• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Achterwiel centreren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 01 mar 2020 12:15

Hi ik ben een standaard beginner in de Tomos wereld, net mijn eerste Tomos aangeschaft (Quadro, 2005) en ik moet nog erg veel leren :mrgreen:

Ik zag een melding over een support template invullen.. helaas lukte dit niet. Sorry voor het ongemakt :?

Nu naar het probleem, heb heel het internet afgestruind maar niks gevonden helaas terwijl het mij niet heel bijzonder lijkt..

Mijn achterwiel heeft aan de rechterkant bijna geen ruimte meer (loopt bijna tegen de zijkappen aan) en aan de linkerkant kan ik er pakweg 2 duimen tussen steken. Hij loopt gewoon en het gaat nog goed maar ik wacht liever niet af totdat ie een keer stukloopt.

Ik hoopte dat het een kwestie was rechtermoertje aandraaien en linkermoertje losser alleen ik heb links geen milimeter schroefdraad meer over..

Is er iemand die weet hoe ik dit het meest makkelijk kan oplossen? Ik zou er erg mee geholpen zijn!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2020 14:44

Staat de achterbrug recht in het frame? Loopt de ketting mooi recht over de tandwielen (dit kun je zien door van achter over de ketting te kijken)?

Vwb de schroefdraad, de as is los en kan schuiven in het wiel. Verder is het belangrijk dat je met de kettingspanners het wiel netjes recht in de achterbrug hebt staan (afstand tussen wiel en poot gelijk). Als je frame krom is, of de lagerbussen zijn versleten, waardoor dit niet mogelijk is ben ik bang dat het niet goed gaat komen.

Wat lukte er niet aan de template? Kun je me hierover per PM uitleggen hoe en wat?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 01 mar 2020 15:08

Ik heb wat foto's bijgevoegd, hoop dat ze een beetje duidelijk zijn. De ketting ligt recht ( moet nog wel gespannen worden eigenlijk). Frame lijkt niet gebogen en alles ziet er uit alsof het er goed in ligt.

Ik ben hier natuurlijk niet erg ervaren in vandaar dat ik even wat foto's bijvoeg. Kan zijn dat ik het verkeerd zie of iets over het hoofd heb gezien :mrgreen:

Ik heb me zelf al redelijk dood zitten staren op dit probleem, ben erg benieuwd waar het probleem zit.

Wat betreft het formulier stuur ik even een PM
Bijlagen
20200301_145957.jpg
20200301_150014.jpg
20200301_150038.jpg
20200301_150052.jpg
20200301_150102.jpg
20200301_150107.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2020 15:40

Op grond van je laatste 2 foto's krijg ik het vermoeden dat de achterbrug niet meer geheel recht is. Dit concludeer ik op basis van het feit dat de band aan de rechterzijde volledig buiten het spatbord ligt en daadoor het wiel naar rechts helt (van achter gezien). Kijk eens of de poten van de achterbrug nog wel netjes in lijn liggen (waterpas oid). Als dit wel het geval is dan kunnen de achterbruglagers in het frame teveel spoeling hebben. Kun je het achterwiel veel van links naar rechts bewegen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Mleguijt
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 01 mar 2020 15:50

Ben nu niet thuis dus ik kijk vanavond even naar de poten van de achterbrug. Wat betreft het wiel, die heeft geen speling. Ik heb er vanmiddag nog ff aan zitten trekken maar ik kan hem niet van links naar rechts bewegen

thomass12
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thomass12 » 03 mar 2020 20:28

ik had het zelfde bij mij was het ook de achterbrug. is niet goed te zien want bij al een kleine verbuiging staat het achterwiel al erg scheef. ik kwam er achter toen ik de achterbrug op een vlakke ondergrond legde.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers