hallo allemaal,
ik heb zo'n maandje geleden geluk bij ongeluk gehad!
ik had eerst dus een lelijke rode tomos,
maar hij reed fantastisch!!!
zo'n 50 km/h en race dat ie kon,
op een dag was ik op werk (domino's pizza) en ik ga weg op die ludix, kom terug is me tomos gestolen
gelijk vrij gekregen en aangift gedaan dus ik ga zo'n week later een nieuwe halen, die is mooi en zwart maar rijd niet egt zo lekker,
heb ik 'm gehaald ik denk rond 13.00 uur diezelfde dag nog om 18.00 uur ben ik ff bij een vriend en word gebeld! me rode Tomos was gevonden!!!
ik dus met die jongen naar politie bureau, was niks meegebeurt en nog helemaal hetzelfde, samen terug geracet, was dol gelukkig.
Nu ben ik zo'n week bezig met het opknappen van die rode!
basis benodigde:
1e alles demonteren, en schoon maken.
2e schuren en de roest wegwerken met Noverox.
3e primeren en aflakken.
1. demonteren en schoon maken.
demonteren: het best kan je beginnen met het loshalen van de achterbrug en achter spatboord,
daarna de voorvork en bedrading en dan pas de motor en carburateur (die stop je in een druk sluit zak).
schoonmaken van het motor blok: natuurlijk erg belangrijk! hiervoor gebruik je watten staafjes, tanden borstel, keukenrol, microfiber-doekje, WD-40, water en Sonax velgen reiniger.
om te beginnen spuit je een klein laagje velgen reiniger in het bakje achter je cilinder, dat laat je 5 min inweken en in de tussentijd maak je de zijkanten en dergelijke schoon met water en ook velgen reiniger, dan weer het bakje die brostel je ff met de tanden borstel en dan prop je een watten staafje in het hoekje bij de ketting opening, dan loopt de velgen reiniger eruit via je ketting,dat nog even nagaan met het microfiber-doekje.
nu is het meeste wel schoon dus smeer je alles in met WD-40.
resultaat:
2. schuren en roest wegwerken met Noverox.
nu je al je frame delen uit elkaar hebt kan je het schuren ik doe dit met de hand, en gebruik bij erge roest gevallen de Dremel.
als je al het verf van de roest hebt verwijdert neem je het desbetreffende frame werk en de Noverox mee naar de badkamer,
daar schuur je het roest nog op en spoel je het frame werk af met lauw-warm water, smeer de Noverox gelijkmatig uit op het nog vochtige roest dat laat je een uurtje staan en dan weer een laag, 24 uur laten drogen, opschuren en dan kan je het primeren.
frame zonder Noverox:
frame met Noverox:
3. primeren en aflakken.
om te beginnen kan je het best motip-primer halen, dit kost rond de 6 euro en je hebt er 3 a 4 bussen van nodig,
nu maak je de onderdelen vetvrij en ga je ze primeren in een stofvrije- goed geventileerde- ruimte,
de eerste laat moet erg dun zijn, als je de ondergrond niet meer kan zien moet je gelijk stoppen,
nu laat je dat een dag drogen, zorg ervoor dat je watervast 1200 schuurpapier hebt en een leeg potje,
je doet een stukje van het 1200 vel in het potje en doet er wat water bij, dat laat je zo even 5 min staan, in de tussentijd kan je even met een potlood nagaan waar de ergere oneffenheden zijn, die markeer je, nu ga je de gemarkeerde plekjes helemaal glad schuren, als die glad zijn weet je ongeveer hoe het schuurpapier werkt en hoe snel door je verf gaat. dan ga je met die ervaring de rest licht opschuren zodat alles mooi glad is,
dit maak je weer stof- en vet- vrij, en dan kan je weer primeren, dit moet een geheel dekkende laag zijn.
als je klaar bent, ben je klaar voor de kleur, gebruik daarvoor ook motip!