Korte beschrijving van je probleem: Tomos is vastgelopen na aanpassingen; kickstart zit geen beweging in
Wanneer ontstond het probleem: Na het installeren van een andere uitlaat, luchtfilter en sproeier
Aanpassingen aan je Tomos (als ja, dan welke?): Ja, andere uitlaat (vergelijkbaar met Tecno Bullet), powerfilter en grotere sproeier
Type Tomos (brom of snor) en model: Tomos Revival A35 brom
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking / tandwielverhouding): Carburateur 14/12, powerfilter en grotere sproeier (68 dacht ik)
Hallo Tomos liefhebbers,
Ik ben sinds enige tijd de trotse bezitter van een Tomos Revival A35. De Tomos liep toen ik 'm kocht, niet heel goed, deze had een jaar stilgestaan in een garagebox en er zat weinig pit in. Dus wat doe je dan, je koopt wat onderdelen en gaat aan de slag. Ik heb de volgende aanpassingen gemaakt: andere uitlaat geïnstalleerd, vergelijkbaar met Tecno Bullet, het standaard luchtfilter vervangen door een powerfilter, een nieuwe bougie geïnstalleerd en een grotere sproeier geplaatst, volgens mij maat 68.
De Tomos liep na deze aanpassingen een stuk beter, merkbaar meer trekkracht. Ongeduldig dat ik was, ik wilde met vrienden een stuk gaan rijden, heb ik niet eerst een stuk gereden en daarna de bougie bekeken om te beoordelen of de sproeiermaat goed is. Erg dom, ik weet het. Tijdens deze lange rit begon de Tomos steeds moeizamer te lopen en sloeg een paar keer af bij het stoplicht. Het vermogen leek steeds verder weg te vallen. Op een gegeven moment hield de Tomos er helemaal mee op en er zit sindsdien geen beweging meer in de kickstart. Bij thuiskomst heb ik de bougie bekeken, zie afbeelding.
Met mijn technische beperkte kennis denk ik dat de verhouding lucht:brandstof niet goed is geweest, het blok kreeg naar verhouding te weinig brandstof, mijn sproeiermaat is achteraf te klein geweest. Zien jullie dat ook zo?
Ik ben van plan om er een nieuwe cilinder (65cc) en een nieuwe carburateur (15/15) op te plaatsen. Als ik dit rustig uitvoer is dit iets wat ik wel zelf kan verwacht ik. Zijn er zaken om rekening mee te houden bij het vervangen van de cilinder? Is er misschien een handleiding of instructievideo voor het vervangen van een cilinder van een Tomos Revival? Ik vond er hier één voor een ander model Tomos. Lastige bij een Revival is dat je het blok eigenlijk moet kunnen kantelen, anders krijg je de cilinderkop er moeilijk af (moet ik die ook vervangen overigens?).
Alvast bedankt voor de reacties en hulp!