Alles eraf kan vliegwiel nauwelijks bewegen (1cm ofz) niet genoeg om zuiger eraf te halen.. is dit het probleem? hoe maak ik de krukas/vliegweel weer los zoals het hoort.Heb het kopje er al af?
Kickstarter en kap eraf halen zodat je met de hand aan het vliegwiel kunt draaien.
de zuiger zit niet vast hoor dat is er allemaal al vanaf. er zit een beetje beweging in de krukas ja.. heel minimaal allemaal maar de krukas zit vast..De vraag is , zit de zuiger vast of niet, als je het een beetje kan bewegen kan dit ook de speling op krukas en drijfstanglagers zijn.
Toch eerst maar even de cilinder eraf zien te halen om te kijken of de zuiger vast zit.
Kan ook nog zijn dat de koppeling geblokkeerd is, die zit aan de andere kant op de krukas, moet even alles uit elkaar.
Niet zo simpel.
Raadpleeg even de WIKI.
Ik heb hem open maar loop al vast wat moet ik doen?Ik begrijp uit het verhaal dat de cilinder eraf is, dus de zuiger is het probleem niet. Het niet kunnen rondkrijgen van de krukas is dus een ander mechanisch probleem. Ik neem aan dat de ontstekingsplaat niet achter het vliegwiel klem zit, dus enige wat nu nog kan is dat er in de versnellingsbak iets vast zit of door een defect lager klem zit.
Dus olie eraf laten lopen (opvangen in bakje) bij onderste aftapbout, carterkap losdraaien en voorzichtig openen. Kap kan vast zitten op de paspennen of plakken aan de pakking, daarvoor zitten er aan de zijkant 2 sleuven waar je met een platte schroevendraaier met beleid wat ruimte kan maken. Niet tussen de pasvlakken gaan draaien of wrikken, want anders krijg je hem nooit meer dicht (lekvrij). Denk ook aan eventuele ringen op de assen (soms plakken ze aan de binnenkant van de carterkap) dat je ze niet kwijtraakt.
Haal het koppelingshuis van de krukas en kijk of je krukas dan wel wil draaien. In de carterkap zitten 2 lagers. In het midden achter de as met de vertandingen zit ook een lager. Lagers moeten heel zijn en geen speling vertonen, anders lopen de vertandingen klem wat de oorzaak kan zijn. Kijk ook naar de kickstartremveer (achter de middelste as met vertandingen of deze niet is gebroken of verbogen en of deze goed in de uitsparing zit. Als dit mechanisme niet vrijgegeven wordt wordt de motor ook geblokkeerd.
Koppelingshuis kan ik draaien, 1 kan maar op. ik krijg die moer niet los toen ik dat probeerde shooy de krukas los en de zuiger. in die carterkap zitten 2 lagers die zijn goed.Klinkt mij nog steeds naar een lagerprobleem. Als de middelste as niet aan beide kanten wordt ondersteund(lagerkap en carter) dan loopt je bak vast. Andere vraag: kun je het koppelingshuis wel draaien tov de koppeling (n.b. 1 kant op blokkeert zowiezo voor het starten nodig)
ik krijg hem weer rond en ik kan hem beide kanten op draaien de verkeerde kant wel schokkerig1 zijde zit in het middencarter in een lager, de andere kant in de carterkap in een lager. Als de middenas niet in beide lagers zit of 1 is kapot blokkeert deze de aandrijving en via de 1e versnelling ook de krukas.
Maar je geeft aan day de krukas weer gangbaar is. Lijkt me toch een krukaslagerprobleem. Zuiger zat volgens jouw verhaal niet vast in de cilinder dus blijft dit over sls enige mogelijkheid. Door het verdraaien van de moer op de krukas heb je de kogels ruimte gegeven. Krijg je hem nu wel volledig rond zonder rate geluiden of dat ie weer op een ander punt vastloopt?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten