Hoi allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een Tomos Youngster overgenomen. De snorfiets was niet in al te beste staat & ik ben stukje bij beetje bezig met opknappen en reviseren. De zuiger(veren) van de oude cilinder was/waren volledig versleten (zwart verbrand langs de zijkanten, weinig compressie). Helaas had dit ook zijn sporen nagelsten op de cilinderwand: Tijd voor een nieuwe dus!
Goed, vandaag de nieuwe DMP aluminium snor cilinder en een nieuwe uitlaat gemonteerd. Het viel mij op bij het monteren van de zuiger in de cilinder dat bij het heen en weer halen het geluid een heel klein beetje metaalachtig schraperig klonk. Uiteraard wel alles goed ingevet met 2t olie.
Na het monteren de Tomos even laten lopen. Na een paar minuten viel mij een hoge, metaalachtige toon op. Niet heel hard en niet erg hinderlijk, doch wel aanwezig. Dit was bij de oude cilinder niet het geval.
Ik heb de brommer uitgezet & besloten hier eerst even te vragen wat jullie ervaringen zijn met nieuwe cilinders. Is het normaal dat een nieuwe cilinder anders klinkt, bijvoorbeeld omdat hij nog ingereden moet worden? Verschilt het geluid tussen een aluminium en een gietijzeren cilinder?
Ik heb overigens op de zuiger geen enkele aanwijzing gevonden hoe om hij moest. Zaten ook geen gaten in, dus ik neem aan dat deze niet verkeerd om kan zitten? Zuigerveren zitten goed om & de brommer loopt verder erg rustig.
Set-up verder:
DMP snor cilinder (alu)
Puch HD kop
Std carb sproeier 49
Tecno 26mm uitlaat (recht)