• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit direct na het starten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
broembeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor broembeer » 04 jan 2020 12:05

Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft valt mijn tomos uit na het starten. Het betreft een Tomos s25 (snor) waarvan ik het bouwjaar niet zeker weet (ingeschreven in Nederland in 2005).

Voordat ik wat verder op het probleem in ga zal ik eerst wat achtergrond info geven. Ik heb de tomos een paar maand geleden niet lopend gekocht als opknapprojectje. Het is mijn 3e tomos die ik opknap dus ik heb wel de nodige kennis van het blok en dergelijke. Alleen dit keer weet ik zelf niet meer helemaal waar ik kijken moet.

Toen ik de tomos kocht wilde deze wel starten, maar uitsluitend met de choke erop. Ook bleef de brommer stationair draaien met de choke erop, maar viel deze uit als ik gas gaf en de choke eraf vloog. Dit deed mij vermoeden dat de brommer of teveel lucht kreeg, of juist te weinig brandstof. Ik heb vervolgens de deotest uitgevoerd maar zonder enig resultaat. Daarom ben ik de brommer uit elkaar gaan halen voor een kleine revisie, en om te kijken of het probleem wellicht bij de benzinetoevoer lag.

Ik heb vervolgens het volgende gedaan:
-Oude mengsmering eruit laten lopen
-Carburateur doorgespoten met remreiniger
-benzinefilters van de carburateur en de benzinekraan schoongemaakt
-Benzinekraan doorgespoten met remvloeistof
-Alle pakkingen vervangen
-Zuigerveren gecontroleerd (zijn nog intact)
-Nieuwe bougie geplaatst (oude was zwart)
-Olie vervangen

Na het vervangen/controleren van de bovenstaande onderdelen heb ik weer geprobeerd de brommer te starten. Nu wil de brommer helemaal niet meer starten met choke erop. Wel wil hij starten als je een beetje gas bij geeft en loopt hij even kort als je wat speelt met het gas, daarna valt hij uit.

Op dit moment weet ik niet echt waar het probleem ligt en wat de volgende stap kan zijn. Daarom wil ik het forum graag om hulp vragen.

Alvast bedankt voor eventuele tips!

(PS:) De sproeier die erin zit oogt erg klein. Het is maat 49, maar ik kan er met geen mogelijkheid een kleine metalen tandenstoker doorheen krijgen. Ik heb hier niet meer sproeiers liggen dus kan zo 1,2,3 niet vergelijken of hij kleiner is dan een andere 49, en of dit normaal is.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 04 jan 2020 13:15

sproeier 49 is standaard voor een snor.
Niet willen starten op de choke maar wel zonder bij deze temperaturen, zou ik zeggen: krijgt te weinig lucht of kan de uitlaatgassen niet kwijt. Als er niets uit kan, kan er ook niets in.
Haal het luchtfilter eens los of de uitlaat.

broembeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor broembeer » 04 jan 2020 13:46

kleine update, de brommer wil nu wel een soort van lopen zonder er iets aan verandert te hebben. Hij wil nog steeds niet starten op de choke. Als hij rijdt pruttelt hij een beetje met 10-15 kilometer per uur, maar hij komt niet goed op toeren. Als het achterwiel wordt opgetild maakt hij wel veel toeren, dus hij heeft niet genoeg trekkracht op een of andere manier. Ik heb net gereden zonder uitlaat, maar dat maakte geen verschil. Zometeen probeer ik de luchtfilter eraf te halen, maar dat is met de s25 nogal een gedoe omdat deze onder het frame en boven het blok zit.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 04 jan 2020 14:57

Luchtfilter onder het frame, is wel een heel oud type!
Ik weet dan ook niet wat voor sproeier daar in hoort.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 jan 2020 19:23

Stationair lopen op choke doet een tomos normaal maar een paar seconden, daarna verzuipt hij.

Krukas keerringen kunnen ook valse lucht trekken (omdat hij enkel op choke loopt)

Zuigerveren controleer je door de slot speling te meten....intact geeft geen garantie dat ze nog goed zijn.
Als een zuiger zwart is onder de zuigerveren, dan lekken ze behoorlijk veel en heb je een slechte compressie.(een snor heeft al een zeer lagen compressie)

broembeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor broembeer » 04 jan 2020 23:14

sinds ik alle pakkingen vervangen had trok hij geen valse lucht meer. Ik heb de zuigerveren niet opgemeten, maar de zuiger was niet zwart onder de zuigerveren. Eerst liep het blokje wel, maar trok de tomos niet weg. Na de kleine revisie genoemd in mijn eerste bericht loopt het blokje en trekt hij wel weg, maar haperend en niet harder dan 10-15 km/h. De tomos loopt niet hoog in de toeren. Ik heb geprobeerd om zonder uitlaat te rijden, en zonder luchtfilter. beide oplossingen veranderen niet hoe de tomos loopt. Iemand enig idee waardoor het haperen/schokkend rijden kan komen? kan dit iets te maken hebben met de afstelling van de ontsteking?

broembeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor broembeer » 05 jan 2020 13:35

iemand enig idee? Las ook dat ik een kleinere sproeier moest gebruiken als de bougie zwart is. Maar er zit nu maat 49 in wat redelijk klein is. Wordt nog kleiner dan niet te klein?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 jan 2020 18:28

Welke warmtegraad bougie zit erin?
Als het een ontsteking met contactpuntjes, puntjes opnieuw afstellen op 0,4 mm.
Membraan kan lekken en dan loopt hij voor geen meter.

broembeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor broembeer » 06 jan 2020 01:06

Er zit nu een NGK b6hs bougie in, op aanraden van de brommerboer. Voordat ik met de ontsteking ga klooien wil ik wel graag weten wat de symptomen van een verkeerd afgestelde ontsteking zijn. Verklaard dat het schokkerig rijden en niet in de toeren willen lopen, of duidt dat op een te grote sproeier? Wat betreft het membraan, die is er niet. De tomos is een erg oud model en dus is er geen membraan aanwezig bij het spruitstuk.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 06 jan 2020 10:54

Je schreef: alle pakkingen vervangen.
Ook de voetpakking? Gemakkelijk kunnen vinden voor dit type motor waarbij de regeling via de spoelpoorten gaat ipv een membraan?

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 06 jan 2020 10:57

dubbelpost

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 jan 2020 12:55

Een oud gevalletje heeft een ontsteking met contactpunten, het fiber nokje wat over het vliegwiel glijd slijt af waardoor de punten niet ver genoeg meer open gaan en de voor ontsteking is dan ook later...vonk is ook slechter....dus slecht starten en lopen.

Viltje op de grondplaat moet je ook nat houden met een paar druppels olie. (minder wrijving nokje-vliegwiel)
Achter het fiber nokje hoor wat vet wat niet gaat lopen als het warm wordt, vet zat vroeger bij nieuwe puntjes)

Zorg eerst dat de punten minimaal 0,35 open gaan, ik zet ze altijd op 0,4 mm want door slijtage gaan ze krapper staan.
Voorontsteking van een snor is eigenlijk te weinig, beter afstellen voor 40 km/h brommer.

SoLer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SoLer » 05 feb 2020 08:37

Er zit nu een NGK b6hs bougie in, op aanraden van de brommerboer.
b6hs is te koud voor een snor.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen