Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2016 11:01
Dat de massa electrode wat krommer staat is waarschijnlijk niet de oorzaak van het slechte lopen van de motor. Immers heeft de vonk alleen maar minder moeite om over te kunnen springen bij een kleinere opening. Normaal hoort er een duimnagel of 0,5 -0,8 mm ruimte tussen de electroden van de bougie te zitten. Je kan proberen om de ruimte ertussen iets te vergroten naar de hiervoor genoemde waarden. Of het iets zal opleveren kan ik je geen garantie op geven, dat merk je vanzelf.
Vwb je type bougie intrigeert mij, aangezien voor Tomos de NGK B7HS wordt aangeraden, terwijl jij aangeeft de NGK BRP7HS te hebben gemonteerd. In principe zou dit geen probleem moeten geven qua prestaties, in sommige gevallen hebben mensen de weerstandbougie gemonteerd bij electronische toerentellers om te voorkomen dat deze op hol slaan. Verschil tussen de 2 bougies is dat de laatste (die je nu hebt) een ingebouwde (ontstoor) weerstand heeft en deze kan defect raken of een te hoge overgangsweerstand geven waardoor de vonk zwakker is dan normaal. Verder staat de P voor een iets verder uitstekende electrode (tov de isolator). Het getal staat voor de warmtegraad, maar die is in beide gevallen hetzelfde en wordt aangeraden voor wanneer er langere stukken wordt gereden ivm de zelfreinigings temperatuur van deze bougie. Wanneer je alleen korte stadsritjes maakt kan deze bougie dus extreem vervuilen en daardoor defect raken. Als je dus kortere afstanden rijdt of een standaard snor hebt raad ik je aan om een hittegraad 5 of 6 te nemen (warmere bougie) die sneller op zijn zelfreinigingstemperatuur komt.
Hiermee kan ik wellicht ook het "tikken" verklaren, want je hebt misschien last van detonatie (in de volksmond ook wel "pingelen" genoemd) ipv verbranding. Wanneer er teveel koolophoping plaatsvind (ook gezien de kleur van de isolator van de bougie of heb je die schoongemaakt voor de foto?) kan dit gevolgen hebben voor de goede verbranding. Een gloeiend kooldeeltje kan het mengsel al laten ontbranden voordat de vonk komt.
Mbt het wegrijden, klapperende geluiden uit de bak zijn nooit goed. Misschien is de moer van de 1e versnellingkoppeling losgelopen, is het hart uitgesleten van de koppeling of de aansluiting op de krukas, is het voorste kettingwiel nog wel goed bevestigd en is hiervan het hart niet uitgesleten of de as waar deze op zit teveel beschadigd? Iig iets om te checken.
In afwachting van je antwoorden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn