Berichtdoor shadowranger » 02 dec 2017 09:05
Alleen wanneer je een tankje onder de bagagedrager hebt (alle huidige modellen) of in de tankkappen voor (Revival modellen) kun je volstaan met Euro95 in de frametank en olie in het aparte tankje. De oliepomp, die wordt aangedreven door de motor, zorgt voor de menging.
In alle andere gevallen moet je zelf mengen en het geheel in de frametank kieperen. 1:50 of 2% is de verhouding (1 deel olie op 50 delen benzine). Dus op een tankinhoud van 3,5 liter betekent dat je dus 70ml 2-takt olie moet bijmenegen. Doe je dit in een jerrycan met 5 liter inhoud, dan is het 100ml. Dit is het minimum. Hou er rekening mee dat benzine de olie (deels) kan afbreken (schraler worden), doe er dan ongeveer tot maximaal 5% extra olie bij (5% van 100ml =20ml extra = totaal 2,4% mengverhouding = 1:42).
Ik rij zelf iets vetter (1:45) i.v.m. de ouderdom van mijn Tomos en heb geen problemen. Ok, de uitlaatgassen kunnen iets meer blauw walmen en de demper en uitlaatpoort koolt misschien sneller dicht, maar als je jaarlijks een onderhoudsbeurtje pleegt is dat geen probleem.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn