Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Uit je verhaal maak ik op dat het om een ontsteking gaat met 2 spoelen, met hoeveel boutjes zit hij tegen het carter geschroefd?
Welk vliegwiel zit erop?
Hierbij wat foto's van de set-up. Wat meer achtergrond: Ik heb deze Tomos overgekocht van iemand. Of hij daarvoor reed weet ik niet, vermoed het van niet want toen ik hem kocht zaten er veel onderdelen niet in.
Tomos loopt dus wel (ga nog proberen een filmpje up te loaden), alleen draait het wiel achteruit. Wanneer ik de Tomos aan kick, draait de ketting, wiel en vliegwiel wel de goede kan op, maar zodra deze loopt draait het wiel dus de verkeerde kant op.
Verder is het zo, dat wanneer ik meer gas geef, het wiel sneller begint te draaien. Het wiel draait niet wanneer deze op de grond staat, er is dan ook geen beweging in de Tomos, ook niet achteruit.
Dank voor jullie snelle reacties! Hierbij nog het vliegwiel. Ik heb alle settings voor de ontsteking geprobeerd, en bij alle was het resultaat hetzelfde; wiel draait achteruit en geen trekkracht van het wiel als deze op de grond staat.
Idd raar dat er geen markering op de grondplaat staat, misschien een imitatie ontsteking?
Op de foto staat de ontsteking wel op zijn vroegst.
Dat je geen trekkracht hebt op het wiel komt omdat er een vrijloop lager in het koppelingshuis zit, blok draait de verkeerde kant op en dan loopt het huis vrij...lager is dus goed.
Je kunt proberen de ontsteking helemaal tegen de klok in te draaien, dan het vliegwiel even goed op de krukas schuiven en met een stift oid een lijn zetten op krukas en vliegwiel...vliegwiel eraf en spie verwijderen en het vliegwiel iets naar rechts (met de klok mee) monteren en testen of hij dan wel de goede kant op loopt....anders vliegwiel weer 2mm naar rechts verzeten...enz
Mooiste is met een stroboscooplamp kijken wat de voorontsteking eigenlijk nu is als de grondplaat zo laat mogelijk staat, nu heb je geen idee hoeveel hij te vroeg is.
Je kan aan de pijl op het vliegwiel zien welke kant je motor op zou moeten draaien. In je verhaal geef je aan dat de motor na het kicken wel de goede kant op draait. Kan ook niet anders aangezien die overbrenging er juist voor zorgt dat de krukas maar 1 kant op kan bewegen met starten. Daarom denk ik bijna voor 99% dat het probleem toch in je aandrijving moet zitten.
Zit er tussen het koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling een afstandring voor de juiste axiale speling? Als deze er niet tussen zit kan je koppeling niet vrij draaien in het huis. Vraagtekenveer niet toevalling de verkeerde kant om gemonteert zitten? Hierdoor "pakt" de 1e versnelling niet.
De ontsteking is 100% OEM, wellicht dat deze bedoelt is voor een pick-up versie. Daar zit idd geen keep meer in de grondplaat om af te stellen aangezien dit door de pick-up en vliegwiel wordt geregeld. Zomaar een "gewone" CDI erop zetten kan dan voor dergelijke problemen zorgen.
@shadowranger die ring geeft bij mijn beide blokje problemen want dan loopt de koppeling te zwaar of kan zelfs niet meer vrij draaien in het huis.
Zonder die ring heb ik 0,15 mm axiale speling op het huis.
Ik vermoed dat het toch IJ de ontsteking/vliegwiel zit. Omdat ik alle mogelijke standen heb geprobeerd en niks werkte ga ik er een andere ontsteking en vliegwiel in zetten. Nu eerst tweedehands dezelfde ontsteking en vliegwiel op de kop tikken!
Maak eens foto's van het hart van je vliegwiel (spiebaan) en kruktap waar deze op zit met het ronde spietje. Het kan dat hier iets mis is. Foto's zeggen meer als woorden.
Waarom cdi vervangen. Deze werkt toch? Ontsteking werkt ook anders heb je geen vonk. Alleen timing kan niet goed zijn, maar dat ligt aan de timing van het vliegwiel door wat hiervoor genoemd is.
Ontsteking vervangen met daarop ook een indicatie pintje. Deze op de Tomos gezet en voila, hij start meteen en rijdt ook nog eens goed! Dank iedereen voor de hulp, wordt erg gewaardeerd!
Ik heb dus precies hetzelfde probleem als de heer van dit topic...
ik heb alleen het geluk dat mijn tomos wel nog reed alleen de verlichting deed het niet dus heb ik het voltage uit mijn ontsteking gemeten en die was weinig tot niks alleen hij liep wel.
Dus ik dacht: andere ontsteking. Ik een indicatie ontsteking gehaald en gemonteerd maar hoe ik ook draai, hij blijft achteruit lopen. Ik dit melden bij de shop en die gaven een andere mee, hetzelfde probleem.
En als ik mijn oude ontsteking erop zet, loopt ie als een zonnetje.
Mijn vraag dus eigenlijk: waar heb jij die ontsteking vandaan? Ik heb ook een quadro ontsteking zonder pick up en zonder e start.
Hier een orginele ontsteking. Daarmee heb je dat probleem niet
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Ik heb het inderdaad ook voor elkaar gekregen. Wist niet of hij nou te vroeg of te laat stond als ie achteruit liep. Na veel zoeken uitgevonden dat dat dus veel te vroeg is, palletje uit m’n krukas gehaald, later gezet en ja hoor, hij reed!
Toch bijzonder dat die imitatie ontstekingen zo slecht zijn!