Dat is natuurlijk wel een (extreme) verhouding die alleen op snorfietsen gebruikt wordt, hierbij moet je arme ei-cilinder veel toeren maken en daar is die niet voor gemaakt. Niet zo zeer dat het er kapot van gaat maar meer dat de poorttiming van die cilinder maar voor zo rond de 6500 rpm is gemaakt en daarna houdt het dus snel op en kan hij dus gaan stotteren. Dat tandwiel zal dus wel helpen en je zo'n 5km/h helpen, ik denk dat je het stukje trekkracht waar je dan op inlevert niet gaat merken.
Ik heb ook een tomos A3 blok (2 versnellingen) met een eicilinder. Dat ding was altijd traag maar nu gaat hij als de brandweer, al gaat hij maar 50km/h. Hij trekt net zo hard op als een redelijk afgestelde Puch Maxi met 70CC, 15MM carb en een sportuitlaat. Dit met een tandwielverhouding van 26-22. Hier even mijn afstelling:
A3 Blok
50CC EI-Cilinder
11~12MM Encarwi(!) carb met sproeier 52 en gaasfilter
Standaard bromuitlaat
Standaard cilinderkop
Standaard hittegraad 6 bougie
Nu heb ik 2 dingen waardoor hij zo belachelijk optrekt:
1. Mijn koppelingsveertjes zijn ongeveer 1CM ingekort. Hierdoor pakt mijn koppeling net bij het ideale toerental aan en schiet hij letterlijk weg uit zijn eerste versnelling wat een verademing is.
2. Dit hielp het meest, ik heb het verschil ook getest:
De EI-Cilinder heeft een zuiger gestuurde inlaat. Die inhammetjes op je zuiger regelt hoe lang de inlaat open staat. Zijn die inhammen dieper dan gaat hij eerder open en later dicht dus gaat er (veel) meer mengsel je carter in en uiteindelijk dus je cilinder in. Zijn ze minder diep dat gaat hij later open en eerder dicht en heb je dus (veel) minder mengsel in je carter en uiteindelijk dus in je cilinder.
Nu heeft de EI-Cilinder een tamme poorttiming maar als je die inhammetjes in je zuiger aan beide kanten 2MM dieper maakt dan wordt het een feestje als het om trekkracht gaat, als het goed is is het een wereld van verschil en heb je ineens geen behoefte meer aan een membraam/membraan blok voor je tomos.
Ik heb dit verschil zelf gemerkt, eerst had ik een puch race zuiger in mijn EI-Cilinder zitten waarbij die inhammen dus 2mm dieper waren en die tomos liep met snorvertanding (gemeten op iphone gps en de km teller van een andere tomos) 40km/h en maakte dus enorm veel toeren. Dit was maar van korte duur omdat de zuigerveren braken (vermoedelijk door de toeren) en daarna kwam er een nieuw origineel zuigertje in en hiermee liep hij zo rond de 30 en liep hij veel tammer.
Dus toen ik dit bij mijn eigen tomos deed met bromvertanding en mijn ingekorte koppelingsveertjes trok hij dus net zo hard als een redelijk opgefokte puch en veel harder dan een membraanblok en liep hij maar 50km/h, puur omdat de poorttiming niet goed was voor hogere toeren en je dus de beste begrenzer ooit had, eentje die niet je ontsteking ruïneert of je brommer laat 4 takten. Het vermogen nam gewoon wat af en daardoor kwam hij niet ver genoeg in toeren om dat 4 takten te bereiken.
Dus probeer vooral die inhammen 2mm dieper te maken en zie/merk het verschil. Ik stond er ook versteld van
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!