Ik weet wat jullie denken, vervang je ketting dan, ga ik ook doen.
Mijn ketting zat altijd prima, niet te strak niet te slap. Opeens hing die dus wel slap, dus ik de ketting een beetje meer gespannen. Een dag erna hing die weer slap, dus weer een beetje meer gespannen. Dit ging door totdat mijn kettingspanners voorbij hun maximale bereik zaten en de bout die door het wiel gaat helemaal naar achteren zat en tegen het frame kwam. Vervolgens ging de ketting weer slap hangen en viel die eraf. Dit is allemaal in één week tijd gebeurt.
Ik hoor op hoog toeren wel eens een soort schrapend geluid, ik ging er vanuit dat dit de lagers waren maar kwam erachter dat het voortandwiel niet meer echt vast zat omdat de bout door de borgplaat heen was gedraaid. Ook lekt mijn voortandwielkeerring. Ook zat er zowel axiale als radiale speling op de as. Dat vulbusje en de keerring ga ik ook maar vervangen. Eerst maar eens het de moer op voortandwiel aangedraaid tot die weer vast zat. Ketting hing nog steeds slap daarna..
Ik krijg de neiging om de ketting in te korten of te vervangen. Al is inkorten niet zo'n goed idee misschien. En bovendien heb ik het gevoel dat ik dan de symptomen aan het bestrijden ben. Kan een ketting echt in een week tijd zoveel uitrekken of is hier iets anders aan de hand. Het blok kan niet verplaatst zijn en het wiel zit helemaal naar achter dus de enige verklaring die ik kan bedenken is dat de ketting centimeters langer is geworden. Best gek want het was een hele dure en goede ketting.