• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Afstelling 35km / uur

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 15 mar 2020 01:55

Heb in het verleden een tomos standaard gehad die 40km/u ging.

Wil nou een andere tomos gaan opknappen die al 1 jaar zeker in de berging heeft gestaan.

Nou vraag ik me wat dingen af..

1. Wat is zo de beste setup om een tomos snor 35km/u laten gaan met een speedy uitlaat?
(weet dat hij dan 5km te hard gaan, maar dat risico durf ik wel te nemen)

Zal zelf te denken aan:

(twijfel om er een bromkop erop te zetten i.p.v een snor kop) (hoop dat de response van de motor dan wat sneller word)
Snor cilinder en snor zuiger
Speedy
DO 14/9
26 vtw
31 atw (wetend dat die met 28 ATW waarschijnlijk al 40 zal kopen wat voor mij iets te snel is m.b.t eventuele staande houdingen.

2. Wat is het effect van een bromzuiger in een snor cilinder (snap dat het harder loopt, maar kan je dan niet net zo goed een bromcilinder en brom zuiger in 1 keer plaatst)

3. Wat is het effect van een bromcilinder kop op een snor cilinder met snor zuiger? Heeft dat wel zin of kan je bij een snor cilinder setje beter gewoon de originele snor kop erop houden.. Weet overigens wel de verschillen tussen brom cilinder kit en snor cilinderkit.

4. Weet iemand misschien of dat je een tomos van na 2005 ook zou kunnen keuren bij een plaatselijk RDW locatie i.p.v dat je helemaal naar Lelystad toe moet (wil de tomos in de toekomst naar een bromfiets keuren)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mar 2020 06:43

Een snor wordt aan alle kanten geknepen. Denk hierbij aan de restrictie van de doorlaat in de inlaat, uitlaat en luchtfilter aansluiting op de carburateur. Ook is het tijdstip van de ontsteking later dan van een bromversie. Een snorkop heeft minder compressie en levert daardoor minder kracht.

Dus het is een mix van zaken die je kunt doen om de snor op te voeren. Ik ben voorstander om de motor zoveel mogelijk te laten "ademen". Dus weg met de restricties. Daarmee haal je al een betere snelheid en waarschijnlijk zit je dan al aan je gewenste 35 km/uur.

Een bromkop geeft meer compressie tov de snorversie. Een bromkop zorgt voor meer koppel, niet echt meer snelheid. Daarbij maakt het niet uit welke zuiger je hebt.

Vwb het effect van een bromzuiger in een snorcilinder wil ik eerst kwijt dat er geen verschil is tussen de brom en snorversie van de cilinder. Een bromversie zuiger zorgt door de sleuven dat er eerder brandstof wordt aangezogen en daarmee een betere vulling is en daarom ook meer kracht zal geven. Deze zuiger werkt overigens alleen bij de membraancilinder. Heb je een oud eitje of de moderne a55 cilinder gaat dit niet werken. Die zijn namelijk zuigergestuurd en hebben een dichte zuiger nodig om te werken.

Om een betere gasrespons te krijgen kun je je ontstekingstijdstip veranderen. Dit kan alleen bij de oudere ontstekingen zonder pick-up unit. Hoe vroeger de ontsteking voor het bdp ( bovenste dode punt = hoogste punt van de zuiger) hoe meer koppel onderin en op top heb je ook nog kracht omdat het vlamfront de zuiger naar beneden duwt ipv er achteraan gaat bij een neergaande zuiger.

Verder is tandwielverhouding een middel om harder te kunnen rijden. Let wel dat je inlevert qua koppel als je sneller wil rijden op top. Per tand kan dit tot 4 km/uur schelen.

Tot slot nog de carburateur en luchtfilter (restrictie). Je kan de u-vormige buis uit het standaard luchtfilter halen. Het kan zijn dat je daarna ook iets met de sproeier moet afstellen om weer het juiste mengselverhouding tussen lucht en brandstof te krijgen. Kijk daarbij naar de elektroden van je bougie en luister naar de prestaties van de motor op top. Je kan ook een 14/12 ipv 14/9 carburateur nemen, dan moet de u-vormige buis er zowiezo uit. Of een gaas-/ powerfilter ipv de standaard filter. In alle gevallen is het dan nodig om de sproeiermaat te wijzigen. En vergeet dan ook niet de inlaatrestrictie uit het spruitstuk (busje) te halen.

Misschien heeft iemand anders nog aanvullingen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 mar 2020 11:52

Bij 7000 toeren en tw 31 rijdt hij 34,53 km/h, met tw 28 rijdt hij 38,23

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 16 mar 2020 02:39

Dus een ontsteking met pickup blijft dus altijd sloom?

Vind verder het veranderen van de carburateur en het ontgrenzen van het spruitstuk geen zin hebben als je de snor zuiger laat zitten.. Brandstof gaat dan toch al te laat naar binnen.. En dat slangetje moet je laten zitten als je met een snor carb blijft rijden.. Heeft alleen zin om die eruit te halen mits je naar 14/12 of groter gaat.. Die heb ik wel eens geprobeerd bij mijn vorige tomos want zonder die slang liep die waardeloos omdat die de hele tijd liep te stotteren met elke sproeier die ik toen geprobeerd had.

De bromkop had ik al liggen zag ik, dus die gaat zeker terug. Denk ook niet dat ik ook nog een snor kop zal gebruiken, mits hij om een of andere reden gekeurd moet worden.

VTW valt bij het nieuwere blok amper te vervangen, volgens mij kon dit alleen maar bij de oudere blokken.
En ATW ga ik 31 proberen. Weet dat 33 helemaal rampzalig rijd. Mocht die niet op gewenste snelheid komen kan er altijd nog een 28 erin. Die heb ik overigens nog liggen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 mar 2020 10:17

Durf het niet met zekerheid te zeggen of er in de latere modellen nog wel een dichte zuiger zit, heb 10 jaar geleden bij de buur jongen zijn splinter nieuwe tomos een 15 mm + bromkop en terugloop uitlaat met atw 28 gemonteerd en dat liep bij verrassend goed.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers