Dag allemaal
Een tijd geleden heb ik van een vriend van mij een tomos quadro e-start overgenomen. Het ding liep niet meer. Het leek mij een mooi project om zelf aan te werken en zo het sleutelen te 'ontdekken'.
Goed, eerst was ik begonnen met de carburateur schoon te maken, bougie vervangen, uitlaat ontkoolt etc.. Mocht niet baten, de tomos liep nog steeds niet. Vervolgens cilinder gedemonteerd en de zuiger bleek helemaal verrot te zijn. Er waren stukken van afgebroken en ik geen idee of er nog stukjes in het blok aanwezig zijn. De cilinder lijkt wonderbaarlijk nog goed genoeg. Ik had een nieuwe zuiger besteld om deze te monteren, maar ik kwam erachter dat er behoorlijk wat speling op de krukas zat. Aangezien de inbusbouten van de linker carter kap ook al dol waren gedraaid besloot ik maar voor een paar tientjes een tweedehands blokje te kopen.
Blokje moest volgens eigenaar nog in goede staat zijn en weinig kms hebben gemaakt.
Toen ik het blok eronder wou hangen merkte ik dat de voorste ophangspunt was afgeslepen. De vorige eigenaar had blijkbaar de schroef er niet af kunnen krijgen en is met een slijptol aan de slag gegaan. Ik heb het blok aan de andere twee ophangpunten bevestigt (kan dit kwaad als de derde ophangspunt niet is bevestigd).
Electra aangesloten en carburateur gemonteerd, maar ik krijg het blokje niet mooi stationair.
Carburateur is naar mijn idee goed afgesteld. Start af en toe zonder choke. Bij het starten reageert hij ''vertraagd'' op het gas geven en zonder gas geven valt hij ook meteen weer uit, met of zonder choke. Ik kom er niet achter was het nou kan zijn.. Ik heb het blok niet open gehad en alleen de koppakking van de cilinder vervangen.
Is het verstandig om met dit blok verder te gaan, of de krukas over te zetten naar mijn oude blok (met alle ophangspunten)?? E-start werkt ook niet (meer), ik hoor hem wel, maar zie het vliegwiel niet draaien
Standaard uitlaat en carburateur. Snorkop en blok.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Alle hulp wordt gewardeerd!