Welk model: Tomos Classic Retro A35 brommer 45kmu
Welk jaar: 2005 eerste toelating
Wanneer ontstond probleem: -
Setup: helemaal standaard behalve sproeier 57 en snelle terugloop uitlaat
Wat is het probleem:
TL;DR: (Hoe) kan ik een 4-draads CDI monteren op een tomos uit 2005 met elektronische ontsteking?
Ik wil graag een 65cc kop monteren zodat hij sneller optrekt, maar mijn top moet rond de 50 blijven liggen. Ik wil wel de optie hebben om op eigen terrein hard te kunnen rijden. Ander achtertandwiel is me iets te omslachtig dus.
Ik las dat je een CDI op toerental kunt begrenzen, dat is perfect want dan heb ik dus het hele bereik al het vermogen maar is hij gekapt op snelheid. Ik wil dan zo'n EURO-begrenzer unit kopen op 55 kmu die ik volledig onder de kap stop. Als ik door de stad ga rijden zit die er gewoon op. Op eigen terrein schroef ik de kap er af en haal ik de begrenzer eraf. Ik wil geen sinister gedoe met geheime knopjes want de politie weet die wel te vinden en wil ook niet veel harder dan 55 door de bebouwde kom kneuren. Vind het ook geen probleem om bijvoorbeeld de hele bobine ff om te wisselen op eigen terrein maar dan moet ik dus wel weten dat het werkt.
Maar mijn vraag is dus of je een 4-draads CDI kunt monteren op een "oude" tomos. Op tomos-parts zeggen ze dat het alleen op 2009+ modellen kan maar daar geloof ik niks van. Ik ben best handig en wil best zelf flink pielen. Is zo'n begrenzer praktisch gewoon een regelbare condensator? Want ik wil zoiets ook best zelf solderen. Ben er redelijk handig mee. Heb al iets gelezen met zelf een condensator op je bobine solderen maar daar mag je niet te lang mee rijden begrijp ik.