Hallo waarde lezers,
Het vervolg op het voorgaande is de aanpassing van mijn carter aan de spoelpoorten van mijn cilinder. (type A5) Zoals jullie hebben kunnen zien, heb ik die een stukje vergroot in de “lengte” en in de “breedte”. [Mogelijk heeft dat overigens wat resultaat, maar dat zien we in de toekomst wel.]
Doch, ik “liep” tegen een dik hiaat aan. Ik had de spoelpoorten te groot gezaagd, geslepen en gevijld. Althans, aan ene kant. En als ik de cilinder er nu op zou plaatsen, dan wordt het niks. Hij zou zeker valse lucht trekken, dus dat doen we niet.
Maar goed, we lossen dat op, niet gelijk, maar in de komende weken. (Het is maar goed dat ik m`n Tomosje slechts voor de hobby heb en er niet mee naar m`n werk moet.)
Anderzijds, dit is een probleem waar wij 50jr geleden ook mee te maken hadden en niet het inzicht en de mogelijkheden van nu. [Toen zat je ook met die kleine spoelpoorten aan cilinder en carter. En toen kon je (normaal gesproken) ook geen kant uit.
Maar goed volg de “reportage”.
Om te beginnen een foto van mijn carter zoals het er uit zag, voor ik begon.
Zoals je ziet had ik ze al een stukje ruimer gemaakt. Niet zo flitsend glad en fijntjes, maar daar zal de tijd en situatie toen wel debet aan zijn geweest.
Het is duidelijk te zien dat de carterrand rechts veel minder “vlees” heeft dan de linkerkant.
Uiteraard had ik thuis een aan de cilinder aangepaste voetpakking gemaakt, zowel van 2mm dikte als van een 0,5mm dikte.
Welnu, toen ik de pakking op het carter lag, zag ik dit.
Aardig, ……. ik kon nog wat vijlen en freesen. Behalve rechtsboven in de hoek. Daar stak de spoelpoortuitsparing al over het cartervlak heen. Aai, dat was een misser. (Heb ik weer. Maar goed, als je niks doet, dan heb je ook niks te doen. En nu blijven tenminste de hersens en handen in beweging.)
Na over de eerste schrik, de verwijten aan mijzelf en de zich gelijk ontwikkelende ideeën heen gekomende, ben ik aan de arbeid begonnen.
Eerst maar eens met een potlood aangetekend hoe ver ik de zaak uit moet vijlen.
De potloodlijn is wel niet zo scherp in zicht, maar de onvolkomenheid rechtsboven in de hoek is herkenbaar. De buitenste lijn die liep ± gelijk aan het reeds bestaande spoelpoortgat. (Enig vereffenend vijlwerk zou op zijn plaats zijn. )
Aan de linkerkant is het beter geregeld (Door de fabrikant) en heb ik alle ruimte.
Maar goed. Hoe doe ik dat nou, dat uitvijlen en freesen, zonder het blok uit elkaar te halen. Wel, …. je moet niet bang zijn. Maar wel uiterst precies en de tijd nemen om het navolgende te doen.
Neem een rol keuken papier mee en een beetje water. Als eerste scheur je een vel af en drenkt dat in het water. Knijp de vel normaal uit, prik er een gat in met je vinger (In de midden) en drapeer dat over de drijfstang heen. Druk vervolgens (voorzichtig) met je vingers het natte vel in het cartergat. Probeer en doe (uiterst belangrijk) en voorzichtig, met je vingers dat natte velletje tussen je krukas en het carter te duwen. Je krijgt het hele velletje er niet tussen natuurlijk, daar is het te groot voor. Maar als je er maar wat tussen krijgt. [Als het niet lukt. Opnieuw beginnen met een nieuw nat doekje. Geduld is een schone zaak.]
Het over gebleven stukje papieren vel druk je om de drijfstang en rondom in het gat.
Als je het nu goed gedaan hebt, dan heb je een basis gelegd.
Dan neem je een 2e velletje, maak dat ook nat en knijp het uit en leg dat ook om de drijfstang heen. Druk het stevig naar alle kanten weg. Dat is niet zo moeilijk met een natte krant (Oh sorry, een nat velletje.)
Bij mij was het zo, dat als ik dat gedaan had en ik drukte zomaar ergens op het papier, dan kwam het water naar boven. Als ik het dan weer losliet, zoog het velletje het water weer op. Zo ging\gaat het bij mij.
Voor de goede orde heb ik er uiteraard even een fotootje van gemaakt.
En na m`n vijlwerk zag het er zo uit.
Aan de andere kant zag het er zo uit.
Duidelijk is te zien dat ik niet door kan gaan met vijlen, daar ik anders buiten de carterrand kom. Dus ik houd het even zo in die hoek.
Na nog even aan die poort gevijld te hebben zag hij er zo uit. Het is nog wel geen schoonheid, maar als het mee zit komt het nog recht.
Je kan zien dat er aardig wat aluminium afval in de krukasruimte ligt. Maar ook dat komt nog goed.
En toen ik uitgevijld en gefreesd was heb ik heel voorzichtig de eerste laag papier omhoog \ weggehaald.
(Voor de goede orde: Tussen door veeg ik de ruimte ook regelmatig schoon. Althans voor zover het aluminium afval zich laat wegvegen.)
Als je nu voorzichtig de eerste papierlaag weggehaald heb, dan neem je een nieuw keukenpapier, maak het weer nat, knijp `m uit en weg en veeg de nog achtergebleven aluminium resten weg. Als je het goed heb gedaan zie je geen aluminium resten meer en kan je de eerste laag papier ook weghalen. [Ook met beleid natuurlijk.]
En dan ziet het er zo uit.
Tot zover mijn relaas.
Ik ga nu op zoek naar een stukje aluminium van ± 4 x 10 x 60 mm. Dit om een aanvulling te maken welke ik tegen de spoelpoort van het linkercarterdeel aan monteer.
Als ik zo ver ben en in dat blokje aluminium de juiste vorm heb gevijld, dan laat ik het weer weten.
Tot weder contact.