Hallo,
Afgelopen zomer heb ik een Tomos A3 snor aangeschaft om in Groningen stad op rond te rijden. Echter is deze er een maand of 2 geleden mee opgehouden. Ik heb sinds de koop niks verandert aan de brommer. Echter vermoed ik dat de vorige eigenaar er wel aan gesleuteld heeft. De brommer rijdt 35km/h namelijk.
Alvorens de brommer de geest gaf maakte hij tijdens het rijden geregeld een knetterend geluid uit de uitlaat. Op 'topsnelheid' zorgde dit er ook voor dat de Tomos inhield wanneer hij begon te knetteren. Vlak voor de Tomos ermee ophield viel het blokje uit tijdens het rijden met gas los. wanneer ik dan weer gas bij gaf sloeg hij wel weer aan omdat dat als het ware een lopende start is. Gezien ik kerstvakantie heb heb ik nu de tijd om aan de Tomos te sleutelen. Ik ben geen complete leek op dit gebied omdat ik enkele jaren geleden een loop of sloop tomos aan de praat heb gekregen als projectje. Kortom, ik weet hoe het blokje in elkaar zit.
Dat is wel genoeg inleiding dacht ik zo. Ik zal nu de huidige stand van zaken uitleggen. Het knetteren in de uitlaat werd wellicht veroorzaakt door een te late verbranding waardoor deel van de brandstof in de uitlaat tot ontsteking kwam had ik op internet gelezen. dit deed mij vermoeden dat een nieuwe bougie geen kwaad kon, deze heb ik dan ook aangeschaft. Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar halen van het blokje. Toen ik de bougie eruit draaide kwam ik er tot mijn grote verbazing achter dat er een BR9H bougie in deze tomos snor zat. Deze bougie was pik en pikzwart evenals de zuigerkop. Na het vervangen van de bougie wilde de Tomos weer starten, maar kwam ik erachter dat er een hard tikkend geluid was in de lage toeren. Het klinkt bijna alsof de zuiger ergens tegenaan knalt. Dit is zowel het geval met de oude BR9H bougie als de nieuwe BR5H bougie, dus ik heb geen verkeerde bougie te pakken dacht ik zo. Na het verwijderen van de cilinderkop kwam ik erachter dat de zuigerkop zo zwart was als de nacht. Dit heeft met de bougie te maken neem ik aan?. Nadat de cilinderkop was verwijdert en er geen zichtbare schade aan de zuiger was ondanks dat deze zwart was, heb ik de carterkap verwijdert. Ondanks dat de olie nodig aan vervanging toe was was hier ook geen zichtbare schade te zien (ook geen rare speling op de tandwielen o.i.d). Op dit moment heb ik even geen idee wat de volgende stap is en leek het mij verstandig om dit forum eerst even te raadplegen voordat ik het hele blok uit elkaar sloop om bij de krukas te komen. carberateur is trouwens ook nog schoongemaakt.
Nu de nodige achtergrondinfo is gegeven zal ik de vragen die ik heb even op een rijtje zetten:
-Wat moet ik aan met de pikzwarte bougie en zuigerkop?
-Waardoor kan de knetteren van de uitlaat komen? (Het is niet constant, maar maakt wel erg veel lawaai en zorgt ervoor dat de tomos zich ongeveer 5km/h inhoud.)
-Wat kan de verklaring zijn voor het tikkende geluid in lage toeren en wat moet ik doen om dit op te lossen?
Alvast bedankt voor de hulp!