• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Experts nodig! A55 Opvoeren, maar toch orgineel?

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 23 jun 2013 15:26

Beste Allen,

Mocht je een beetje mijn post gevolgd hebben dan weet je inmiddels dat ik een Funtastic Fanatic ben :P

Onlangs was is de Funtastic van mijn vriendin gestolen :(
Maar gisteren een super mooie gehaald, uit september 2011 met 991km gelopen. Ziet er als nieuw uit en is compleet origineel.
Ik heb hem meteen een vuurdoop gegeven door hem naar huis te rijden (ong 35km) en presteert helemaal goed en netjes.

Hij rijd ongeveer 40km/h zoals je zou verwachten van een originele brommer.

Mijn grote dilemma:

De oude Funtastic haalde 55/60 km/h, echter met op het eerste gezicht alles compleet origineel. Ik heb helaas nooit de tijd gehad om hem echt uit elkaar te halen en te kijken waarom hij zo snel is.

Ik wil heel graag deze rond diezelfde snelheid laten lopen, maar dit eigenlijk zonder andere uitlaat, carb, cilinder.
Ik weet dat het mogelijk is. Ik heb er namelijk 1 gehad die het deed.

Ik heb lopen zoeken en denken en kijken, en ik vond 1 ding wat mogelijk een verklaring kon geven.

De Tomos streetmate heeft voor zover ik kan zien en lezen dezelfde motor, uitlaat, carb. echter de specs van de brommer geven aan 2,3KW terwijl de specs van de Funtastic 1,7 KW aangeven.

Dit is mijn grote mystery, waar zit dan vermogen verschil in?!?! Wie kan mij hier iets over vertellen. Ik kan zo op het eerste gezicht niks vinden. Ogenschijnlijk zijn ze gelijk (cilinder, kop, carb, uitlaat) dus het zit ergens in luchtfilter, sproeiers, gasnaald, ontsteking.

Ik denk dat als ik de streetmate setup kan toepassen op de Funtastic, en hiermee 0,6 KW extra krijg, ik er namelijk ben. Dit is een 33% vermogen stijging.

Dus wie oh wie heeft die juiste info, of weet waar ik deze kan vinden of krijgen.

Mvg
Mike
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog


Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 23 jun 2013 17:20

Dat de setup hetzelfde is betekend nooit dat ze even hard gaan. Ook vermogen op papier heeft eigenlijk geen waarde.

Stand van ontsteking, afstellingen, dichtgekoolde uitlaat, verstopt luchtfilter, tandwielverhouding en frictie.. allemaal van invloed op het vermogen en snelheid.

Makkelijkste is een sneller uitlaatje en kleiner achtertandwiel als je wat sneller wil gaan.

Als je hem precies even snel wil maken als de oude zonder iets aan je setup te veranderen ga je heel veel tijd verspillen ben ik bang.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 23 jun 2013 18:47

Hey Joren,

Ik snap dat elke brommer anders is, ook exact dezelfde types. Maar een verschil van 40km/h en 60km/h is meer dan alleen wat setup afwijkingen.

Er zijn dingen gedaan met die oude om hem zo hard te laten lopen (met ook nog veel trekkracht)

Maar ik ga het uitvinden! :P
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 23 jun 2013 22:26

Misschien was er wel aan de in- en/of uitlaat poort geveild?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 24 jun 2013 08:34

Weet je zeker dat de carburateurs gelijk zijn met je vorige set-up?

Lijkt mij dat je hier het makkelijkst meer power mee kan krijgen.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 jun 2013 09:14

ja maar dat is meestal op trekkracht niet echt op top op std cilinder. ik denk idd dat er aan de poorten geveild is of spruitstuk uitgeboord

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 24 jun 2013 10:01

Hier kun je mijn post lezen van de vorige brommer, omdat ik toen al voor een raadsel stond:

viewtopic.php?f=52&t=19439

De luchtifilter, uitlaat, en carb waren zover ik kon zien orgineel. De uitlaat is uit 1 stuk gelast, valt in principe weinig aan te doen.
Het geluid was ook niet anders of harder.

Er zat een 55 sproeier in, wat de standaard maat is voor de Funtastic Brom.
Op de foto's kun je bij 1 tussen de cilinder en kop kijken. En hier is ook zichtbaar dat deze niet is afgevlakt (of ontzettend mooi)

Het enige wat ik kon vinden was dat het rubber van het luchtfilter wat groter was gemaakt. Het zou natuurlijk kunnen dat poorten uitgeboord waren, het spruitstuk is een buisje wat overgaat in rubber, hier valt weinig aan te doen.

Achter tandwiel was 20, er zit nu 26/26 op, maar volgens mij waren de Funtastics van toen (2008) wel met 20 achter.

Ik heb hele mooie HD koppen gezien, helaas in amerika, ik zou er graag hier 1 hebben. Ben aan het informeren :)
check dit: Afbeelding

Super strak en netjes.

Ook heb ik dit gevonden, wel leuk want dat zie je hier bijna niet: een Carb. tune setje:
http://www.1977mopeds.com/tomos-a55-spe ... e-kit.html

De A55 is het best presterende blok van tomos tot op heden, dus je zou er veel mee kunnen doen. een Goede HD kop, bewerkte cilinder. Bewerkte Luchtfilter, Ontsteking fine tunen, en andere tandwiel verhouding.

Het helpt allemaal. Zou dit echter echt de 20km/h verschil uit (kunnen) maken?

Of zouden het zulke experts geweest zijn, dat ze de cilinder hebben uitgeboord naar 60+ cc? Carb uitgeboord?
Het kan natuurlijk, echter de originele 55 sproeier zet me voor raadsels.

We gaan gewoon proberen, Net zoals meneer van Claveren hier. Het is ontzettend leuk om te kijken hoe je nog meer uit je brommer kan halen, zonder daadwerkelijk afterparts te gebruiken, maar puur tunen wat je hebt.

Daarmee zou de Funtastic juist een super mooie brommer moeten zijn (refererend aan mijn "waarom geen funtastic topic")
Dit is het echte sleutelen :P en de A55 motor is hiervoor de beste keus (mijn persoonlijke mening)

Dus.....

@brother : Klaar voor een uitdaging? Kijken hoe goed we een A55 Cilinder en kop kunnen tunen? 8)

We gaan gewoon proberen! :) zal eens gaan shoppen, want vermoedelijk gaat dit niet in 1x goed lol.

Keep you posted, Elke vorm van hulp, info, advies, etc. is zeer welkom.

Mike
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 24 jun 2013 12:03

Ik denk dat dat allemaal bij elkaar flink gaat optellen ja.
Mijn snor heb ik ook helemaal fris in elkaar gedraait en loopt nu 55kmh ipv 43kmh.
dat enkel door;
Uitlaatpoort ietsje omhoog geveild, koppakking ertussen weg, kop schoongemaakt en nieuw zuigertje.
Afstelling is overigens geheel orgineel, en loopt daarmee zelfs nog iets te rijk.

Mijn andere tomos heb ik de cilinder ook iets van bewerkt, ook een leuke snelheidswinst behaalt van 54 naar 63kmh.

Ik ben nog steeds opzoek naar een compleet blokje, waarbij ik wil gaan experimenteren met een 50cc alu cilinder <O~

Edit; Je kunt je cilinderkop gewoon laten afvlakken of een puch hogedruk kop monteren, dat scheelt je een boel geld.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 20 aug 2013 21:33

nouja groter carbrateurtje, speedy uitlaatje, je spruitstuk mooi voor je membraam maken.
cilinder ietjes aanpassen
cilinderkop vlakken op de draaibank ( let wel op dat je stootrand terug draait!)
ander zuigertje (brom)
tandwieltje
simpele dingetjes waar je leuke winst mee kan halen
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.