Hallo,
Met een beetje goed opgevoerde Tomos is het toch steeds die eerste koppeling die kapot loopt (de rest van het blok houd het wel een paar duizend km vol)
(zoals vele van ons wel gemerkt hebben).
Nu zag ik al een paar jaar `die KTM koppelingen` (sx 50) voorbijkomen.
Aangezien ik ben gaan doorstuderen (waar ze het school niet op prijs stelde dat je dingen voor jezelf beunt)
is het er nooit meer van gekomen om deze zelf te maken.
Pas zag ik zo´n koppeling te koop, maar die gene vroeg er nogal veel voor. En toen ik hem toch wilde kopen was hij aan een ander belooft. Op het moment was ik op school met een project bezig waarbij ik gebruik mocht maken van de draaibank.
Dus heb de koppeling maar besteld en ben aan de slag gegaan.
Afkomstig van forum: viewtopic.php?f=68&t=16557&start=60
Stuk van eerst koppelingsnaaf af gezaagd.
Uitklokken en recht afdraaien. (het afzagen was namelijk met slijptol gebeurd)
Vervolgens malletje gedraaid zodat de naaf recht op het gat van de de koppeling valt (12mm) tijdens het lassen.
gekeken hoe het gaat passen
Uit het eerder genoemde forum bleek de koppeling niet te passen omdat de ribbeltjes aan de voorkant te veel uitstaken,. In dit gat paste de dop 17 (om de koppelings-moer aan te draaien) ook niet. Deze moet (ongeveer 25mm ruimte hebben).
Nu is mijn vraag is het iet makkelijker om gewoon heel die ribbeltjes kant eraf te draaien? of gaat er dan iets fout
voorkant met ribbeltjes
Kant waar de naaf op moet worden gelast.
Ik had in gedacht om het lassen te laten doen door een Tig lasser (mijn skills met Tig zijn niet heel hoog) die airco's in winkels bouwt en daar leidingen voor last. Zodat hij een nette gelijk matige las kan leggen(om zo min mogelijk onbalans te krijgen). Is dit verstandig of moet ik nog ergens anders op letten bij het laten lassen
Ik hoor het graag,