• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

''amateur'' vraag geen vrijloop

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
rene-tomos
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 20:17
  • Citeer

Berichtdoor rene-tomos » 30 sep 2019 20:57

Welke Tomos model heb je? A35 Youngster (a52)
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? na vervangen onderdelen
Wat is het probleem?

Beste,

deze hoort wellicht in het ''techniek'' topic maar daar kan ik geen nieuw onderwerp starten om de een of andere reden, en aangezien ik nieuw ben op dit forum mag dit misschien ook :) (met de zoekfunctie kwam ik niet op een eenduidig antwoord)

Ik heb een enkele weken geleden een Tomos Youngster gekocht, deze liep ca. 35km/h maar trilde (soms?) nogal.
Ik heb hierop besloten groot onderhoud uit te voeren, wat neerkomt op;

nieuwe ketting tandwielen
nieuwe ketting
nieuwe lagers (alle behalve naaldlagers)
nieuwe afdichtingen
nieuwe cilinder
nieuwe bougie
nieuwe koppelingschoenen (1kant)
nieuwe olie

Nu is het zo dat ik na 15 jaar auto's en motoren dus weer terug ben bij hetgeen waar het allemaal begon.
Ik durf hierin dus wel te stellen dat ik technisch ben (bouw momenteel eigen auto).

Waarom werkt het nu niet meer zoals het hoort.... 2 redenen waarvan ik er één wel weet; :x

ik bewaar altijd alle onderdelen van een samenstelling in dezelfde bak (dus alle tonlagers/tanwielen/asborgveren enz van de koppeling in een bakje) helaas is heel de tafel omgevallen met alle bakjes. En weet ik dus niet meer wat waar hoort en of er uberhaubt iets ontbreekt. :?

Ik merk nu dat er geen vrijloop meer aanwezig is, ook niet als de motor draait. De koppeling kan in gemonteerde toestand één kant opdraaien, dus het naaldlager lijkt me in orde.

ik zie op één topic dat er achter de starterkrans een sluitring moet zitten. deze heb ik niet meer maar het lijkt me sterk dat dit de oorzaak is (wil hem wel bestellen).
vraagtekenveer is niet gebroken, tonlagers zitten er in. Deze draait slechts in een richting en lijkt mij de oorzaak (?)

bovenstaande vraag is wellicht deels het antwoord, maar hoort deze niet in 2 richtingen vrij te lopen en door centrifugraalkracht aan te slaan?

bij voorbaad dank,

René
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 sep 2019 23:00

Koppelingshuis heeft een vrijloop naald lager omdat je hem anders niet kunt starten met de kickstarter, die werk dus als je hem kunt starten met de kickstarter.

Heeft het koppelingshuis wel 0,1 of 0,2 mm axiale speling als je trekt en duwt aan het huis?
Omhoog

rene-tomos
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 20:17
  • Citeer

Berichtdoor rene-tomos » 01 okt 2019 07:37

Hallo Fons,

bedankt voor je antwoord.

ik zou het moeten checken thuis, maar ik denk het niet.
deze trekt men aan met een moer en ik kan me niet herinneren dat hier speling op zit.

horen de 2 tandwielen/versnellingen slechts een kant op te draaien?
de tonlagers zitten niet op dezelfde plek als origineel (volgorde)...

gr rene
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 01 okt 2019 12:39

Check eerst of je de eerste koppeling met de hand rechtsom (met de klok mee) kunt draaien terwijl het koppelingshuis stil staat, bougie wel eerst eruit draaien ivm de compressie.

Achter de eerste koppeling ligt vaak een shim ring van 0,3 mm, als daarvoor te weinig ruimte is klem je de eerste koppeling vast in het huis met het aandraaien van de krukas moer....vandaar even trekken en duwen aan het huis.
Ik heb in beide blokken die ring NIET zitten ivm het vrij lopen van de koppeling, koppeling schaaft niet in het huis en loopt netjes vrij. https://www.tomos-parts.nl/shim-ring-ac ... nten-0-3mm

Welke tonlagers bedoel je?

Deze hoort er wel te zitten. https://www.tomos-parts.nl/standard/mot ... r-startmof

Hier een uitleg van het blokje. https://wiki.tomosforum.nl/index.php?ti ... en_Werking
Omhoog

rene-tomos
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 20:17
  • Citeer

Berichtdoor rene-tomos » 01 okt 2019 13:18

eerder bericht fons716
Welke tonlagers bedoel je?
https://www.tomos-parts.nl/shim-ring-ac ... nten-0-3mm
ik bedoel nummer 9, als deze defect is draait er niets meer...

eerder bericht fons716
Check eerst of je de eerste koppeling met de hand rechtsom (met de klok mee) kunt draaien terwijl het koppelingshuis stil staat, bougie wel eerst eruit draaien ivm de compressie.
eerder bericht rene-tomos
De koppeling kan in gemonteerde toestand één kant opdraaien, dus het naaldlager lijkt me in orde.
op zich wel interessant, ik kan zonder bijzonder veel kracht de koppeling draaien met een nieuwe cilinder/zuiger.
bromkop is niet gevlakt...

Dat het te aandraaien van de moer (zonder shim ring) de koppeling tegen het koppelingshuis vastzet is een wellicht het nakijken waard. Al constateerde ik gister al dat bij het insteken van de 2 linker assen het geheel al niet meer draait, al weet ik dit niet zeker (heb zoveel geprobeerd...) Afbeelding
(gerecyclede foto van eagle eye op het forum)

dat de middelste as slechts 1 kant op draait (door de tonlagers) is dus geheel normaal...?

bvd

Rene
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 01 okt 2019 16:29

Het Kleine tandwiel van de bak kun je Beide kanten op draaien zonder dat de zuiger op en neer gaat, het grote tandwiel kun je met de klok mee draaien zonder dat de zuiger op en neer gaat.

Draai je het grote tandwiel tegen de klok in dan gaat de zuiger op en neer.

Zit je vraagtekenveer wel goed? dus niet in spiegelbeeld gemonteerd. https://www.youtube.com/watch?v=W05QUaY7CPk&t=208s
Omhoog

rene-tomos
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2019 20:17
  • Citeer

Berichtdoor rene-tomos » 03 jan 2020 10:50

Hallo fons,

het bleek het gebruik van een verkeerde sluitring te zijn achter de tandwielen.

brommer loopt nu goed, enkel een dipje als de motor warm is rond de 25kmh (overschakelen?)
als ik me goed verdiept heb is dit op te lossen door de veer in te korten.

bedankt voor de (snelle) reacties.

mvg René
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.