Kijk eens naar de kleur van de bougie electroden als het voorkomt. Een wit/ grijze bougie betekent een te arm mengsel (teveel lucht--> grotere sproeier). Het bevreemd me dat de motor de eerste 5 minuten probleemloos wil draaien en dan inkakt. Je geeft overigens aan dat wanneer je dit rubberen verbindingsstuk weghaalt het probleem zich niet voordoet. Dat kan imo de volgende dingen betekenen:
- Ruisbox (zie hieronder wat dat is) geeft niet voldoende lucht door (verstopping door vuil waar deze in het frame de lucht moet weghalen.
- Gaasfilter vervuilt. Schoonmaken in badje met (was)benzine en schoonblazen. Eventueel licht insprayen met olie bij montage om vuil te filteren.
- sproeiermaat klopt niet met de hoeveelheid lucht wanneer de ruisbox met het koppelstuk is verbonden naar de carburateur. In een 14/9 hoort normaal een sproeier 48-50 te zitten. Kan ook zijn dat deze lekt of lostrilt tijdens het rijden.
- Valse lucht op verbinding spruitstuk/ carburateur. Doe de deo test om dit uit te sluiten of te vinden waar je motor reageert op de spray. Niet rechtstreeks in de luchtaanzuig opening spuiten!
Vwb je aanwijzingen mbt zeefje en luchtfilter, ik denk dat er een gaasfilter achterop de carburateur zit, en deze staat in verbinding met de zgn. ruisbox (aanzuiggeluiddemper) in je frame. Dit laatste is dus geen filter.
Het blijft een rare brommer. Gisteren stopte die er na 5 minuten weer mee. Als ik gas wilde geven sloeg die af en de snelheid kwam niet boven de 10 km per uur uit. Helaas niet de bougie toen kunnen checken.
Vanochtend weer naar huis gereden en alles werkte weer. Meteen de bougie gecontroleerd en mooi koffie bruin.
Ik rij nu zonder het rubberen verbingstuk naar m’n ruisfilter. Dat wil ik er van de week tussen zetten. Rij er niet meer op tot ik die heb omdat het schadelijk is.
De sproeier lijkt mij te kloppen, deze is maat 49. Valse lucht is lastig te checken aangezien ik dat rubberen tussenstuk niet heb. Wel is de deksel van de carburateur gescheurd, dat lijkt mij niet de bedoeling. Daar zit een serieus gat in.