedeelte heb ik hier vlak in de buurt het valkenburgse spoorwegmuseum, die hebben allemaal
stoomtreinen, dus die kunnen me vast wel adviseren over boiler ed.
Dus het duurt nog wel een paar maanden voordat er een begin kan worden gemaakt,
maar ik zweer op mijn leven dat hij er komt!
Btw, ik heb ook al bij het RDW gecheckt, en stoom is een toegestane vorm van "brandstof" dus hij is ook nog eens weg-legaal te keuren.
Ideeën/suggesties zoals gewoonlijk weer erg welkom.
****************************************************Autocad*********************************************************
Zie hier, m'n aller eerste autocad model!
Hij is in autocad 2011 editie gemaakt, hier kun je m'n file ook downloaden om er aan te kunnen sleutelen:
http://www.mediafire.com/?bdha7za6th6k7wj
Krijgen jullie een beetje een idee wat ik wil gaan doen.
Ik ga morgen alles in het blok meten om een autocad model op schaal te kunnen maken van de motor.
*******************************************Blok*******************************************************
'T is een beetje een zooitje geworden
Duidelijk genoeg?
Of snap je er geen ene bal van?
Hier kun je de autocad versie weer downloaden:
http://www.mediafire.com/?aidig9uu10r28ia
Ik ga nog proberen hem 3d te maken.
Ik ben echt een ramp met autocad
********************************************......*********************************************************
Ik ben zo slecht met autocad dat ik maar weer ben terug gegaan naar papier
Ik heb bedacht dat hem beter double acting kan maken met een echte stoom zuiger.
Berekend:
Boring 30mm
Slag 43,08mm
En dan 2 cilinders.
********************************************************************************************
Beter dan m'n autocad model
*******************************************************Het begin!******************************************************
Zo!
Omdat ik zo slecht ben met ontwerpen,
ben gewoon maar eens begonnen!
Ik heb de krukas van Tomostefan
en de oude krukas van m'n ma d'r tomos aan elkaar gebeund.
En vervolgens een cartertje bij de fietsenmaker gehaald,
mocht ik gewoon meenemen, hij zij dat hij ze toch nooit gebruikt
Planning:
1.De krukas lager een aanverwanten uit het eerste carter slopen.
2.Van het tweede carter de helft af zagen
zodat alleen de krukas lager en de ophanging voor de spoelen blijft.
3.Dan wat overblijft van het tweede carter afvlakken om de
juiste diepte te creëren voor de krukas.
(hoeft niet perfect te zijn, speling kan worden opgevangen met schijfjes)
Dit proces moet misschien ook worden toegepast op het eerste carter
om hem vlak genoeg te maken om fatsoenlijk het tweede carter er recht op te lassen.
4.Carters zandstralen.
5.Rechter zuigerstang eventueel aanpassen voor de stoomklep
6.Krukas laten zetten.
En dan zie ik wel weer
***************************************************************************************************************
Update deel 2
Ik heb gewoon maar de ijzerzaag en de vijl gepakt en beginnen te beunen.
Nu alleen nog maar afvlakken en dan lassen die handel!
***************************************************************************************************************
Effe gezandstraald.
Maandag op school ff het eerste linker carter frezen en daarna kan het gelast worden.
De krukas word gezet en ik heb hem zaterdag weer terug,
ik had gekeken en hij had maar 0,18 en 0,04 mm afwijking
Best goed voor een op het oog gemaakte krukas hè?
***************************************************************************************************************
I weet dat het erg lang heeft geduurd maar ik heb hem eindelijk kunnen laten lassen.
Nu eerst de rest van de lak verwijderen en dan kan ik beginnen aan de cilinder.