Berichtdoor Anti » 25 feb 2019 14:37
Welk model: A35
Welk jaar: 2005 eerste toelating
Wanneer ontstond het probleem: bij installeren nieuwe carburateur
Heb je onglangs iets veranderd: ik ben van standaard (14/12) carb naar 15/15 gegaan
Setup: 65 cc airsal met 15/15 carb, snelle terugloopuitlaat en sproeier 66, 26 tands achtertandwiel verder geloof ik alles standaard
Wat is het probleem: Motor trekt vlotterbak sneller leeg dan dat die bijgevuld wordt
Voorheen had ik bovenstaande setup met 14/9 carburateur, hij liep toen 70 op gps. Ik heb voor kerstmis een 15/15 carburateur gekregen (namaak wel want dellorto maakt die maat geloof ik niet eens). Bij installeren lekte de benzine als door een zeef uit de banjo, zelfs na moeilijk strak aandraaien van die schroef. Ook kwam de vlotter niet omlaag, zelfs niet met gedemonteerde vlotterbak! Pas na handmatig een paar keer op en neer bewegen begon de brandstof te lopen. Had toen in de tussentijd al ongeveer alles vervangen: brandstofslang, banjo, benzine filter, vlotter, vlotterpin en sproeier. Dit heeft het lek probleem wel opgelost, ook al moet ik de schroef van de banjo nog steeds erg vast aandraaien. Heb de carb al meerdere malen helemaal schoongemaakt (ook de kanalen) wat eigenlijk zinloos is omdat het probleem er al bij aanschaf was. Het kanaal van waar je de banjo aansluit naar de vlotterbak lijkt in orde.
Hij trekt nu met nieuwe carb wel duidelijk sneller op. Alleen nu trekt hij bij volgas nog maar op naar 60 en slaat na 500-750 meter (vanuit stilstand) af, soms pakt hij het op 35-40 kmu wel weer op maar niet voor lang. Een snelheid van 50 kan die nog net constant volhouden. Ik vermoedde dus dat de vlotterbak helemaal leeg getrokken werd en niet snel genoeg bijgevuld kon worden. Daarom heb ik de benzinekraan meteen dicht gedraaid nadat dit weer eens gebeurde. Bij aankomst thuis de carb eraf gehaald en inderdaad: de vlotterbak was gewoon leeg. Bougie kleur is trouwens in orde dus ik verwacht niet dat het door een te grote sproeier komt.
De webshop eigenaar zei na lezen van bovenstaande dat hij nog nooit een carburateur terug heeft gekregen die daadwerkelijk kapot was en schat de kans ook klein in dat dit nu wel het geval is. De cylinder is er wel af geweest maar goed ik had het probleem daarvoor wel ook al eens gehad maar nooit met oude carburateur. Heeft ook lang stil gestaan omdat er schade aan andere onderdelen was door vandalisme. Dit lijkt het probleem wel iets erger gemaakt te hebben moet ik eerlijk toegeven (wat ik niet kan verklaren) maargoed daarvoor was het probleem er ook al.
Dingen die ik nog meer heb geprobeerd: zonder tankdop rijden, door banjo blazen terwijl deze vast zit geschroefd aan de carb (gaat prima en vlotterpin sluit ook gewoon helemaal af als ik de vlotter helemaal naar boven duw. Origineel luchtfilter tijdelijk vervangen door een powerfilter, zelfde met een gaasfilter, zonder verlichting rijden (overdag dan), rustig of "snel" optrekken en verscheidene achtertandwielen geprobeerd. Dit laatste veranderde natuurlijk enkel de snelheid waarop het probleem zich voordeed.
Ik kan nu niet met gps meten omdat telefoon kapot is maar meter op tomos zelf gaat amper boven de 60 en het probleem dat de vlotterbak leeg raakt mag volgens mij sowieso niet voorkomen. Hij verbruikt overigens niet veel meer dan normaal, zo'n 1 op 40, zeker omdat ik nu niet harder dan 50 rijd.
Heb nog zitten denken om dat kanaal tussen vlotterbak en banjo op de boren maar dat durf ik eigenlijk niet goed omdat ik bang ben dat de vlotterpin dan niet meer aansluit en mijn tank leegloopt door mijn carb en luchtfilter heen..
Ik ga nog eens met mijn oude carb proberen en dan laat ik hier wel weten hoe dat ging. Als het dan nog niet werkt ga ik denk ik afscheid nemen van mijn 65 cc blok.
Laatst gewijzigd door
Anti op 28 feb 2019 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.