Hallo mensen.
Voordat mensen iets zeggen over de template die ik moet gebruiken, de pagina waar ik naar werd doorgestuurd bestaat niet meer. Ik hoop dat ik het op deze manier goed oplos
kort verhaal
Brommer liep nauwelijks, uitlaatpoort dicht gekoold, zuiger zat verkeerd om, verbrand aan de zijkant, heb ik het zuiger type met sleuven nodig voor een brommer? zijn er meer problemen dan alleen de zuiger? is de cilinder ook aan de beurt voor vervanging?
Lang verhaal
Ik heb meerdere vragen waaronder over de zuiger, maar voordat ik daar aan begin een korte introductie.
Een maat van me (just asking for a friend
) heeft een dik jaar geleden een tomos quadro e start uit 2008, brommer (Geel kenteken) gekocht.
Het kreng liep nooit zoals het hoorde, de vorige eigenaar had van brommer geen kaas gegeten, mengde 1 op 10 en bleef maar zeuren of slechte kwaliteit benzine en een rokende uitlaat.
Dus een mooi project om te ontkolen, carb af te stellen en fatsoenlijk gemixte benzine erin.
Nu een jaar verder hebben we dat ding nooit lekker kunnen laten rijden, dikke brokken kool uit de uitlaat, de carb afgesteld en het werd nooit harder dan 35km/h.
Laatst liep de brommer totaal niet meer (leek op te veel tegendruk) en heb ik de cilinder voor het eerst maar is losgetrokken (die was altijd professioneel door een brommerboer opgebouwd volgens de vorige eigenaar).
Hieronder de fotos:
Dichtgekoolde uitlaatpoort.
Deuk op de zuiger.
Pijltje wijst naar de inlaat poort.
Verbranding zijkant.
Er vielen mij direct een paar dingen op:
-Zuiger enorm verbrand aan de zijkanten en kool aanslag op de zuiger kop.
-Binnenkant zuiger leek ook verbrand/donker bruin
-Zuiger verkeerd om gemonteerd, pijltje naar de inlaat poort.
-Uitlaat poort voor 50% dichtgekoold
-Slijtsporen (bijna groeven) op de zuiger aan de in- en uitlaat poort zijde.
-Deukje in de zuiger kop aan de uitlaat kant.
Het verbranden langs de zijkant, kan dat liggen aan het feit dat de zuiger verkeerd om gemonteerd is?
De zuiger wil ik sowieso vervangen, nu zie ik op internet dat er zuigers met sleuven zijn bij de inlaat poort, de mijne heeft die niet, welke kan ik het beste halen voor een brommer?
Nu lijkt de cilinder oke en denk ik er over na om deze niet te vervangen, mensen daar een mening over?
Over de cilinder, geen groeven of beschadigingen aan de wand, morgen de poorten schoonmaken en het matige/slechte gietwerk aan de poorten polijsten.
De uitlaat heb ik ontkoolt maar nooit echt vertrouwen in gekregen, kan dit ook een boosdoener zijn geweest voor het dicht kolen van de uitlaat poort?
De uitlaat is een Jamarcol Fuego (bullet uitlaat).
Veel vragen en een lang verhaal, sorry daarvoor.
Ik hoop dat er nog wat ideen zijn wat ik het beste kan doen, welke zuiger ik nodig heb en andere meningen/tips/opmerkingen.
Het hoeft allemaal niet super goedkoop maar het studenten budget is natuurlijk altijd een dingetje.
Alvast bedankt voor alle info en hulp!
Kort over mezelf. Mijn eigen ervaring/kennis, basis tot gemiddeld. Vroeger veel gesleuteld aan Zundapps, Later aan motoren en alles wat slecht liep weer op gang helpen.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.