Hallo allemaal,
Aangezien ik nieuw ben, stel ik me bij deze ook even voor. Ik ben Koen en kom uit Brabant. Ik ben 31 en ben de trotse (misschien wat oude ) eigenaar van een Tomos Standard snor.
Setup: Standaard A35 Tomos met standaard snor blok (dus met 14/9 carb en klein spruitstuk).
Aanpassingen: Alle lagers, keerringen en pakkingen vervangen. Cilindervoet en zuiger met zuigerveren vervangen (25 km/h 38mm). Krukas vervangen. Bullet uitlaat. Rubberen filterprop uit het luchtfilter verwijderd. Ontsteking op bovenste streepje (hier bromstand genoemd). Bougie NGK B6HS. Benzinefilters vervangen.
Wat is het probleem?
Hij start goed, loop stationair heel rustig en vloeiend. Wegrijden gaat prima, schakelt soepel naar de 2e versnelling. MAAR als ik 1 minuut volgas rij, begint de cilinder te 'ratelen' en houdt de Tomos ineens hard in (ja staat bijna ineens stil) en dan valt de motor uit. Ik kan rondrijden tot de benzine op is op halfgas of driekwart gas, maar bij volgas gaat het fout. Volgens mij lijkt dit op een warmloper. Soms is de kickstart hierna ook lastig te bewegen (zuiger vast in cilinder?).
Wat heb ik geprobeerd?
-Gecontroleerd op valse lucht met deo-test. Er zijn geen veranderingen in het toerental. Alle pakkingen gecontroleerd (voetpakking, koppakking, membraan, aansluiting carb op spruitstuk). Als ik mijn hand op de uitlaat houdt, valt hij binnen 2 seconden uit.
- Sproeiers verwisselt van 49 tot en met 53 (hier kan ik nog meer in testen, alleen meer sproeiers heb ik nu niet)
- Bougie gecontroleerd. Deze is aan de zwarte kant. Zeker niet wit. (momenteel sproeier 53).
- Ik heb uit voorzorg voor het inrijden van de nieuwe onderdelen wat meer mengsmering aan de benzine toegevoegd. Dus de standaard 1:50 en een klein extra scheutje.
Wat zie ik nog over het hoofd, waardoor hij bij (te) warm worden uitvalt? Ik hoop dat ik voldoende informatie heb verstrekt, anders hoor ik het wel.