• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos a35 geeft vol gas na starten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Evh_amateur
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2020 23:04
  • Citeer

Berichtdoor Evh_amateur » 01 jan 2020 23:25

Hey allemaal, speciaal geregistreerd om mijn vraag te kunnen stellen.

1 jaar geleden heeft mijn vriendin een leuke tomos a35 overgenomen van 2 jongens. Het ding reed verder prima, niks op aan te merken.

Nu begon een tijdje geleden de problemen, zoals niet lekker willen starten zodra het koud buiten was, tot aan het afslaan van de brommer bij het stilstaan bij een rood stoplicht.

Nu blokkeerde een kleine 2 weken geleden het achterwiel, sindsdien stond de brommer in de schuur en zijn wij lokaal bij winkels gaan vragen of men onderhoud kan en wil uitvoeren bij deze brommer, maar helaas....

Dus met als gevolg; ik het heft in handen heb genomen en als ICT-er en geen kennis van motors, radicaal groot onderhoud wilde gaan doorvoeren....

Zo gezegd zo gedaan; veel info gevonden op internet, een heel eind gekomen en in mijn beleving veel (wellicht onnodige dingen) vervangen.

Een kort lijstje:
- nieuwe remsegmenten
- nieuwe achtertandwiel (26)
- nieuwe voortandwiel (26)
- nieuwe ketting
- nieuwe bouten/schroefjes (veel was verroest of niet aanwezig)
- nieuwe atf olie toegevoegd
- krukas schoon gemaakt
- trommelrem schoongemaakt
- alles gesmeerd en vervangen waar nodig
- nieuwe koppakking
- nieuwe sluitringen
- vraagtekenveer gecontroleerd
- carburateur gereinigd
- luchtfilter vervangen
- (volgens mij was dit het zo wel)

Dus alles uit elkaar gehad, veel nieuwe gereedschappen erbij gekocht; maar na alles na te hebben gelopen werd het tijd om te starten... yes!! De brommer ging weer aan en het wiel draaide weer en hij liep lekker stationsair.... en daarmee was ook alles gezegd want zodra ik gas geef ( want ik starte hem met de choke naar beneden), wilde ik ook zien of de choke netjes omhoog kwam.. dit ging prima maar de brommer gaf abnormaal veel gas... terwijl ik het gas niet meer vast had.

Dus brommer uitgezet; luchtfilter er weer af, gasschuifje gecontroleers... die werkte prima.

Alles er weer op, brommer weer aan.. en ja hoor mega veel gas... luchtschroef aangedraaid en ook losser gedraaid; maakt geen verschil, dat ding blijft gaan.

Internet weer op gedoken.. en dan lees je gevarieerde dingen zoals valse lucht (nog niet getest) maar lijkt mij onwaarschijnlijk(?), zo lees je ook over warmlopers (komt overeen met de blokkade van het achterwiel)... dus het neigt naar het vervangen van de zuiger en cilinder.

Mijn vraag;
Kan het zo zijn dat de cilinder/zuiger daadwerkelijk het probleem zijn voor het “volle gas”?
Of ligt het toch aan de gaskabel?

Ik ben bereid om ook het cilinder/zuiger ook nog te vervangen, maar gezien ik slechts een “leek” ben, ben ik nu nog zoekende naar de laatste antwoorden op deze logica, ik krijg dit namelijk niet gevonden op het internet en ken verder ook niemand met de benodigde kennis.

Alvast bedankt voor het reageren!
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 jan 2020 00:42

Het kan niet door de cilinder of zuiger komen.
Gasschuif daar mag je net onderdoor kunnen kijken (1 mm, staat hij hoger ), gaskabel kan gerafeld zijn waardoor de gasschuif niet helemaal zakt, of gaskabel staat te strak afgesteld. (moet 2 mm speling hebben)
Omhoog

SoLer
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:11
  • Citeer

Berichtdoor SoLer » 05 feb 2020 08:31

een (ex-) warmloper loopt juist niet zo lekker meer vol gas, laat staan als jij het niet geeft. het kan wel het gevolg worden als ie nu valse lucht trekt. zit er ook kracht achter (kun je ermee rijden) of valt ie uit als je de achterrem inknijpt?
maar ik zou eerst op valse lucht checken, gewoon met een bus deo of remmenreiniger rond carburateur en spruitstuk (en voetpakking?) een paar pufjes geven, kijken of ie daar op reageert. (langzamer en/of nog harder gaat draaien)
Omhoog

bromscoot
Vaste forummer
Berichten: 269
Lid geworden op: 02 okt 2018 03:25
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 15 mar 2020 01:48

Misschien versleten krukas keeringen of blok pakking dat misschien rond de krukas lek is.
Anders misschien iets met de carburateur.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.