Berichtdoor peterzoetermeer » 01 nov 2019 13:10
Het zal niet direct fataal zijn, maar een van de eigenschappen is dat het maar beperkt houdbaar is, 3 maanden of zo. Als je je tomos in de winter niet gebruikt heb je daarna dus wel een probleem. Als daarna ook nog eens de afdichtingsrubbertjes van je carburateur lekken en alle filters verstopt zitten heb je wat te doen. Dat je tank van binnen verroest is moet je maar aan wennen, vaak je filters schoonmaken.
En als E5 of super niet voorhanden is? Koop een jerrycan van 10 liter, kun je 400 km rijden om een pomp te zoeken die het wel heeft.
Nog maar eens een waarschuwing, hier wat eigenschappen van E10.
Het bevat maximaal 10% bio-ethanol wat maar 2/3 van de verbrandingswaarde van benzine heeft, waardoor het brandstofverbruik met minimaal 3% toeneemt.
Het is een mengsel, geen oplossing, de bio-ethanol is minder vluchtig dan benzine en kan problemen geven bij de koude start. E10 mengt slechter met olie, dus voor mengsmering ongeschikt.
Per definitie is het ongeschikt voor alle motoren met een carburateur, dus ook viertakt.
E10 is hygroscopisch (trekt vocht aan) en kan onbehandelde metalen aantasten, denk aan tank, filters, carburateur.
E10 tast diverse kunststoffen en rubbers aan, ongeschikt dus voor alle brandstofsystemen die niet specifiek voor E10 zijn gemaakt.
E10 is beperkt houdbaar, zeg 3 maanden, daarna slurry onderin de tank, niet meer bruikbaar.
Daarnaast is E10 niet geschikt voor alle kleine 4-takt motoren (50 cc of minder) daar het vervuilender is dan benzine (voor je motor, voor het milieu schijnt het beter te zijn) en klepzittingen vervuilt en kleppen aantast die niet specifiek voor E10 zijn gemaakt.
Het is dus niet alleen funest voor Tomosjes en old timers, maar dus ook voor grasmaaiers, kettingzagen en ander tuingereedschappen, aggregaten en motorpompen, buitenboord motoren enz., 2-takt of viertakt.