Zit een 65cc dmp op met een dmp membraan. En de tandwielverhouding had ik ook al bij de 50cc inderdaad. De 15/15 carburateur heb ik er nieuw opgezet. De oude carburateur had ik bedacht voor schoonmaken en doorverkoop (is een 14/12).Kan iets dergelijks misschien toch het geval zijn bij deze set-up, met die 65 cc? Is die cilinder wel geschikt voor een membraan uitvoering? (als die er al op zit, staat ook nergens)
Het verhaal is hier en daar wat wazig, maar in het kort komt het erop neer dat de nieuwe 65 cc minder toeren maakt dan de oorspronkelijke 50 cc. En dat is raar natuurlijk, je zou meer vermogen verwachten en niet minder.
Ik neem nu maar aan dat de niet-standaard carburateur en tandwiel verhouding ook al het geval was bij de 50 cc, want daarmee haalde hij snelheden van 50-60 km/h.
https://www.tomoshop.nl/dmp-cilinder-to ... 68492.html?Is het wel een cilinder met een boring van 44 mm ?
Eerst niet nu wel (beginnersforum verdwenen). Poorten gaan bij mij netjes open. Squish meten daarentegen kan ik niet, omdat ik geen soldeerdraad heb. Ik denk alleen niet dat de squish het probleem is, omdat hij in de eerste versnelling wel redelijk goed optrekt. Het is puur dat ie in de 2e halfweg/driekwart op de toeren niet verder klimt.
Punt is: voordat ik de 65cc er op knalde werd mijn 50cc ook steeds langzamer. Eerst 55/60 en daarna afgenomen tot 45. Dit was naast de uitlaatbout een reden om de cilinder te vervangen. Deze cilinder heeft nu exact dezelfde kuren als de 50cc die ik er eerst onder had hangen. 1e versnelling netjes optrekken, 2e versnelling bij een bepaald toerental blijven steken. Ik dacht dat dit kwam omdat de cilinder best oud en vele km's had gedraaid. Nadat ik deze 65cc er onder heb gehangen denk ik niet dat het aan de cilinder ligt.Ik heb er niet echt veel verstand van maar het lijkt me dat op het juiste moment opengaan van spoelpoorten door een langskomende zuiger echt wel met de prestaties van de motor te maken heeft. Het lijkt wel of die niet over een bepaald toerental heen wil, of geremd wordt.
En als ik dan lees dat die squish dan wel eens kan verschillen tussen de 5 en de 0,6 mm lijkt mij dat het tijdstip van passeren van de spoelpoorten hiermee ook flink afwijkt. De positie van de zuiger in de cilinder, dus ten opzichte van de spoelpoorten is dus niet gelijk. Hoef je trouwens geen soldeerdraad voor te hebben om dit verschil te zien. Dit verschil los je ook niet op met een dunnere pakking.
Dit is een geval van een te hoge cilinder, (vergeten te vlakken?) of, het gat voor de pistonpen zit niet op de juiste plaats.
Ik neem aan dat je niet je drijfstang te heet gewassen hebt. Meer smaken hebben we niet.
Productiefout dus. En je bent dus niet de eerste die hier last van heeft.
recentelijk nog een:
viewtopic.php?f=68&t=25527
Heb de uitlaat tegelijk met cilinder vervangen en moest ook een nieuwe bougie hebben aangezien de oude vastzat in de oude cilinderkop (was een NGK B6HS). Heb nu een NGK B7HS er in. Beide tevergeefs geen verhelping van het probleem.Tja, als de problemen al eerder ontstonden door een dichtgeslibde uitlaat kan een nieuwe cilinder hier weinig aan doen.
Al eens een nieuwe bougie geprobeerd? Kleur zegt niet alles.
Het zou best kunnen dat de oude uitlaat dicht is gegaan zonder dat ik dat door had. Er zat ook een gat in maar die was niet groter geworden dan die al was. Ik heb de oude uitlaat niet meer liggen helaas dus kan niet checken of deze dichtzat. Wat ik wel merkte toen ie dr nog op zat was dat er amper gassen uit de achterkant kwamen. Verder heb ik even wat rond gelezen op internet en zijn de meningen over de tecno bos (jarmacol fuego) erg verdeeld. De een heeft trammelant en bij de ander werkt ie uitstekend.ok, dacht al zoiets hoor, maar zat de oude uitlaat dicht? Zo niet, hoe kwam het dan dat de snelheid zo terug liep?
Komt de volgende vraag, is de nieuwe uitlaat wel geschikt voor de nieuwe cilinder.
Het verschil in hoeveelheid verbrandingslucht van 65cc tov 50cc is zo'n 30% meer (bij hetzelfde toerental) en dat moet wel door de uitlaat kunnen. Moet hij zoveel toeren meer maken om van 45 op 60 km/h te komen, komt er nog eens 33% bij, totaal dus 1,3 x 1,33 = 1,73 dwz 73% meer verbrandingslucht.
Zal dat een keertje proberen, aangezien de flens (dit is toch dat ene stuk wat tegen de cilinder aanzit?) niet helemaal juist gelast is door de fabrikant. Hierdoor heb ik een stukje moeten wegvijlen voordat de moertjes pasten. Tussen de flens en de pijp zit dus een klein richeltje en dat zou misschien ook wel een reden kunnen zijn dat de uitlaat niet helemaal top is.Maar, je was dus van plan die uitlaat te vervangen en toen..... brak het tapeindje af. De rest is het begin van dit verhaal.
Wat je zou kunnen doen om te kijken of de uitlaat de oorzaak is omdat hij het niet kan verwerken, is de moertjes wat los draaien, dit geeft wel lekkage en dus een rotherrie maar het heeft minder weerstand. Als hij dan wel harder gaat weet je dus wat het is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten