• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Opvoeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
47 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 18 mei 2020 21:32

Hoi ik heb een tomos gekocht, ik wil deze opvoeren. Hij loop krap aan 25. Er zit een uitlaat op zonder zo'n smalle 's bocht. Hoe zou ik deze harder kunnen laten lopen. Bouwjaar is 1993.
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 mei 2020 21:23

Brom zuiger en kopje, en een grotere carb.
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 19 mei 2020 21:31

Ja ik had daar al iets over gelezen maar volgensmij heb ik zo'n eicilinder en ik las volgensmij iets dat als je daar een bromkop opzet dat de tapeinden dan te kort zijn. En past er een bromzuiger op? Als ik er een grotere carberateur opzet met een snellere uitlaat kan ik dan met een kleiner achtertandwiel wat topsnelheid winnen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 mei 2020 21:57

Brom zuiger kan alleen met een membraan cilinder, de zuiger die er nu in zit is wel aan te passen door aan de onderkant aan de inlaat kant 2 mm korter te maken zodat de inlaat poort langer open is.
Draadeinde zijn er in verschillende lengtes mochten ze te kort zijn.
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 19 mei 2020 22:04

En wat voor een bromkop moet ik dan halen voor mijn brommer? Zou een snellere uitlaat nog iets helpen en hoe groot moet de carberateur zijn?

Is de zuiger inkorten te doen voor iemand met weinig ervaring en wat is het 't beste gereedschap wat ik d'r voor kan gebruiken, ik dacht aan een slijptol met een schuurschijfje erop.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mei 2020 11:30

In mijn optiek zit er op een ei-cilinder al een bromkop. In de tijd dat deze cilinders werden gebruikt was er maar 1 type kop. Bij de huidige vierkante versies is er wel een hap uit de kamer gefreesd. Daarom snor- of bromkop.

Vwb fons716 zegt, kun je via de inlaatpoort kijken of je zuiger de poort geheel vrij geeft. Zo niet met een dun stiftje op de zuiger in bovenste positie de vorm aftekenen van de poort die nog wordt afgedekt door het hemd van de zuiger. Dan zuiger demonteren en met een ronde vijl (voorzichtig) een hapje erin maken die 2 mm dieper zit dan het einde van het hemd op de plek van de inlaatpoort wat je hebt afgetekend.

Dremel mag ook, maar beter is met de hand dan hou je meer controle.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 mei 2020 13:21

Kijk hier eens naar de zuiger http://puchmaxi.nl/cilindertuningbeknopt.php

Zuiger is maar zacht dus beter met een vlakke vijl netjes bewerken dan met een Dremel kuilen en hobbels maken.

Een kopje is ook simpel af te vlakken voor meer compressie, eerst wel de squish meten.
Het kan zijn dat er nu een dikke koppakking van 1 mm tussen zit, een dunnen is natuurlijk gunstiger voor de compressie.

Hoeveel mm is je carb?
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 21 mei 2020 14:07

Dus dan moet ik carberateur en spruitstuk er af halen en dan via de inlaatpoort 'n lijntje teken op de zuiger als hij op de hoogste stand is? En dan zo teken dat als de cilinder op het hoogste punt is de hele poort open is?

Ik zou even kijken hoe groot de carberateur is, volgensmij is het een dellorto als ik het goed zag.

En de cilinderkop afvlakken, is dat nodig of kan ik er ook een dunnere pakking tussendoen. Ik kijk even hoe ik de squish meet.

In heb nu tandwiel 33 achter zitten, als ik de aanpassingen heb gedaan hoe groot moet daar dan ongeveer op om een hoge snelheid te krijgen maar dat hij nog wel een beetje fatsoenlijk optrekt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 mei 2020 09:27

Ik heb nog nooit een lijntje gezet via de inlaatpoort op de zuiger, als je onder 2 mm weg vijlt is je inlaat timing gewoon hoger (inlaatpoort is dus langer open)
Hoeveel moet hij harder lopen want als je nu een 9 mm carb hebt zou ik eerst bv een minimaal een 12 mm monteren, spuitstuk moet dan ook 12 mm zijn.
Heb zelf geen ei cilinder maar als je de poorten en zuiger bewerkt met een 12 mm of 15 mm moet 55 km/h makkelijk kunnen.
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 22 mei 2020 16:16

Ik dacht aan 40/45 en dat ie nog wel 'n beetje snel optrekt maar ik wil liever niet aan de poorten gaan klooien. Dus als ik 2mm van de zuiger afhaal en dan 'n 12mm carb erop zet met 12mm spruitstuk lukt dat dan.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 mei 2020 19:54

Ik zou beginnen met een 12 mm carb, dus zuiger origineel laten, brom loopt std ook 45.
Geen idee hoe groot het spruitstuk is en of er een begrenzer in zit die eruit kan of dat je hem kunt opboren, neem aan de je een recht spruitstuk hebt.
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 23 mei 2020 14:08

Ja heb een recht spruitstuk. Dus als ik een 12mm carb erop zet kan ik met mijn huidige uitlaat en een andere tandwielverhouding wel 40/45 halen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 mei 2020 16:39

Jep dan is hij volgens mij aardig gelijk aan een brommer, misschien is de koppakking bij een snor dikker maar dat is simpel op te lossen door een dunnere koppakking.(Misschien kun je het zo al zien als de cilinder en kop netjes schoon zijn)

Zelf vlak ik altijd de 50 cc brom kopje, zelfs de 65cc hd kop omdat de squish met een 65 cc airsal gewoon veel te groot is.
Met een hogere compressie is hij gewoon sterker en trekt hij dus beter....topsnelheid maakt amper iets uit.
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 23 mei 2020 17:14

Moet ik de carberateur en spruitstuk er afhalen om te zien hoe groot ze zijn of is er een andere manier.

Met grotere carberateur en spruitstuk kom ik ongeveer 40 dus en dan kan ik de kop een beetje afvlakken of andere pakking zodat hij wat harder trekt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 mei 2020 20:09

Op een dell carb staan nummers aan de rechter kant 14-9 is bv een 9 mm carb.
14-12 een 12 mm....15-15 een 15 mm.

Geen replica kopen want dat is vragen om ellende.

Even naar de fotos kijken en je kunt het zien https://www.tomoshop.nl/kies-tomos-mode ... 14-12.html
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 23 mei 2020 22:19

Wat is het verschil tussen een 12-12 en 14-12.

Kun jij misschien een linkje sturen waar ik spruitstuk en carb kan bestellen want zie verschillende dellorto 14-12 carbs maar sommige zijn 20 euro en andere weer 80 euro.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 mei 2020 13:07

Maak een een foto van je carb want een ei cilinder heeft geen dellorto sha carb volgens mij, voordat je dadelijk een verkeerd type carb koopt.

Zit er dit type op? https://www.marktnet.nl/brommers-scoote ... 282613.htm
Omhoog

Bjorn0404
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2020 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Bjorn0404 » 24 mei 2020 13:14

Er zit een dellorto sha149p op
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 mei 2020 14:30

Dan zou ik deze nemen want die is 15 mm en goedkoper dan een 12 mm, wel moet je nog een setje sproeiers mee bestellen om hem af te stellen. https://www.tomoshop.nl/tomos-motor-ond ... ateur.html
Spruitstuk is lastig te vinden, ik zou hem gewoon op boren (wel nieuwe pakking er tussen doen)

Beetje naar beneden scrolen en dan zie je de dell sha carburateurs https://www.tomoshop.nl/tomos-motor-ond ... teurs-sets
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 mei 2020 14:44

Sproeier zal rond de 60 zitten met een 15 mm, 56 58 60 62 64 zou ik mee bestellen. https://www.tomoshop.nl/originele-dello ... eier%20sha
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
47 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.