• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tot wanneer is de Tomos gefabriceerd?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 23 apr 2019 18:05

Wellicht moet ik mijn Tomos uit 2008 weg doen omdat deze Den Haag niet meer inkomt vanaf 1 jan. 2020. Tweetakt brommers zijn niet te verbieden (staat niet op je kenteken) dus gaat men uit ellende waarschijnlijk alles van voor 2011 verbieden (net als in Amsterdam).

Zijn er sinds 2011 eigenlijk nog veel Tomossen geproduceerd? Want met een Tomos heb ik ervaring nu. Misschien koop ik een andere uit 2011 of 2012, als die er voldoende zijn voor een redelijk bedrag.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 apr 2019 11:45

Tomos wordt nog steeds gefabriceerd, alleen niet meer in Nederland (Epe, Gelderland). Alles is overhuist naar Slowakije.

Ik weet niet hoe ze in Den Haag willen gaan handhaven, maar kortweg gezegd wil men in het algemeen van 2-takt motoren af, maar zonder dat daarvoor aantoonbaar gemeten uitstoot (zou meer vervuilender zijn dan een vrachtauto lees ik her en der) in rapportage kan worden overlegd. Ik hou het voorlopig op paniekvoetbal en dankzij de enorme lobby van milieu-activisten waar een groot deel van brommerrijdend Nederland de dupe van wordt, terwijl er geen aantoonbare reden voor is. Voor zover ik heb meegemaakt zijn de files, o.a. veroorzaakt door dagjesmensen die naar zee willen of andere attracties binnen de gemeente Den Haag, zowel op de Koningskade als op de Utrechtsebaan en Van Alkemadelaan/ Zwolsestraat vervuilender dan de brommertjes die vrolijk langszoeven.

Of alleen de 4-takt dan nog binnen de grenzen mag komen is mij uit de media niet duidelijk. Helaas heeft Tomos geen 4-takt motoren en gaat deze waarschijnlijk ook niet gebruiken ivm de "eenvoud" van de 2-takt voor minder ontwikkelde landen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 27 apr 2019 20:00

@shadowranger: Bedankt voor de info. Ze worden dus nog gemaakt. Worden ze ook nog nieuw verkocht in Nederland?

Lang semi-off topic verhaal over Den Haag
In het collegeakkoord staat dat 2-takt brommers m.i.v. 1-1-2020 verboden worden. Dit kan helemaal niet omdat nergens geregistreerd staat of iets een 2-takt brommer is. De auteur van het Haagse collegeakkoord wist klaarblijkelijk niet waar hij het overhad. In Amsterdam (en in Rijswijk) wel, dus verbied men in A'dam simpelweg alles van voor 2011. Viertakt uit 2010 is aldaar dus ook verboden (!).

Den Haag staat bekend als "Puch stad nummer 1" en de oudere hobby generatie is woest. De grootste partijen (Groep De Mos en de VVD) buitelen over elkaar heen om te zeggen dat het anti-brommerplan niet van hun afkomt. Maar ja, als je ertegen bent moet je er niet voor tekenen.

Ik heb gemaild met een ambtenaar v/d gemeente en na dreigen met een WOB-procedure pas het rapport gekregen waarin men recentelijk heeft onderzocht wat doelgroepen ervan vinden. Wat zowel de voor- als de tegenstanders voornamelijk willen weten is op welke rapportage is gebaseerd dat het door verbieden van brommers van meer dan 10 jaar oud de luchtkwaliteit significant omhoog gaat. In principe allemaal im sonst omdat in het college akkoord keihard staat dat dit beleid ingevoerd moet worden. Wethouder Liesbeth Van Tongeren (gesjeesd Kamerlid GroenLinks) kent echter geen genade. De oude Puch moet weg.

Het ergste is de onduidelijkheid. Over 8 maanden gaat het verbod reeds in maar wat voor maatregel er genomen wordt, een evt. overgangsregeling, uitzonderingen etc., etc. is geheel niets bekend. De Haagse ambtenaar wil niet eens toegeven dat het administratief onmogenlijk is om 2-takt te verbieden. Hij weigert dan ook om een bouwjaar te noemen.

Ik weet niet of er veel Tomossen van 2011 en nieuwer zijn (op Marktplaats vind ik ze niet) maar de vele Tomosjes van rond 2006 kun je weggooien. Als je in Den Haag woont kun je 'm laten slopen en dan krijg je een "tegoedbon" van € 300. Mensen uit de Haagse randgemeenten kunnen fluiten naar deze centen.

Bestuurstechnisch is het een puinhoop in Den Haag. Ik denk dat ze 1 januari 2020 niet gaan halen dus het zal nog wel een jaar duren voordat we weten welke Tomos je mag houden en welke straks in 1 klap nul Euro waard is geworden. Ik vind dat je dat niet kan maken, Van Tongeren voelt zich echter de beschermheilige van de COPD-ers.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2019 11:26

In mijn woonplaats zitten nog een aantal dealers die ze nieuw verkopen, dus ja ook elders in Nederland worden deze nieuw verkocht.

