• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet meer na lege benzinetank

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Gijsv.123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gijsv.123 » 25 sep 2020 09:01

Hallo,

Ik heb een aantal weken terug een tomos quadro uit 2005 gekocht ( geheel origineel, alleen zit een nieuwe uitlaat op die lijkt op de standaard/originele variant, deze uitlaat was het weekend voordat ik hem kocht er nog opgezet). Geheel origineel in de vorm van standaard motorblok, cilinder, carburateur, vertanding etc. Op de werkende teller stond maar circa. 600km.
Volgens de eigenaar waar ik hem van kocht, had hij hem overgenomen van zijn tante die er maar weinig op reed plus dat hij altijd droog had gestaan. Dit geloof ik ook wel kijkend naar hoe de banden e.d. erbij zaten ( allemaal scheurtjes van oudheid ) en er zat vrijwel geen roest op. Alleen bij het standaard een beetje verder eigenlijk bijna niks.
Op het moment van kopen liep de tomos en haalde hij op de meter 40 km/uur ( 35 a 36 km/uur op gps ).

Ik moest wel best wat keren kicken om hem te starten s'ochtends. Nu heb ik vrijwel meteen daarna mijn luchtfilter en mijn carburateur erafgehaald. Carburateur helemaal gedemonteerd en alles schoongemaakt. Deze was een beetje vies en kwam een soort laagje waterige benzine uit ( gewoon waterkleur met lichtoranje/geel tint ). Filterelement was helemaal afgebrokkeld en heb deze toen ook verwijderd en tijdelijk eruit gelaten. Verder kwam ik erachter dat mijn benzinekraantje lekte. Als ik de switch draaide kwamen er vele druppels uit en ook als hij op dicht stond was hij niet helemaal dicht. Vervolgens heb ik een compleet nieuwe luchtfilter besteld, 2 bougies, nieuwe atf tomos olie en nieuwe pakkingen voor vlottenbak en hetgeen wat je bovenop de carburateur schroeft ( benzineschuif ). Ik heb toen alles teruggeschroefd. Dus carburateur weer in elkaar ( juiste manier alles gemonteerd ), filter zonder filterelement erop, afgesteld en gecheckt op valse lucht ( geen valse lucht ). Hij liep weer mooi stationair.
Vervolgens gaan rijden, starten ging een stuk beter, en nu rijd hij nog maar 30 a 35 op de teller.. en als ik vol gas gaf ging hij 4 takten ( gevonden op internet dat dat zo heet ). Hij verloor dan vermogen en ging weer wat zachter lopen als ik vol gas gaf. Plus daarbij begon de uitlaat flink lawaai te maken als ik vol gas gaf ( soort ratelend/trillend/ploffend geluid ). Nu heb ik begrepen dat de ontsteking dan niet juist is of de verhouding van brommix en lucht. Kon er verder wel mee rijden en hij reed ook dikke prima als ik net niet vol gas gaf, dan gaf hij dat geluid ook maar maar af en toe en bij lange na niet zoveel.
2 dagen mee gereden, en nu reed ik gisteren terug van mijn stage naar huis en ineens stopte hij ermee. Bleek de benzine op te zijn, tenminste dat dacht ik en weet bijna 100% zeker dat dat het geval was. Ik dus benzinekraan op reserve gezet maar dat mocht niet baten die was waarschijnlijk leeg gelekt onderweg en tijdens stilstaan op stage. Nog paar keer geprobeerd te starten toen ik hem op reserve had gezet en dan startte hij moeizaam reed ie 100 meter verloor hij vermogen en viel die uit. De laatste keer toen ik hem probeerde te kicken kwam er een witte walm/ rookwolkje van bij de carburateur ongeveer vandaan en toen gestopt met proberen.
Vervolgens mijn vader laten komen met brommix, weer wat brommix erin gedaan en geprobeerd te starten. Dit lukte compleet niet meer. Kon wel kicken en hoorde dat hij dan cilinder etc bewoog maar starten gebeurde totaal niet. Vervolgens naar huis moeten lopen.

Thuis waren ondertussen mijn nieuwe onderdelen binnen gekomen. Dus ik weer luchtfilter eraf, carburateur eraf ( zat weer van dat waterig uitziende benzine in ), bougie getes en gaf een mooie blauwe vonk en was koffiebruin/ lichtbruin en de lekkende benzinekraan eraf gehaald. ( ik heb nog niet de nieuwe onderdelen erop kunnen zetten en dus ook nog niet kunnen testen of het zo opgelost is )

Nu vraag ik me echt af hoe dit kan dat hij totaal niet meer wilde starten met nieuwe benzine erin en waar die witte rook vandaan komt. Misschien dat iemand een idee heeft wat er precies fout is gegaan en hoe dit op te lossen valt?

Verder ook nog een kleine vraag erbij. Ik heb mijn oude benzinekraan er nu af liggen ( gewoon eraf gedraaid met wat moeite ) alleen ik krijg de nieuwe er niet op doordat een afkoelvin van mijn cilinder kop/blok in de weg zit. Iemand ervaring met hoe dit aan te pakken?
Ik dacht zelf motorblok en uitlaat los maken en zo hopen dat er genoeg ruimte ontstaat. Als de benzinekraan vast zit op de tank dan zit die vin niet meer in de weg. Alleen bij het erop en eraf draaien is dit een probleem.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of advies kan geven want ik heb geen idee meer waarom hij niet meer start..

Alvast bij voorbaat dank!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 sep 2020 09:39

Kraan kun je monteren door het motorblok aan de voorkant te kantelen (+ uitlaat losmaken bij framesteun) als je de 2 bovenste ophangbouten losmaakt. De achterste laten zitten. Hoe heb je overigens de oude kraan eraf gekregen, deze zou je er ook niet af kunnen krijgen als de koelvin in de weg zit.

Vwb de "waterige" substantie in je brandstof, dat lijkt me niet goed. Kan zijn dat dit condensatiewater is wat in je tank heeft gezeten door het weinige gebruik. Als je de oude brandstof hebt afgetapt en nieuwe (na montage van de nieuwe kraan) brommix erin hebt gegdaan zou dit niet meer mogen optreden. Welk type frame heb je trouwens, de vierkant plaatversie (A3x) of met rond frame (A2) ?

Heb je je oude bougie nog (waarmee deze wel 40 km/uur reed)? Het kan zijn dat je een verkeert type bougie hebt besteld/ gemonteerd (bijv. R-type met extra ontstoorweerstand die je NIET moet gebruiken). Ik ga er vanuit dat met de electronische ontsteking niets is gebeurd, misschien kun je de weerstand cvan de spoelen doormeten en de uitgaande (wissel)spanning uit je ontsteekspoel meten. Check ook even de stand van de kill-switch of uit-knop/ contactslot indien van toepassing, je zal niet de eerste zijn die de uit-knop op uit hebt staan terwijl je jezelf helemaal lam kickt. Vonkt de bougie, en welke kleur heeft de vonk?

Tot slot, ik begrijp uit je verhaal dat de brommer op leeftijd is (droogtescheuren in buitenbanden), je weet niet wat de verdere staat van onderhoud is. Ik beschouw nhet altijd als "van een oud vrouwtje geweest" (en ook zo bereden), dan kan het zomaar zijn dat er mankementen naar voren komen als je nu ineens de brommer laat "werken". Dat kan bijvoorbeeld ook gevolgen hebben voor de keerringen in je blok als ze uitgedroogd zijn en niet meer (voldoende) afdichten. Dit herleid ik uit het feit dat de brommer na vervanging van bepaalde onderdelen/ brandstof ineens "nog maar" 30 km/uur liep. Dat je tank leeg was lijkt mij hier niets mee te maken te hebben, tenzij de sproeier e.d. weer vertopt hebben gezeten.

Achter de ontsteking en achter de koppeling zit 1 keerring (beide dezelfde afmeting), wellicht kun je die uit voorzorg vervangen? Dan sluit je uit dat het hier zit. Verder is het van belang dat alle sproeiergaatjes en filters vrij zijn van troep en filters aanwezig zijn. Denk ook aan het stationairgaatje helemaal onderin de venturie. Prik deze door met een haar van een staalborstel en blaas ze allemaal door met lucht.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gijsv.123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gijsv.123 » 25 sep 2020 10:14

Kraan kun je monteren door het motorblok aan de voorkant te kantelen (+ uitlaat losmaken bij framesteun) als je de 2 bovenste ophangbouten losmaakt. De achterste laten zitten. Hoe heb je overigens de oude kraan eraf gekregen, deze zou je er ook niet af kunnen krijgen als de koelvin in de weg zit.

Vwb de "waterige" substantie in je brandstof, dat lijkt me niet goed. Kan zijn dat dit condensatiewater is wat in je tank heeft gezeten door het weinige gebruik. Als je de oude brandstof hebt afgetapt en nieuwe (na montage van de nieuwe kraan) brommix erin hebt gegdaan zou dit niet meer mogen optreden. Welk type frame heb je trouwens, de vierkant plaatversie (A3x) of met rond frame (A2) ?

Heb je je oude bougie nog (waarmee deze wel 40 km/uur reed)? Het kan zijn dat je een verkeert type bougie hebt besteld/ gemonteerd (bijv. R-type met extra ontstoorweerstand die je NIET moet gebruiken). Ik ga er vanuit dat met de electronische ontsteking niets is gebeurd, misschien kun je de weerstand cvan de spoelen doormeten en de uitgaande (wissel)spanning uit je ontsteekspoel meten. Check ook even de stand van de kill-switch of uit-knop/ contactslot indien van toepassing, je zal niet de eerste zijn die de uit-knop op uit hebt staan terwijl je jezelf helemaal lam kickt. Vonkt de bougie, en welke kleur heeft de vonk?

Tot slot, ik begrijp uit je verhaal dat de brommer op leeftijd is (droogtescheuren in buitenbanden), je weet niet wat de verdere staat van onderhoud is. Ik beschouw nhet altijd als "van een oud vrouwtje geweest" (en ook zo bereden), dan kan het zomaar zijn dat er mankementen naar voren komen als je nu ineens de brommer laat "werken". Dat kan bijvoorbeeld ook gevolgen hebben voor de keerringen in je blok als ze uitgedroogd zijn en niet meer (voldoende) afdichten. Dit herleid ik uit het feit dat de brommer na vervanging van bepaalde onderdelen/ brandstof ineens "nog maar" 30 km/uur liep. Dat je tank leeg was lijkt mij hier niets mee te maken te hebben, tenzij de sproeier e.d. weer vertopt hebben gezeten.

Achter de ontsteking en achter de koppeling zit 1 keerring (beide dezelfde afmeting), wellicht kun je die uit voorzorg vervangen? Dan sluit je uit dat het hier zit. Verder is het van belang dat alle sproeiergaatjes en filters vrij zijn van troep en filters aanwezig zijn. Denk ook aan het stationairgaatje helemaal onderin de venturie. Prik deze door met een haar van een staalborstel en blaas ze allemaal door met lucht.
Hoi,

Die kraan heb ik er afgedraaid, hij viel ook net wat kleiner uit voor mijn gevoel waardoor het iets beter ging. Laatste stukje was met een moersleutel gewoon ff goed doorzetten. Misschien niet t beste maar hij is er wel vanaf.

Wat bedoel je met vierkante of ronde frame?
Als je op internet tomos quadro 2005 intypt krijg je hem meteen 1e plaatje. Alleen ziet die er van mij wat netter uit.

Sorry voor de onduidelijkheid, ik heb nogsteeds de oude bougie erin zitten aangezien deze prima werkt en mooi blauw vonkt.

Ik heb geen contactslot erop zitten en ook geen elektrische ontsteking.

Ik zal eens kijken naar de keerringen vnv of morgenmiddag. Dan moet ik als ik die vervangen ook een nieuwe pakking op de kap van de koppeling zetten?

Thanks voor de tip met de brandstofslang!

Sproeier zal ik voor de zekerheid ook gelijk nog eens nalopen maar heb de carburateur enal al helemaal gereinigd en schoon gesproten met een conpressor.

Ik snap alleen totaal niet hoe t kan dat als de benzine op is en ik er nieuwe in doe deze niet meer wil starten.

Ik ga van het weekend in ieder geval sleutelen en dan geef ik even een update.
Mochten mensen nog meer tips hebben die zijn altijd welkom.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 sep 2020 10:20

Geen idee welke benzine-brom mix je gebruikt of erin heeft gezeten, als dat E10 is dan krijg je ook die ellende...niet gebruiken in een motor met carb.
Je geeft aan dat er een soort water in de vlotterbak zit, als je de kraan op reserve zet komt dat water-condens wat onder in de tank zit meteen in je carb....paar druppels is genoeg en hij start idd niet meer...water is zwaarder dan benzine en ligt dus onder in de vlotterbak...sproeier zit dan in het water en daar loopt een tomos niet op.

Glitchenz
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Glitchenz » 30 sep 2020 20:14

Wat Fons716 dus zegt, je moet geen E10 tanken dan krijg je echt veel ellende van.

Je moet E5 (Bij Shell, V-Power) tanken in een jerrycan en daar olie bij doen 1:50 dat is dus 1 liter olie op 50 liter benzine. Dus 20ml olie per liter E5. Ik doe meestal 5 liter tanken.

jazzy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jazzy » 01 okt 2020 14:01

Of BP Ultimate, dat kan ook.

Glitchenz
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Glitchenz » 02 okt 2020 15:24

Of BP Ultimate, dat kan ook.
Ja klopt, zolang er maar e5 bij staat en soms staat er ook nog euro98 bij dat was namelijk de oude e5.

En vergeet de olie niet bij een 2tact, 4tact motoren hebben een aparte olie toevoer als het goed is.

olie gewoon kopen bij de action was 4 euro geloof ik.

jazzy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jazzy » 02 okt 2020 18:20

Ja klopt, zolang er maar e5 bij staat en soms staat er ook nog euro98 bij dat was namelijk de oude e5.
Dat zijn twee verschillende dingen. :) Euro 98 slaat op het octaangetal, E5 of E10 op het maximale percentage ethanol.
En vergeet de olie niet bij een 2tact, 4tact motoren hebben een aparte olie toevoer als het goed is.
Alleen tweetaktmotoren krijgen een beetje olie bij het benzine-luchtmengsel. Viertaktmotoren worden op een andere manier gesmeerd.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 okt 2020 00:24

Euro 95 heet tegenwoordig E10

Dus octaan 95 kun je niet meer gebruiken in je tomos.

Naast Euro 98/E5 zijn er ook nog premium benzinebrandstoffen die onder de noemer E5 vallen. In de praktijk bevatten deze brandstoffen echter helemaal geen ethanol. Shell V-Power, BP Ultimate 98 en Total Excellium bijvoorbeeld bevatten een octaangetal van 98 en geen bio-ethanol.

Glitchenz
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Glitchenz » 11 okt 2020 13:10

Dat zijn twee verschillende dingen. :) Euro 98 slaat op het octaangetal, E5 of E10 op het maximale percentage ethanol.
Alleen tweetaktmotoren krijgen een beetje olie bij het benzine-luchtmengsel. Viertaktmotoren worden op een andere manier gesmeerd.
euro 98 is overgenomen door e5 en euro 95 door e10 dat is gewoon een feit al is het indd wel net anders maar toch is het een vervanging van...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers