• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Rode dikke draad verbrand

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Guatrau
Pindabrein

Berichtdoor Guatrau » 04 okt 2015 17:40

Welke model tomos heb je? Youngster met A55 blok
uit welk jaar komt de tomos ? 2009
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? vandaag bij het starten

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee

Goedemiddag,

Ik wilde elektrisch starten en toen gebeurde er niets behalve dat er rook onder mijn linker kap vandaan kwam. Gelukkig kon ik dankzij de kickstart nog wel thuiskomen. Het blijkt dat er een dikke rode draad is gesmolten (zie foto). Op zich is dat nog te repareren, maar ik zou graag de oorzaak willen weten en wat nu precies die rode draad is. Ik had de indruk dat het gebied rond de accu best warm was.

Afbeelding

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Bij voorbaat dank.

John1950
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor John1950 » 06 okt 2015 09:47

Ik denk dat er ergens een kortsluiting zit waardoor er een zo grote stroom door die rode kabel heeft gelopen dat die verbrand is. Denk dat je beter even langs de bromboer kan gaan om advies te vragen.

Guatrau
Pindabrein

Berichtdoor Guatrau » 07 okt 2015 09:26

Inmiddels de accu vervangen omdat ik niet wist hoe oud deze was en er zat ook een 3 amp in i.p.v. een 4 amp. Helaas... bij het aansluiten begon gelijk de boel te schroeien. De zekering blijft echter gewoon heel.......... wie heeft de tip?

Guatrau
Pindabrein

Berichtdoor Guatrau » 07 okt 2015 09:29

Ik denk dat er ergens een kortsluiting zit waardoor er een zo grote stroom door die rode kabel heeft gelopen dat die verbrand is. Denk dat je beter even langs de bromboer kan gaan om advies te vragen.
Anders is inderdaad de bromboer de beste oplossing :cry:

Guatrau
Pindabrein

Berichtdoor Guatrau » 07 okt 2015 10:13

Door de opmerking van John1950 heb ik mij gericht op een andere dikke draad. Zwart hoesje maar ook rood van kleur (is ook te zien op de foto.), waarvan 1 kant het blok ingaat en de andere kant volgens mij in een zwart vierkant kastje. Deze was te onderbreken via een stekker en voila de basis elektra werkte weer zonder dat er iets ging schroeien. Nu is de vraag wat is deze zwarte kabel en is de oorzaak/oplossing nu misschien duidelijker.......

John1950
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor John1950 » 07 okt 2015 11:03

Ik vermoed dat dat zwarte kastje de startrelais is en de zwarte draad daar heen gaat, maak eens een foto. Ik vermoed ook dat de fout in het startmotor gedeelte zit. Misschien dat de startmotor blokkeerd oid en zo een hoge stroom gaat trekken. Maar nogmaals de nadruk op vermoeden, zulke fouten zijn moeilijk op te lossen op afstand.

Guatrau
Pindabrein

Berichtdoor Guatrau » 07 okt 2015 11:45

Ik vermoed dat dat zwarte kastje de startrelais is en de zwarte draad daar heen gaat, maak eens een foto. Ik vermoed ook dat de fout in het startmotor gedeelte zit. Misschien dat de startmotor blokkeerd oid en zo een hoge stroom gaat trekken. Maar nogmaals de nadruk op vermoeden, zulke fouten zijn moeilijk op te lossen op afstand.
Thnx John. Na wat ploeteren door het forum kwam ik voorzichtig ook tot die conclusie. Ik heb daarna de plusdraad naar de startmotor rechtstreeks met de accu verbonden (ik wordt dadelijk nog technisch ook :)), en het bleef, op een vonk na, heel erg stil.

Ikzelf dacht dus dat de startmotor vervangen moest worden omdat hij kapot zou zijn, maar vroeg mij gelijk af waarom er dan kortsluiting ontstaat. Jouw suggestie dat de startmotor zou zijn vastgelopen en hoge stroom trekt zou dus de verklaring kunnen zijn.

Maar wat nu? Als hij is vastgelopen kan hij daar weer 'losgemaakt' worden of moet hij vervangen worden?

John1950
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor John1950 » 07 okt 2015 13:15

Ja wat is wijsheid, misschien zou je de startmotor uit het blok kunnen halen en dan even rechtsteeks op een accu kunnnen aansluiten. Draait die wel is die waarschijnlijk nog goed. En dan zou de fout in de bedrading kunnen zitten, ergens kortsluiting.

Guatrau
Pindabrein

Berichtdoor Guatrau » 09 okt 2015 20:15

Ja wat is wijsheid, misschien zou je de startmotor uit het blok kunnen halen en dan even rechtsteeks op een accu kunnnen aansluiten. Draait die wel is die waarschijnlijk nog goed. En dan zou de fout in de bedrading kunnen zitten, ergens kortsluiting.
Inmiddels de startmotor vervangen, en nu komt pas de oorzaak denk ik aan het licht. Het startgeluid is mooi krachtig, maar............. de startmotor slaat al aan op het moment dat ik de accu aansluit... ??? Waarschijnlijk is dit dus al gebeurd met de oude startmotor en deze is dus ipv aan te slaan stroom gaan trekken.

Dus, de startmotor slaat aan als de accu wordt aangesloten. Wat kan hier nu de oorzaak van zijn? Ik heb de kabelboom van de hendel met de stuurstarter al los gehaald, maar hij blijft het doen. Kan zoiets door het startrelais worden veroorzaakt of de verdeler?

John1950
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor John1950 » 10 okt 2015 08:02

Ik vermoed dan dat het startrelais continu blijft aangetrokken terwijl dat alleen mag gebeuren als het contact aan staat en je de startknop indrukt.Zou je met een multimeter kunnen checken en meten of het relais niet blijf kleven in de aan stand. Wel even de draden van het relais losmaken zodat je alleen het relais meet.

Guatrau
Pindabrein

Berichtdoor Guatrau » 10 okt 2015 19:40

Ik vermoed dan dat het startrelais continu blijft aangetrokken terwijl dat alleen mag gebeuren als het contact aan staat en je de startknop indrukt.Zou je met een multimeter kunnen checken en meten of het relais niet blijf kleven in de aan stand. Wel even de draden van het relais losmaken zodat je alleen het relais meet.
Je had gelijk, en ik heb direct het relais vervangen. En....... alles werkt nu weer naar behoren en zelfs beter. Het aangetrokken startrelais was dus de oorzaak dat de al zwakke startmotor geluidloos stroom bleef trekken en de boel deed verbranden.

John, bedankt voor het meedenken!!

Er kan een slotje op :)

Gesloten
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij