hoi allemaal, ik ben Ivo, 46 jaar en ik kreeg vorige week de Tomos Luxe (quadro op kenteken?) van mijn schoonvader nadat hij een nieuwe, elektrisch startende viertakt scooter had gekocht.
toen hij er nog mee reed, startte dat ding als je maar je been op de kickstarter liet vallen zeg maar. maar nu heb ik er aardig op moeten trappen, met vol choke, waarna hij rokend en pruttelend aanslaat en je hem nèt onder het weer losschieten van de choke moet aanhouden want als de choke losschiet is het meteen weer over (rotsysteem, geef mij maar m'n Bing van m'n Kreidler destijds, die ging zo ver open als je gas gaf, dus reed ik half gas weg, had ik nog half choke over)
allereerst de carburateur verwijderd en schoongemaakt met remreiniger en perslucht, om er bij dat verwijderen achter te komen dat de benzinekraan in alle standen gewoon peut doorlaat(!) ook zag ik dat de gaskabel nog op 3 draadjes aan de gasschuif hing, dus meteen een nieuwe kabel besteld, + een poelietrekker om eens naar de timing van de ontsteking te kunnen kijken. Ook heb ik de bougie vervangen door eentje met een langere neus, die ik nog had liggen van mijn Kreidler, uiteraard nadat ik eerst gepeild had of er wel genoeg ruimte tot de zuiger was! dit om de vonk naar het midden van de compressieruimte te brengen èn deze meteen iets kleiner te maken (straks op zoek naar een Bosch-variant, die zijn altijd steviger uitgevoerd) na een paar ritjes komt er al weer meer leven in, op top loopt ie 30 op de gps, maar het ding blijft nog steeds niet lang stationair draaien. de stelschroef staat helemaal in, het stationair gaatje heb ik ook doorgeprikt met een haartje van een staalborstel en ik heb met remmenreiniger op valse lucht gecheckt maar vind niks. zou het kunnen dat de benzine te vet gemengd is? ook ben ik benieuwd naar het type en de timing van de ontsteking en hoop ik daar nog wat uit te halen
omdat ik niet kon wachten heb ik zelf een nieuwe binnengaskabel gemaakt van een oude reserve rem-/koppelingskabel van m'n Kreidler (peertje, afzagen en kleiner vijlen) en als schroeftonnetje voor in de gashendel heb ik een spaaknippel gebruikt. gaatje 2 mm in geboord waar de kabel in kan, spaak erin draaien om te klemmen, spaak en overtollige delen van het tonnetje afzagen en vijlen.