• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe bougies zijn allemaal niet goed

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 11 apr 2018 22:14

Mijn volledig standaard tomos standard met alles gewoon nog zoals uit de fabriek heeft een bosna bougie vanuit de fabriek. Nu heb ik een NGK bougie bh5s, bh6s, en een champion bougie geprobeerd die gewoon voor een snor tomos zijn allemaal, maar bij allemaal begint m’m tomos ratelen en stotteren en bereikt niet zijn top. Als ik de oude originele bougie erin doe dan rijdt hij weer perfect. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen, want na 3000km wil ik de bougie wel eens vervangen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2018 10:11

Zijn de genoemde nieuwe bougies met een ontstorings weerstand uitgevoerd (dus R in de aanduiding als B6HSR))? Dan kan het kloppen dat je motor stottert.

Wat voor bougiekap heb je, eentje die op de schroefdraad stiftje aan de achterzijde gaat van de bougie of het type dat klikt op een soort "zandloper" bevestiging? Sommige fabrikanten leveren bougies aan met losse opschroefbare hoedjes. Wanneer deze los zit kan er overgangsweerstand (!) ontstaan waardoor je krachtverlies hebt bij de vonk en genoemde ervaring hebt tijdens het rijden. Draai dit onderdeel goed vast dan zou het beter moeten gaan.

Bougies moeten zodanig vast gedraaid worden dat de knelring bij de cilinder voor een gasdichte afsluiting zorgt. Is dit misschien het geval dat je de bougie nog niet vast genoeg hebt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 18 apr 2018 12:10

Ik heb alles bekeken, maar het is geen bougie met een R, de bougiekap is gewoon standaard dus je drukt hem op die schroefdraad van de bougie. Bougie is ook vast genoeg gedraaid. sowieso trilt m'n tomos vrij er op de top vind ik, voor een vrij nieuwe tomos met alles origineel vind ik hem niet heel comfortabel, maar met zo'n nieuwe bougie rijdt die helemaal slecht.

Zou het nog de elektroden afstand kunnen zijn van de bougie? Die lijkt iets groter op die oude (goede) bougie i.v.m. de nieuwe bougies.

Verder wil ik niet een nieuw topic openen, en ben jij degene die bijna altijd reageer (dank daarvoor), maar als ik mn tomos start dan moet die altijd 1 a 2 minuten warm lopen voor ik kan wegrijden. Als ik koud wegrijd dan valt die gelijk uit. Valt daar nog wat aan te doen? (op mijn derbi die ook 2t was kon ik gewoon wegrijden gelijk en reed hem dan rustig warm).

Voor een volledig standaard tomos is sproeier 54 misschien wat groot, maar deze zat er origineel in.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 apr 2018 17:01

Elektroden afstand zou ongeveer 0,5 mm moeten zijn (ong. dikke duimnagel). Je kan proberen de elektroden dichter naar elkaar te tikken om te zien of het daarmee beter gaat. Verder kun je de aansluiting van de bougiekabel op de bobine eens bekijken of daar geen oxidatie op de aansluiting te zien is en of de kabel mogelijk slecht contact maakt. Eventueel kun je een klein stukje afknippen tot de mooie koperen kern zichtbaar is (mits lengte genoeg) en deze weer op de bobine te schroeven voor maximaal contact.

Ii heb zelf overigens slechte ervaring met Bosch bougies. Ngk of Champion zou gewoon goed moeten werken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers