Ik zou mezelf eerst even willen voor stellen, ik ben Luuk.
Mijn eerste tomos kocht ik toen ik net 16 was geworden, het was een snorfiets...
Na een lange tijd rond de 40 te hebben gereden wilde ik harder, en iets specials.
Dus ik heb een andere Tomos gekocht uiteraard met een geel kenteken, want ik wil hem rond de 80 laten lopen, weet overgens niet of die mogelijk is met de toekomstige setup.
Dit is de Tomos die ik gisteren heb gekocht met het idee om er iets speciaals van te maken.
Hij ziet er natuurlijk niet uit maar dat maakt niet uit voor de 100,- euro .
Uiterlijk:
De kleuren die ik ga gebruiken zijn mettalic blauw & glans wit
Alle onderedelen die blauw worden, zijn;
-Rem deksels
-Stuurtje
-Ventiel dopjes
-Powerbox
-Voetsteuntjes
-Lijntje aan zijkant van velgen imv. met lak schade die er nu op zit
-Achtertandwiel
Dus de rest gaat glans wit worden, zoals;
-Frame
-Voorvork
-Voor- en achterspatbord
-Eventueel de begagedragen die er op de foto op zit (maar dan ben ik wel van plan er iets speciaals van te maken zoals; blauw race gaas of traanplaat op/onder te maken, en in het gereedschap bakje een speciaals zelfgemaakt ledjes achterlicht te plaatsen.
Onderdelen die chroom worden zijn;
-Achterbrug
-28MM veren
-Eventueel chrome strip over de tank
-Deel van voorvork waar die rubbere beschermers zitten(geen idee of dit goed is voor het veer meganiek)
Over het voorlicht ben ik het nog niet helemaal uit, misschien een ronde orginele koplamp of een zelfgemaakt ledjes licht.(geen idee of dit genoeg licht op brengt)
Motorisch
En dan nu de setup;
-70cc Airsal
-50cc Puch HD kop
-16/16MM carberateur
-16MM spruitstuk
-Powerbox(meer voor de looks )
-Malossi gaasfilter
Is het verstandig om met deze setup een stang tussen het frame te lassen, of word het frame met een 70cc en 16mm carberateur niet zo erg belast?
Hier nog wat onderdelen die ik vanmiddag binnen heb gekregen:
Primer, glans witte lak, mettalic blauw lak, ventiel dopjes, tyre marker en dat mooie aero spatbordje
Ik krijg trouwens de achterbrug bus er niet uit, volgens mij vastgeroest(zit echt MUUR vast) iemand hier ervaring mee? Laat het me even weten
27/07/08
Vandaag ff begonnen met het strippen van het frame, achterbrug komt al een beetje beweging in.
dus die moet ik er vanavond nog ff uit rammen.
Hier het (bijna) gestripte frame + klein ongelukje gehad met benzine
21/08/08
Na 9 dagen op vakantie te zijn geweest heb ik al weer wat lopen sleutelen, frame + voorvork + kroonstukken + spatbord staan nu allemaal in de wit glans lak (erg mooi)
Aanschouw hier het frame
Bagage rekje
Dit is de ophanging die ik zo juist heb gebogen/gezaagd/geschuurd, deze ga ik gebruiken om mijn ledjes achterlicht op te hangen onder het bagage rekje, lijkt mij er wel vet uit te zien.
Hier zie je hoe het er ongeveer uit gaat zien, zo lijkt het misschien een beetje raar er uit zien, maar als het spatbord en frame er onder zitten ziet het er denk ik een stuk mooier uit. (Misschien plaats ik het lampje nog íetjes naar achteren)
08/09/08
Alweer redelijk wat dingen kunnen doen..
Zoals:
-Koppeling+vraagtekenveertje vervangen
-Al bijna alles op het frame geplaatst
-Nu bezig met carter kappen kaal schuren en dan net zoals Givano polijsten (moest dit wel doen omdat er schade op beide carter kappen was, en vind het er natuurlijk super vet uit zien )
Aanschouw hier het frame
Hier de verotte koppeling
En het blokje
En tot slot de carter kap die ik nog verder moet kaal schuren (of eventueel verfafbijt erover doen)
25/10/08
Ben ik weeeer, lang geen updates meer gemaakt omdat ik redelijk druk ben met school.
Het blokje zit al helemaal in elkaar, de montage van de frame toebehoren is ook al bijna gedaan. Ik hoop dat ik hem volgende week of volgend weekend kan starten. Ik ga waarschijnelijk ook nog de Chrome Technigas next halen, die zou erg goed staan bij mn frame
Hier wat fototjes:
Lief framepje.
