Berichtdoor peterzoetermeer » 09 nov 2018 10:01
ik informeerde ernaar omdat ik een soort vloeistof zie op het papier waar de onderdelen op liggen. Is dit de olie die erin zat?
ATF is ROOD en als het vuil is bijna zwart, maar de rode gloed blijft.
Of het echt schade veroorzaakt betwijfel ik, maar 1 ding is zeker, het is veel te dik.
En te dikke olie, ook ATF die erg koud is, kan ervoor zorgen dat de bak niet schakelt.
Andere oorzaak kan zijn dat er veel te veel olie in de bak zit, aan de zijkant zit nog een plugje, alles wat daar uitloopt, zat er dus te veel in.
Normaal gesproken lopen alleen het grote tandwiel en de onderrand van het koppelingshuis door de olie. Die spetteren dat overal heen en uiteindelijk krijgt elk onderdeel voldoende smering. Is wat anders dan dat de koppeling door een bak olie moet ploegen. Dat geeft problemen.
Andere oorzaak: komt de motor wel goed op toeren?
Bij een snelheid van ca 20 km/h is het toerental pas hoog genoeg om de 2e versnelling in te schakelen.
Dit gebeurt dan dus niet als de motor helemaal niet op toeren komt omdat bv de uitlaat dicht zit.
Het is mogelijk dat het toerental wel bereikt wordt als de tomos op de standaard staat, maar dan is het misschien moeilijk te horen dat de bak overschakelt.
Verder is er weinig meer te zien dan dat de voering nog in orde is.
Trouwens, als de voering versleten is kan de koppeling doorslippen en kom je in de 1e versnelling niet weg en als de koppeling van de 2e versnelling doorslipt, gaan de toeren wel omhoog, maar de snelheid niet. Maar hij is WEL overgeschakeld, of zit anders te klapperen.
Dus: denk nog eens na over die olie en anders, komt de motor wel op toeren?