Nee, de vlakken lopen taps toe. Dus niet geheel vlak maken zodat de vlakken met de buitenkant gelijk lopen. Het enige wat je kan doen is de kuil die is ontstaan doordat de rollen steeds op dezelfde plek inlslijten wat te verminderen door er naast materiaal weg te slijpen. Maar zorg ervoor dat de vlakken naar binnen lopen (vorm niet veranderen) Het is slechts een tijdelijk middel, uiteindelijk zal je de ring moeten vervangen.
Misschien is de vorm nog het beste te zien op deze afbeelding (tekening).
De "kooi" is het samenstel van de ring op het tandwiel en het andere deel (gevorkte bus waar ook het kleine kettinkje overheen gaat in de bak voor de kickstart). Overigens, ik gaf aan dat het komt doordat er met slechte kwaliteit (=oude) en/of te laag peil wrrd gereden, maar er is nog iets wat vaak de oorzaak is namelijk kicken met het achterwiel aan de grond en niet vrij op de bokstandaard. Door de grote kracht via het kickstartmechanisme druk je de rol extra hard in het oppervlak van de kooivlakken. Dit is uiteindelijk uitgekomen omdat e-start rijders er minder last van hadden (want de statmotor drijft de krukas rechtstreeks aan ipv via de overbrenging over de versnellingen).
Wat ook belangrijk is bij het weer samenbouwen van de kooi dat de pal op de ring en het gaatje waar de vraagtekenveer ingehaakt wordt op 90 graden haaks van elkaar staan. Dus als je de pal rechtboven houdt , zit het gaatje (in de gevorkte bus) links daarvan op 90 graden (zie bijlage). Dit zorgt ervoor dat de veer op de juiste spanning staat en kan bewegen binnen de ruimte die nodig is om de kooi te laten werken.
Om je voortandwielkeerring te vervangen is het niet nodig om vliegwiel/ ontsteking en/of koppeling eraf te halen. Deze kun je vervangen door het voorste kettingwiel los te draaien, de afstandbus los te nemen en de oude keerring met een haak of kleine platte schroevendraaier uit de passing te wippen. Maar misschien vind je het handiger als de kickstartas niet in de weg zit. Bij montage is wel belangrijk dat de nieuwe keerring zo recht mogelijk in de passing wordt gedrukt.Dit kan gewoon met de hand, eventueel de kraag/ lip (waar de afstandbus weer in komt) licht invetten met een kogellagervet oid. Dit voorkomt drooglopen.
Het afstandbusje hoeft niet vervangen te worden, die dient alleen als steun tussen lager en kettingwiel. Maar denk er wel aan om de boel goed strak aan te draaien (en dmv de rubber ring van oude binnenband lekvrij te krijgen indien er een dunne imitatietandwiel wordt gebruikt) anders gaat het weer lekken maar niet omdat de keerring lekt.