Nog een keer.
Om het af te leren.
Vandaag voor het eerst kunnen starten! Wel met een gare verroeste Proma GP, mja dat maakt niet uit.
Technigas Next R chroom/blauw moet ik jammer genoeg nog 2 weken op wachten , dus nu maar even proberen te rijden met deze uitlaat, hij maakt zo veel kabaal omdat die flens van die uitlaat zo verot is, lasnaden zitten voor de gaatje waar de tapeindes uit komen, dus ik kan de moer niet helemaal goed aan draaien.
01/12/08
Ik ben begonnen met het opmaat maken van een Technigas Next R chroom van een of ander scootertje, in eerste instantie zou deze uitlaat aan Tosser (Sorry Tosser ) worden verkocht alleen is er niet van gekomen doordat ik hem later toch zelf nodig had om hem pas te maken.
Even de Tomos uitlaat bocht wat ingekort zodat dat uit zou komen met de bocht die ik van de uitlaat af haalde.
Dit is de bocht die ik van de scooter uitlaat af heb gehaald.
Toen de uitlaat zonder bocht er even los onder gehangen om te kijken of het mooi zou uit komen.
Uitlaat er nog los onder, vind je het er mooi uit zien of moet het achterste stuk wat hoger? Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Laat maar reacties hierover horen.
10/12/08
Ik ben intussen al begonnen met het maken van zijkapjes, dit omdat ik het toch een beetje kaal aan de zijkant vond en omdat er dan niet zomaar allemaal troep en rotzooi op de carters kan vallen.
Eerst even de afmetingen op een stuk karton getekend en toen uitgeknipt. Daarna heb ik het stuk karton op de traanplaat gelegt en met een kraspen afgetekend hoe de kapjes precies moeten worden.
Past mooi!
Hier zie je de kapjes op m'n Tomos zitten, ik vind het er echt super uit zien, en jullie?
Nog een keer, dat blauwe wat er omheen zit is trouwens een bewerkte benzine slang zodat de kapjes mooi aansluiten op het frame.
Hier de kapjes los op de foto, de hoek in de traanplaat kapjes is trouwens 80°.
12/04/09
Terug van weg geweest;
Net even een On-Board filmpje gemaakt, lukte niet helemaal goed omdat de camera niet helemaal goed vast zat.
Je frame kan die setup wel hebben hoor, zo zwaar is die niet Als je even de search van het forum gebruikt zul je een aantal topics vinden over die achterbrugbout. Enkele oplossingen zijn: slijptol, hamer, bijtel en meer geweld
En ik verhuis hem even naar de fotogalerij, omdat ik geen verregaande modificaties en/of tunings ideeen zie. Neemt niet weg dat dit vast een heel mooi brommertje word
Er zit in het frame een bus waar die bout in kan draaien. Uiteindelijk zit die bout enkel met een moer aan het uiteinde vast. Waarschijnlijk is dit gaan roesten waardoor de boel niet meer loskomt. Dit is wel vaker een probleem bij Tomosjes...
Ik zie aan je avater dat je wel wat in je hebt om die tomos om te bouwen.
Een stang tussen je frame staat ook wel veele male bruter (want je had het ook over een powerbox voor de looks).
Ik zou zeggen blijf plaatjes schieten en blijf ze vooral hier posten.
Iemand enig idee of het mogelijk is om de achterbrug as uit te boren?
Zit nu al een paar uur de as er uit te proberen te halen door middel van met een moker op de as te rammen,
maar krijg er geen beweging in
Nog ff over die achterbrug hé.
Er zit al redelijk beweging in + half busje WD-40 er door gespoten.
maar nu zou ik willen weten of dit plaatje hier klopt: (ff snel in paint gemaakt )
Want het lijkt dat op een gegeven moment als ik op de as sla dat de bussen ergens tegen aan komen, geen idee of dit kan kloppen.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd..
Als je die as er uit heb. Dan wil je denk ik die bussen eruit. Steek er een ijzerzaagje door en zaag hem in de lengte door. Hierdoor is de spanning eraf en tik je hem er zo uit. Dit werkt heel goed en er beschadigt niks door het slaan. Let wel op dat je niet te diep zaagt.
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=
Als kale bagage drager vind ik die met gaas ook mooi, maar omdat ik een led achterlicht er onder maak ziet dit er wel vet uit, is mijn mening, en er komt ook nog blauw gaas onder te zitten
Ja, ik heb hem los, mij was het gelukt zonder heet te stoken, gewoon moer er af gedraaid en de kop van de bout er af geslepen, toen er door heen getikt.. kwam trouwens veel WD40 aan te pas