• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos komt nauwelijks vooruit!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
101 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 17 nov 2019 18:27

Goede avond, sinds kort gaat mijn tomos a35 met e-start nauwelijks meer vooruit. Zo langzaam dat ik nog sneller ben als ik ga lopen. Zou dit kunnen komen door lekke krukaskeerringen, er komt namelijk wel in het begin veel witte rook uit de uitlaat. Ook komt er uit de uitlaat een raar sissend uit mijn uitlaat.

Mijn tweede vraag is: Dat als ik mijn accu aansluit mijn startmotor meteen begint te draaien en dus ook niet stopt?
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 17 nov 2019 21:25

Valse lucht bevat geen benzine dus loopt hij slecht of hij loopt zelfs helemaal niet meer.
De atf olie in het blok geeft een witte rook als deze door een lekke keerring in de cilinder verbrand.


Tussen startmotor en accu zit het startrelais en het relais wordt aangestuurd als je de startknop in drukt, relais eruit trekken en met een spanning zoeker meten, 85 en 86 is de stuurspanning van de startknop, 30 de constante spanning.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 17 nov 2019 21:48

ja hij loopt slecht, hij is ook niet af te stellen en valt dus vaak uit.

Hoe zou ik dit moeten meten want als ik de relais eruit trek krijgt alles erna geen stroom meer?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 17 nov 2019 22:01

De dunne draden in de relais voet- connector meten, hier mag pas spanning op staan als je hem start met de start knop.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 17 nov 2019 22:07

Sorry, snap niet helemaal wat je met 'relais voet- connector' bedoeld. Zou je hier misschien een foto van kunnen sturen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 17 nov 2019 22:45

Waar je het relais in steekt, neem aan dat het geen 4 losse stekkers zijn.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 17 nov 2019 22:54

Relais kan ook vast zitten intern, kun je meten met een multimeter op ohm. 30 en 87 mogen geen verbinding maken met elkaar.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 26 nov 2019 21:55

Ik ben er weer, ik had het even druk. Tja hoe zou ik dus het eerste probleem kunnen oplossen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 27 nov 2019 12:41

Nieuwe keerringen monteren.
http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=7500
Omhoog

Sep1
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2019 17:38
  • Citeer

Berichtdoor Sep1 » 10 dec 2019 17:50

Ik ga even verder op dit nieuwe account aangezien ik niks meer kon met mijn oude.
Ik heb nieuwe keerringen maar zoals je op de foto's kunt zien zit er geen verschil in de voor een achterkant, werken deze dus ook?
Bijlagen
tomos keerring 1.jpg
tomos keerring.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 dec 2019 11:55

@ Sep1: Zie je PM
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 11 dec 2019 13:03

Heb mijn account weer terug! Iemand enig idee over de keerringen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 dec 2019 13:13

Die keerringen zijn prima, hebben geen voor of achterkant.
Aan de koppelings zijde is het wat lastiger met monteren omdat de krukas niet taps-schuin is, olie gebruiken zodat het beter glijd-schuift.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 12 dec 2019 17:36

Terwijl ik de blok olie rustig uit laat druppelen, begin ik toch weer over de e start. Ik snap namelijk nog steeds niet echt wat moet meten? Op elk uitsteekseltje van de relais meet ik namelijk 12v ook als ik op de knop druk.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 dec 2019 18:46

Een relais werkt als volgt: het is net een kruispunt. De tegenover elkaar liggende contacten maken verbinding. Met je startknop maak je verbinding tussen de draad van je accu naar de startmotor. De draden van je startknop bekrachtigen een spoel in het relais waarmee de kontakten voor je startmotorvoeding worden gesloten. Dit ivm hoge stromen die door dikke(re) kabels moeten lopen. Als de draden rechtstreeks via je startknop zouden lopen werken deze draden als gloeidraad vanwege de hoge piek als je startmotor draait.

Het kan zijn dat het relais massa geschakeld is, wat betekent dat je pas massa maakt (de 0 zeg maar) als je de knop indrukt wt normaal is in dit soort schakelingen. Icm je remschakelaars zorg je voor een gesloten circuit om het relais te bekrachtigen (12 volt komt van lichtcircuit om ook je remlicht te laten branden).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 12 dec 2019 20:03

Als ik naar het schema kijk krijgt het relais 12 volt van de remlicht schakelaar als je de startknop in drukt, spoel ligt dus aan massa.
https://www.youtube.com/watch?v=s9VlmiDTv2o
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 13 dec 2019 23:24

Keerringen zijn vervangen maar geen resultaat, zelfs bij vol gas ga ik niet vooruit.
wel kwam ik deze gaten tegen onderin in mijn carter, hoort dit? Ook zie ik dat mijn cilinder tapeinden te ver zijn ingedraaid, misschien ook niet zo goed.
56B2FE92-CE32-43B8-A282-A4D684DF6CAD.jpeg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 dec 2019 07:08

Die driehoekige gaten horen daar anders wordt het tandwiel in het midden niet gesmeerd. Vwb de tapeinden die zitten buiten het gedeelte waar druk wordt opgebouwd voor compressie dus kunnen die m.i. niet oorzaak zijn van het niet vooruit willen komen.

Ik las in je eerste post dat er een sissend geluid kwam uit je uitlaat. Zit je demper niet verstopt? Dan kan de motor de gassen niet kwijt en komt er geen vers mengsel in de cilinder. In het ergste geval blaas je de keerringen er opnieuw uit. Als je geen demper hebt die je kan demonteren kun je ook de uitlaat losmaken onder de cilinder voor een test of je motor dan wel goed reageert. Vers bougietje wil soms ook wonderen doen als deze door atf is besmeurd. Anders denk ik aan vastgekoekte zuigerveren.

Als laatste een vraag aan jou of de carburateur wel mooi luchtdicht op het spruitstuk zit. Vaak trekt deze valse lucht in de spleet bij de schroef waarmee je hem vastzet op het spruitstuk. Wat voor type carburateur heb je en in het geval van SHA wat voor verloopbus zit erin (met kraag of niet)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 14 dec 2019 12:56

Wat ook nog kan als hij geen valse lucht heeft is dat het membraan niet meer goed sluit, dan is hij ook niet af te stellen en loopt beroert.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 14 dec 2019 19:31

Misschien ook handig om te zeggen: De tomos start alleen met de choke daarna moet ik gas blijven geven anders valt ie weer meteen uit. Ik heb het gevoel dat het iets met de brandstof toevoer is, maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Demper heb ik er uit gehaald, er kwam heel apart alleen een klein deel uit de rest is er ook verder niet. Het geeft overigens geen resultaat maar ik ga het ook nog even helemaal zonder uitlaat proberen. De andere opties moet ik nog proberen.
ED6D383F-ED83-4335-93E9-B3BAFDC7D378.jpeg
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
101 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.