Ik scan regelmatig het forum af naar informatie over onze Tomosjes, maar aangezien mijn Tomos maar bleef lekken ben ik zelf (TU/e student Automotive Engineering) maar op zoek gegaan naar de oorzaak van de veelvoorkomende olielekkage bij het voortandwiel. Gisteren heb ik mijn hele blok uit elkaar gehaald om te kunnen zien waar en hoe de sealing werkt op de kickstart-as. Hopelijkt maakt deze uitleg het voor sommigen duidelijk wat de achterliggende oorzaak is, en dat maakt oplossen voor de betere klussers ook makkelijker.
De volgende twee problemen heb ik geconstateerd:
____________________________________________________________________________________________________
1. Het eerste probleem zit hem in de afdichting tussen de lager achter het voortandwiel (035.037) en de vulbus (209.077). De keerring achter het voortandwiel (036.620) doet zijn werk eigenlijk maar half. Hij sluit goed tussen de carter en de keerring, en tussen de keerring en de vulbus. Echter, tussen de vulbus en lager zit géén degelijke afdichting. De vulbus klemt op de lager, enkel met de druk van de voortandwielmoer. Aangezien de lager volledig open is, kruipt er na verloop van tijd dus gewoon olie tussen de lager en vulbus door, welke vervolgens in het voortandwiel terecht komt.
Dit is kort gezegd op twee manieren op te lossen. Het is in principe mogelijk om een gesloten lager (SKF 6006-2RSH of 2RS1) te monteren om zo een extra afdichting aan te brengen in de lager zelf. Hierdoor bestaat nog steeds de kans uiteindelijk olie naar het voortandwiel lekt, maar dit zal significant verminderen. Natuurlijk slijt de afdichting wel, waardoor op termijn het probleem terug zal keren. Hoelang dit houdt kan ik niet zeggen, maar ik ga het zeker proberen.
Daarnaast zou er een rubber geplaatst kunnen worden tussen de vulbus en de lager. Schijnbaar bestaat hiervoor een origineel Tomos onderdeel, wat verkocht wordt bij Tomos-Parts [link (nummer 27)]. Ook die ga ik installeren, en vooral met de iets dunnere imitatie tandwielen zou dit flink moeten schelen. Met deze twee fixen verwacht ik eigenlijk dat het eerste probleem nu goed opgelost is.
____________________________________________________________________________________________________
2. Dan komen we bij het tweede probleem, en dit is mijns inziens ook een veel erger probleem dan het eerste. Het is veel moeilijker te repareren (voor de gemiddelde goede klusser nog steeds niet te doen) en het is ook een terugkerend probleem waar eigenlijk geen goede oplossing voor te vinden is.
De kickstart-as loopt vanaf de rechter carter door de naaldlagers (035.503 en 035.502), door de mainshaft (hierboven in fig 32) en vervolgens zo naar buiten. De enige afdichting is de seal ring van de naaldlager (035.502), en als die verslijt geeft dat vanzelfsprekend problemen. Bij mijn Tomos had ik dan ook eerder al het idee dat er olie lekte langs de as, en niet langs de vulbus of keerring (zoals vaak wordt gesuggereerd op dit forum). Vooral wanneer de Tomos op de zijstandaard weggezet wordt, zal olie langs de seal af kruipen en zo naar buiten lopen. De enige oplossing hiervoor is volgens mij het compleet vervangen van beide naaldlagers, wat niet alleen zeer lastig maar ook relatief duur is. Omdat ik het lekken zo spuugzat ben ga ik dat toch maar doen, maar eigenlijk is het heel triest dat elke Tomos op termijn dus problemen zal krijgen.
____________________________________________________________________________________________________
Is er iemand met een andere visie hierop of kan iemand mijn beredenering ontkrachten/bevestigen?