• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Spoelruimte / krukasruimte / krukasholte schoonmaken

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 13 feb 2013 20:11

Ten eerste, wat is de goede naam ?

Ik heb een tijdje terug bij mijn brommer
viewtopic.php?f=68&t=19707
het blokje los gehaald en de vastgelopen cilinder los gemaakt. Omdat ik toen eerst mijn andere brommer in orde wou maken en verkopen heb ik deze maar zo laten staan.

Nu ben ik er weer mee bezig gegaan en bleek het dus dat er water zat in de spoelruimte.

Nu heb ik dit eruit laten lopen maar de krukas bewoog haast niet, nu heb ik er WD40 in gespoten en begint weer beter te bewegen. Ik heb gezocht op spoelruimte schoonmaken maar kon er niet heel veel over vinden.

Joren van het forum had zei dit:
Met remmenreiniger + compressor krijg je de krukasholte wel schoon hoor En wat doekjes erdoorheen rammen.
Ik heb alleen geen compressor en remmenreiniger lijkt mij niet te helpen het soepeler te laten lopen?

shadowranger zei dit erover (in een ander topic uit 2009):
Dan kun je het beste de spoelruimte (waar de krukas in draait) en cilinder spoelen met benzine om de olie eruit te krijgen.
Ik vroeg me af wat zal helpen om het zo goed mogelijk weer te krijgen zonder het blok te splitsen en delen te vervangen. En mogelijk nog andere tips?
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 13 feb 2013 22:51

remmenreiniger is geweldig spul. kan geen kwaad voor de verbranding en de oude olie die op je krukas zit komt los en je kunt vast wel ergens bij iemand bezig met een compressor. maar benzine werkt ook maar heb je wss ook nog een compressor nodig.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Hardbreaktwo
Vaste forummer
Berichten: 487
Lid geworden op: 18 nov 2011 20:40
Locatie: Wijhe
  • Citeer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 13 feb 2013 22:58

Toch is t moeilijk om goed te krijgen als je krukas vast zit.. Je wilt niet dat je lagers blokkeren tijdens het rijden want dan heb je kans dat ze kapot draaien en meer schade oplevert :o

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 feb 2013 01:24

Idd. Water en lagers werken niet lekker samen, zeker nu je zegt dat de boel al vastzat. Dan zul je toch de lagers moeten verangen (dus blok splitsen). Vwb mijn quote: Dat ging op in het geval van ATF olie in de spoelruimte. En de benzine (mix met 2-takt olie) is om te spoelen als je na de reparatie van de krukaskeerring meteen op mengsmering gaat rijden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 14 feb 2013 10:11

Ik kon gister na wat WD40 in de spoelruimte het vliegwiel alweer gewoon goed ronddraaien, als ik het nu verder gewoon goed schoonmaak en alles weer monteer. Wat kan er dan allemaal misgaan, of loopt ie alleen iets minder goed?
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 14 feb 2013 11:01

Ik denk dat er een grote kan is dat je lagers gaan blokkeren een keer onder het rijden en dan loopt echt alles in de soep..
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 14 feb 2013 12:21

Oke dan moet ik dus maar echt het blok gaan splitsen :twisted: . Nog niet eerder gedaan.

Heb ik om het probleem te verhelpen nog meer nodig dan dit?
http://www.tomoshop.nl/catalog/lager-en ... p-897.html
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 14 feb 2013 18:31

Pakkingen voor je blok,
Mocht je oude ATF olie hebben, gelijk een nieuwe flesje ATF olie.
Vliegwieltrekker
Zuigerstop

Ik neem aan dat je de laatste 2 wel in bezit heb.
Mocht andere nog mijn lijstje aanvullen, wordt gewaardeerd :)
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 15 feb 2013 07:02

Okee bedankt voor de info. Ik heb alles behalve het krukass lager/ringen setje. Die haal ik zaterdag even op.

Ik ben inmiddels begonnen met het open maken en moet nu alleen het laatste stuk nog splitsen. De keeringen houden de druk er goed op.

Ik heb alles gefilmd dus ik zal binnenkort even het plaatsen op youtube.
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 15 feb 2013 12:18

Mocht je last hebben met de laatste 2 delen te splitsen. Ik had een klein hout blokje op de 2 carter helften gelegd en met een schroevendraaier als een soort hefboompje gebruikt. Het is een beetje moeilijk uit te leggen maar suc6

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 feb 2013 18:09

Dit heeft mij geholpen met blok splitsen.

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Blo ... _reviseren
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 15 feb 2013 19:11

Er was geen beweging in te krijgen! Heb het verwarmd en voila, hij ging direct los. Had ik dit nu maar als eerste gedaan:P
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 15 feb 2013 20:22

Ben nu bij het laatste stuk, de krukaslager losmaken. Lijkt wel of alles super vast zit bij dit blok als ik zo de handleidingen lees. Iemand nog tips om dit eraf te krijgen? Heb het al verwarmd, zit nu voorzichtig met schroevendraaien ertussen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 15 feb 2013 20:43

waarom schroevendraaier?
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 15 feb 2013 21:54

Omdat de lagers heel erg vastzitten en niet van hun plaats willen komen. Ik heb helaas geen poelietrekker/lagertrekker.
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 16 feb 2013 00:47

Schroevendraaier gaat niet werken, anders even langs fietsenmaker gaan :D

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 16 feb 2013 21:08

Inderdaad, ben vandaag even langs een brommerboer gegaan. Die heeft het er gratis afgehaald.:) De krukas ligt nu lekker in de vriezer :lol: .
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 19 feb 2013 18:59

Ik kom er niet helemaal uit. Wat is de juiste manier om de krukaslagers te plaatsen?

1: lager op krukas en vervolgens kruksas (inclusief lagers) in carter plaatsen
of
2: lager in carter en vervolgens kruksas in carter (inclusief lager) plaatsen

Ik heb nu de eerste situatie maar krijg hem niet goed in. Moet ik nu doorbeunen?
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 02 mar 2013 09:46

Uit mijn ervaring is nu dus wel gebleken dat je eerst de krukaslagers in het carter moet plaatsen en daarna pas met de kruksas bezig gaat. Dus optie 2 van wat ik hierboven vroeg:P
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.