Berichtdoor fons716 » 20 mar 2019 13:31
Het is heel simpel, koude lucht-zuurstof heeft een kleiner volume dan hete lucht-zuurstof (lucht-zuurstof zet uit als het warmer wordt)
Bij minder lucht-zuurstof heb je ook minder benzine nodig voor de ideale verbranding (kleinere sproeier)
Als je blok koud is kan er dus meer lucht-zuurstof in je carter en heb je eigenlijk een grotere sproeier nodig, daarom loopt hij koud altijd te arm en houdt hij in....zet je een grotere sproeier erin dan krijg je als hij warm wordt het probleem dat hij teveel benzine krijgt en slecht rijdt....daarom stel je de sproeier af als het blok op bedrijfstemperatuur is zodat hij warm goed rijdt.
Dus als je brommer koud is het heel normaal dat hij slechter loopt omdat het mengsel gewoon te arm is.
In de zomer zet ik er een sproeier in die 1 maatje kleiner is....lucht-zuurstof is dan bv 15 a 20 graden warmer als in de winter.