Hey allemaal, speciaal geregistreerd om mijn vraag te kunnen stellen.
1 jaar geleden heeft mijn vriendin een leuke tomos a35 overgenomen van 2 jongens. Het ding reed verder prima, niks op aan te merken.
Nu begon een tijdje geleden de problemen, zoals niet lekker willen starten zodra het koud buiten was, tot aan het afslaan van de brommer bij het stilstaan bij een rood stoplicht.
Nu blokkeerde een kleine 2 weken geleden het achterwiel, sindsdien stond de brommer in de schuur en zijn wij lokaal bij winkels gaan vragen of men onderhoud kan en wil uitvoeren bij deze brommer, maar helaas....
Dus met als gevolg; ik het heft in handen heb genomen en als ICT-er en geen kennis van motors, radicaal groot onderhoud wilde gaan doorvoeren....
Zo gezegd zo gedaan; veel info gevonden op internet, een heel eind gekomen en in mijn beleving veel (wellicht onnodige dingen) vervangen.
Een kort lijstje:
- nieuwe remsegmenten
- nieuwe achtertandwiel (26)
- nieuwe voortandwiel (26)
- nieuwe ketting
- nieuwe bouten/schroefjes (veel was verroest of niet aanwezig)
- nieuwe atf olie toegevoegd
- krukas schoon gemaakt
- trommelrem schoongemaakt
- alles gesmeerd en vervangen waar nodig
- nieuwe koppakking
- nieuwe sluitringen
- vraagtekenveer gecontroleerd
- carburateur gereinigd
- luchtfilter vervangen
- (volgens mij was dit het zo wel)
Dus alles uit elkaar gehad, veel nieuwe gereedschappen erbij gekocht; maar na alles na te hebben gelopen werd het tijd om te starten... yes!! De brommer ging weer aan en het wiel draaide weer en hij liep lekker stationsair.... en daarmee was ook alles gezegd want zodra ik gas geef ( want ik starte hem met de choke naar beneden), wilde ik ook zien of de choke netjes omhoog kwam.. dit ging prima maar de brommer gaf abnormaal veel gas... terwijl ik het gas niet meer vast had.
Dus brommer uitgezet; luchtfilter er weer af, gasschuifje gecontroleers... die werkte prima.
Alles er weer op, brommer weer aan.. en ja hoor mega veel gas... luchtschroef aangedraaid en ook losser gedraaid; maakt geen verschil, dat ding blijft gaan.
Internet weer op gedoken.. en dan lees je gevarieerde dingen zoals valse lucht (nog niet getest) maar lijkt mij onwaarschijnlijk(?), zo lees je ook over warmlopers (komt overeen met de blokkade van het achterwiel)... dus het neigt naar het vervangen van de zuiger en cilinder.
Mijn vraag;
Kan het zo zijn dat de cilinder/zuiger daadwerkelijk het probleem zijn voor het “volle gas”?
Of ligt het toch aan de gaskabel?
Ik ben bereid om ook het cilinder/zuiger ook nog te vervangen, maar gezien ik slechts een “leek” ben, ben ik nu nog zoekende naar de laatste antwoorden op deze logica, ik krijg dit namelijk niet gevonden op het internet en ken verder ook niemand met de benodigde kennis.
Alvast bedankt voor het reageren!