Vwb het gebeuren met het verbieden van 2-takt brommers van voor 2011: Ik, en met mij nog vele andere liefhebbers van 2-takt brommers, ben van mening dat een Tomos (of welk ander merk dan ook) van voor 2011 niet meer vervuilender is dan een nieuw geleverd exemplaar. Immers werken ze op dezelfde techniek (2-takt met mengsmering olie toevoeging). Vaak gaan hobbyisten vaak beter met de spullen om en rijden minder vervuilend dan de doorsnee gebruiker die gewoon maar wat in de tank gooit (zeker bij kant-en-klaar pompen).

Het instellen van een maatregel zonder dat daaraan een gedegen onderzoek hangt is een drogreden om dit goed te keuren. Enige wat je zou kunnen ondernemen is tegen deze maatregel in protest gaan. Tip is wel om dit met zoveel mogelijk medestanders te doen om enige druk te kunnen zetten. Echter is mijn ervaring dat College en gemeenteraad (ongeacht welke woonplaats) daar weinig van onder de indruk zullen zijn. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Ik heb idd diverse artikelen gelezen, w.o. de Puch en Tomos Club in Den Haag die waarschijnlijk dit jaar hun laatste "kâhwe klâhwe" rit hebben gehad. Ik heb contact met hen gehad en de meningen zijn zeker niet uit de lucht gegrepen!! Voor zover ik begreep uit de correspondentie zou de maatregel alleen voor binnen de stadsgrenzen van Den Haag gelden? Dus als je net buiten DH woont is het geen probleem. Vreemd, alsof een soort van "virtuele" muur de stank van buiten tegenhoudt. O-)

Gelukkig woon ik nog in een gemeente waar het verbod niet is ingesteld (genoeg frisse Veluwe lucht ter compensatie? :mrgreen: ).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 28 apr 2019 13:15

@shadowranger: Bedankt voor de info dat ze nog nieuw verkocht worden. Dat betekent dat ik evt. nog een exemplaar van 2011 of nieuwer kan kopen.

Semi off-topic over brommer verbod
Protesteren doet men inderdaad flink hier in het Haagse! Maar het besluit staat reeds in het collegeakkoord en Wethouder Van Tongeren is onverbiddelijk. Probleem is dat de regio Den Haag bestaat uit een lappendeken van kleine (rand)gemeenten die het beleid van de grote broer vrijwel altijd volgen. Moet ook wel want in een halfuurtje rijden in het Haagse passeer je soms wel 3 gemeentegrenzen. Navraag leert dat de randgemeenten alhier bij het beleid "betrokken" worden als bekend is wat Den Haag precies gaat doen. Het fotograferen en automatisch beboeten van brommers kost uiteraard veel geld. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) heeft dat geld er wel voor over en een grote gemeente als Den Haag heeft toch poen zat.

Maar de kleintjes Rijswijk, Wateringen en Leidschendam-Voorburg zullen "not-amused" zijn met deze nodeloze uitgave. Want, zoals vriend en vijand reeds aangeeft, de bijdrage aan de verbetering v/d luchtkwaliteit zal minimaal/onmeetbaar zijn. Uit het stuk dat ik eerder aanhaalde blijkt dat deze camera's (tegen diesel vrachtwagens) in Rijswijk niet in staat zijn om de kentekens daadwerkelijk te lezen. Waar je hier in de regio aan toe bent is dus een raadsel en dat zal nog wel een jaar zo blijven. Schandalig!

Wat in het onderzoeksrapport ook staat is dat de doelgroepen aangeven dat "het probleem zichzelf oplost". In Amsterdam past met de datum van 2011 niet aan naar 2012 volgend jaar: peildatum is peildatum. De jongeren (de grootste scooter/brommer groep) geven aan dat ze nu al niemand kennen met een brommer van meer dan 10 jaar oud. Laat staan over 5 jaar.

Maar ja, qua verzet zie ik zelf een heel, heel groot probleem. In Amsterdam ging deze regel op 1-1-2018 in. Nu, een jaar later, klaagt uiteraard niemand er meer over omdat er geen brommers van voor 2011 meer zijn. Zal in Den Haag ook gebeuren en dan kun je de boete-camera's uitzetten.

Ik denk overigens niet dat andere gemeentes zo milieu-dwingend zullen gaan worden. Forum Voor Democratie heeft gigantisch gewonnen bij de 1e Kamer-verkiezingen en die hebben als speerpunt dat alle milieumaatregelen maar eens over moeten zijn. Dat was 1 jaar geleden bij de gemeenteraadsverkiezingen nog total anders. Tja, tijden kunnen soms razendsnel veranderen.

Spannende tijden voor Tomossers in negatieve zin. :(

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen