Berichtdoor shadowranger » 03 mei 2020 14:16
Het lijkt me toch echt van belang dat je wat foto's gaat bijvoegen, vaak zegt dit meer dan woorden. Ik mis ergens iets in je verhaal wat je nu precies hebt gedaan en of dit voor die tijd niet het probleem was. Heb je voordat je je probleem postte al iets met de ontsteking (afstelling) gedaan? Welk type heb je overigens, er mist wat cruciale info mbt je setup.
Als je motor achteruit draait (en je achterwiel dan ook) staat de ontsteking veel te vroeg. Dit kan komen omdat je de ontstekingsplaat teveel met de klok mee hebt gedraaid, of het vliegwiel niet juist op de krukas is gemonteerd. In principe is het niet mogelijk om de ontsteking te ver op te draaien (tenzij je een oud model ontsteking in een nieuw type carter hebt of andersom).
Blijft het vliegwiel over:
- het pennetje op de krukas verbogen is of kapot/ ontbreekt,
- de spiegleuf in het vliegwielhart is uitgelubberd (zit een soort zijweggetje in) waar dat pennetje in moet vallen.
- vliegwiel verkeert is gemonteerd (spie niet in spiegleuf). Vaak kun je dan een slingerend vliegwiel hebben.
Ergo, zit je vliegwiel niet goed op de krukas heb je geen goede timing. Dan kun je zelfs je ontsteking helemaal tegen de klok in draaien en nog loopt je motor achteruit. Ik denk dat het probleem bij je vliegwiel moet zoeken of de montage op de krukas.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn