• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

elektrische start ontsteking zonder startmoter aansluiten.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 29 okt 2014 16:27

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? -
Sinds wanneer speelt dit probleem? vandaag
Wat is het probleem? vonkt niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

hoi, ik heb een tomos blokje gekocht met elektrische start die niet meer werkt. ik heb nu de elektrische start en accu etc er af gehaald en een nieuwe kabelboom aangeschaft die ik er op aan wil sluiten (oude kabel boom met het zwarte kastje met grijze knopjes.)
Nu is heb probleem dat ik er niet uit kom met de bedrading. er komen nu dus ook 3 kabels uit het carter. een rode gele en een rood witte. ik heb ze allemaal al geprobeerd aan mijn bobine maar bij elke kabeltje vonkt het blok niet.. en uit een schema kan ik ook niks opmaken.


en ik heb nog een probleem namelijk, waar je de bobine aan vast monteert daar is het schroefdraad kapot van, weet iemand hier een oplossing voor?
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 okt 2014 19:46

Voor zover ik de schema's in de wiki mag geloven is de gele voor licht (12volt wisselspanning), de rood-witte voor 12volt gelijkspanning. De rode die overblijft zou de ontsteking moeten zijn. Kun je eens meten of er überhaupt spanning uit de rode draad komt tijdens kicken.

Vwb je vraag mbt de bevestiging van de bobine/ cdi, is er een mogelijkheid dit te doen met een boutje-moertje? Anders 2 andere gaatjes ernaast boren en schroefdraad in tappen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 01 nov 2014 12:28

Als ik de bobine aansluit op de rode kabel vonkt hij niet, ik zal hem vannemiddag even door meten.

Zou het mischien ook kunnen komen omdat ik niet het goeie/standaard vliegwiel er op heb?

En ik heb de ontsteking ook naar bromstand gezet, zou dit ook de reden kunnen zijn? Mischien iets te ver gedraaid?

Dit is het vliegwiel die ik er nu op heb.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 nov 2014 15:22

Vliegwiel voor dit type ontsteking (4-spoels, zo te zien op de foto) is niet de juiste, daarvoor heb je de dichte versie nodig die ook kleiner is qua diameter. Die op de foto is voor punten of 2 spoels electronisch.

Deze dus:

Afbeelding

of deze:

Afbeelding

Ik neem aan dat het originele vliegwiel wat bij de e-start zat nog aanwezig is?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 01 nov 2014 15:25

Is het dan mogelijk dat ie daarom niet vonkt?

Ja die is nog wel aanwezig maar doordat grote tandwiel wou ik een ander vliegwiel dr op zodat er weer een normale onstekings kap op kon.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2014 18:10

Die kan er gewoon op, die heeft alleen de functie om af te sluiten. Of er nu wel of geen startmotor op zit. Anders een klein model vliegwiel kopen.

Wat ik overigens nog niet heb begrepen of deze ontsteking is uitgevoerd met een pick-up unit (kastje buiten het vliegwiel) en een verdikking op het originele vliegwiel. Zonder pick-up werkt het niet als deze ontsteking ermee is uitgevoerd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 05 nov 2014 15:28

Ik heb een die met gaten er in gekocht zodat ik weer een gewone carter kap er op kon zetten.


Ik heb nu de ontsteking+ gewone dichte vliegwiel er op van mijn andere tomos blokje zonder elektrische start(dit blokje loopt perfect) Hij vonkt nu wel maar loopt niet.
De bougie word ook niet echt nat maar met remreiniger in de carburateur/cilinder loopt hij ook niet. Ik had er gister een beetje remreiniger in gedaan en daarna ging ik kicken maar starte nog steeds niet, gelijk daarna andere bobine gemonteerd en toen liep hij heel even (2 seconden) daarna weer remreiniger er in maar toen wou die niet meer.


Kan dit mischien komen door dat mijn massa niet goed is? Omdat mij schroefdraad kapot was heb ik het stekkertje van de massa op het boutje gedaan en er een klein stukje in gedraaid.

Of kan dit komen doordat ik m'n grondplaat (te ver) heb gedraaid? Staat nu op bromstand geloof ik.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 05 nov 2014 16:36

Heb mn zwarte kabel van de onsteking door gemeten. Kwam uit op 42volt als ik rustig kick zonder bougie. Als ik het gele draadje door meet komt ie uit op zn hoogst 3 volt als ik rustig kick zonder bougie.

Heb andere carburateur gepakt van mn wel lopenede tomos. (Splinternieuwe) bougie nog steeds niet echt nat na ongeveer 10 x kicken.
Er komen soms ploffen uit de uitlaat dus dit is wel een ontstekings probleem neem ik aan.. Ga nu mijn ontsteking even anders zetten en weer proberen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 05 nov 2014 17:32

Na dat ik mijn onsteking terug gezet had op snorstand liep ie met 1 kickje. Alleen krijgt hij valse lucht bij de koppakking (en uitlaat) en loopt heel beroerd. Nu zag ik dat mijn tapeinden een beetje gebogen zijn en daar door de koppakkingen een beetje klemzet en gebogen word lijkt het wel. Ik heb deze tapeinden net nieuw omdat iemand met een hamer op mn voet pakking vlak ha geslagen met n hamer of zo. Heb dus toen andere carters en tapeinden gekocht. Deze week even proberen met ee nieuwe koppakking.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 07 nov 2014 22:10

ik heb een nieuwe koppakking gemonteerd maar hij krijgt nog steeds valselucht. betekend dit dat mijn kop scheef is? ga morgen mijn oude kop even proberen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 nov 2014 11:39

Oude pakkingresten goed weggehaald en de moeren kruislings en gelijkmatig vast gedraaid?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 09 nov 2014 11:31

het was de koppakking niet, het rubberen ringetje in de carburateur miste.. probleem opgelost. volgend probleem.. hij trekt heel sloom op en schakelt heel laat en slecht over, ook zit er een tik in het blok als ik de gas los laat.

hier een filmpje:http://vimeo.com/111290819
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 nov 2014 18:45

Klinkt als zuigerveren (gebroken/ slijtage) wat je hoort rinkelen. Of de zuiger zelf is aan vervanging toe (kantelen in de cilinder). Dat verklaart ook het sloom optrekken. Heb je nog wat info mbt de kleur van de bougie elektroden?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 09 nov 2014 22:15

Dit kan bijna niet, zuigerveren en zuiger zijn splinter nieuw, mischien 20 km mee gereden. Zal toch wel even kijken of er iets niet goed zit. Zou dit ook temaken kunnen hebben met de krukas? Krom of iets dergelijks? Wat bedoel je met de bougie elektroden? Deze zijn gewoon goed blauw en regelmatig..

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 nov 2014 17:06

Vonk is blauw, maar de electroden zouden na een flinke rit koffie-met-melk-bruin moeten kleuren, ten teken dat de verbranding en verhouding brandstof-lucht in orde is.

Een zuiger kan je 180 graden omgedraaid erin zetten, mits je een dichte versie hebt. Dit heeft te maken met de zuigerslotjes en de poortenpositie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 12 nov 2014 14:36

Kom net bij de bromboer vandaan en die vertelde me dat het niet de zuiger veren of zuiger was. Dit was idd nog als nieuw. Hij dacht dat het big end lager er uit lag, maar na het bekijken van dit filmpje had ie ook zijn twijfels over.. http://vimeo.com/111290819

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 nov 2014 15:28

Big end zou kunnen, dan moet je speling voelen in de richting zoals de zuiger beweegt op het hoogste punt van de slag. Anders het rinkelen van het naaldlager bij de zuiger. Dit baseer ik op het feit dat het geluid toeneemt wanneer je gas loslaat. Ik neem aan dat de opsluitveertjes wel goed gemonteerd zitten en een nieuwe pen (geleverd bij de zuiger) gebruikt is. Soms kan het ook de afstelling van de ontsteking zijn waardoor je dit geluid kan krijgen (te laat of te vroeg afgesteld). Je zou er eens wat mee kunnen spelen. Is het juiste type bougie gemonteerd en wat is de kleur van de elektroden als je een flink stuk gereden hebt? Ik kan mij voorstellen dat het klinkt als ongecontroleerde verbranding (detonatie)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 13 nov 2014 17:47

Bigend lager licht er niet uit, zit echt 0 speling op. Ik en een NGK bh6s er in die splinter nieuw is. In m'n andere blok een 5. Nadat ik vorige week de ontsteking verzette omdat ie niet liep maar wel vonk had. Kwamen er soms (steek) vlammen van ongeveer 2CM uit de bougie.. Lijkt me niet echt normaal. zal wel even met de ontsteking dpelen en mijn andere bougie proberen.

Er viel me ook iets op na dat ik de cilinder er af had gehaald, ik kom de zuiger bewegen van tap eind naar tap eind (niet de krukas maar echt de zuiger.) hoort dit zo? En er viel me nog iets op wanneer ik het blok optilde om de olie er uit te laten lopen. Toen ik shudde hoorde ik de koppelingssegment(en) bewegen.. Hoort dit zo?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2014 12:36

Steekvlammen uit de bougie lijkt me niet goed. Ik neem aan dat je wat anders bedoeld.

Vwb de zuiger en zijdelingse beweging, dat klopt en dat hoort ook zo. Om eventuele mis-alignment (niet in lijn liggen) op te vangen.

Vwb de koppeling, het kan kloppen dat je wat hoort, maar dat zal waarschijnlijk de speling zijn tussen koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling (deze kun je licht heen en weer halen wat ook moet, want er zit een shim tussen). Of er moet ergens een aantal ringen ontbreken op de andere assen waardoor deze teveel heen en weer kan bewegen. Kijk dit iig na en check de lagers in het deksel op speling. Vaak is dat een goede indikatie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieterjan56
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2014 16:42
  • Citeer

Berichtdoor pieterjan56 » 07 jan 2015 16:22

Ik heb nu alles weer in elkaar en alles loopt alleen hij houd in op top en schakelt slecht, er zat n 50cc snel op dus die heb ik vervangen door een standaard snor cilinder, hij houd nu nog n beetje in soms trekt die 2-5 seconden door en dan zakt ie weer in op top en schakelt nog steeds slecht.. Moet mee steppen om
hem in zn 2 tekrijgen..

Wat kan dit zijn?

Setup nu:
50cc standaard
Ontgrenst spruitstuk
14/9 carb met standaard sproeier (?)
Standaard sigaar uitlaat
Atw 26 of 28
Vtw 26

Bougie is na n tijdje net niet tegen zwart aan.

Wat kan dit zijn?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.