• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos afstellen probleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 19 jun 2015 08:54

Welke Tomos model heb je? Tomos S25
Wat is het bouwjaar? Onbekend
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik mijn sproeier en vraagtekenveer heb vervangen.
Wat is het probleem? Afstellen van de tomos lukt niet.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Sproeier, vraagtekenveer en uiteraard blokolie vervangen.

Beste forumleden,

Ten eerste: ik ben nieuw op dit forum dus als ik iets verkeerd doe zeg het me dan :)

Ik heb sinds ongeveer een maand een Tomos S25 aangeschaft voor €300, NIET het type met ei cilinder. De tomos heeft een bromkop, en de spruitstuk- en luchtfilterontgrenzing is eruit. Hij heeft een uitlaat met S-bocht, ik heb al naar de ontsteking gekeken maar hier staan geen streepjes op dus ga er vanuit dat het een ontsteking met pickup is die je niet kan verstellen. Twv is 26-22. Bij aankoop heb ik er zelf niet op gereden aangezien ik nog geen rijbewijs heb (aankomende week theorie examen), dus had mijn pa erop gereden. Naar mijn mening liep hij stationair goed, maar heb er zelf niet op kunnen rijden dus dat was dom achteraf.

Dan nu het probleem: toen ik er thuis zelf op reed merkte ik dat hij inhield op top, begon te 4 takten op volgas en de bougie zwart was. Er zat toen sproeier 50 in. Ik merkte ook dat hij niet lekker schakelde en het vraagtekenveertje kapot was, deze heb ik dus vervangen en er uiteraard nieuwe blokolie in gedaan. Tegelijk heb ik sproeier 48 van een maat geleend en die erin gedaan. Nu hield hij niet meer in op top, was de bougie mooi koffiebruin, alleen nu begon hij te smoren/dippen als ik volgas gaf vanuit stilstand. Hij trekt dan ook niet echt lekker op. Voor de zekerheid dus een nieuwe 48 (ja, uit de winkel) aangeschaft en die erin gezet. Het probleem werd niet verholpen. Toen sproeier 50 eens goed schoongemaakt en erin gedaan, hij trok veel beter maar hield weer in op top. Hierna heb ik op valse lucht gecontroleerd m.b.v. siliconenspray (had op dat moment geen deo :shock: ). Bij spuiten op de voetpakking viel de tomos uit. Later heb ik dit ook geprobeerd met deo maar toen gebeurde er niks, ook niet bij de voetpakking. Dus heb ik een nieuwe cilinderpakkingset en een nieuwe bougie gekocht. De bougie verhielp het probleem niet, de cilinder en cilinderkop krijg ik er met geen mogelijkheid af, heb zelfs al een koelvin afgebroken bij de uitlaat. Nu kan het afstelprobleem door twee dingen komen volgens mij: of valse lucht of iets anders. In het geval van valse lucht, hoe krijg ik mijn cilinder los? Deze zit echt muur- en muurvast. In het geval van iets anders, wat zou het kunnen zijn? Alvast bedankt :D

groetjes,
TomosS25Power

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 20 jun 2015 12:18

Weet niemand een oplossing voor mijn probleem? Ik zou het erg op prijs stellen.

EDIT: de cilinderkop heb ik er inmiddels af, de cilinder zelf niet.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 20 jun 2015 14:59

Wd40 op de tapeinden spuiten en even laten inwerken, Dan met een kunstof hamer met beleid een paar tikken geven onderkant cilinder, zo kreeg ik de mijne los. En voor het afstellen zou ik eerst de eventuele valse lucht verhelpen.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 21 jun 2015 20:16

Zal er de komende dagen eens WD40 op gaan spuiten en kijken of hij dan losgaat. Ik laat wel weten of het gewerkt heeft en zoniet wat dan te doen. Iig bedankt voor je reactie!

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 22 jun 2015 18:18

Heb nog geen tijd gehad om aan de tomos te sleutelen dus ik kan het probleem van valse lucht nog niet uitsluiten. Waar ik ook aan dacht n.a.v. dit topic:viewtopic.php?f=56&t=9139 is dat het aan de ontsteking kan liggen, aangezien ik die niet kan verstellen. Zou het mogelijk zijn om de pickup unit te verplaatsen d.m.v. hem op een ijzeren plaatje te bevestigen, en vervolgens in dat plaatje een sleuf boren zodat je hem kan verstellen (zelfde werking als de grondplaat)? En in welke richting zou ik hem dan moeten verplaatsen? Ik neem aan naar rechts aangezien je hem bij een elektronische ontsteking op die manier naar bromstand zet. Natuurlijk ga ik eerst het probleem van valse lucht uitsluiten, maar ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het aan de ontsteking ligt aangezien dat het enigste is wat nog over is van de snor setup en hem dus kan begrenzen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jun 2015 23:22

Ik denk eerder links(om) omdat je dan het moment van "doorgifte" van het signaal vervroegd. Het gaat om de positie tov het vliegwiel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 29 jun 2015 22:33

Cilinder heb ik er dus niet afgekregen. Ga hem nu warmstoken. Zodra hij eraf is en ik de pakkingen heb vervangen laat ik jullie weten of het probleem is opgelost. Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 03 jul 2015 15:53

Ik weet niet of ik het hier mag posten of dat ik er een nieuw topic voor aan moet maken maar ik had een vraag. Volgensmij hebben snor- en bromtomossen met een euro2 ontsteking (met pickup) allebei dezelfde cdi, er is immers geen brom- of snor cdi tekoop. Betekent dit ook dat de cdi op mijn tomos met pickup ontsteking dus eigenlijk ook met een bromsetup zou moeten werken? Aangezien diezelfde cdi op een bromtomos zit. Ik zit me dit af te vragen omdat ik het anders zonde vind om er nog veel geld in te gaan steken. De euro2 ontsteking is namelijk niet te vervangen door een verstelbare omdat de grondplaat anders is, heb ik op dit forum gelezen. Als het dus aan de ontsteking ligt valt mijn tomos niet goed lopend te krijgen in mijn ogen. Wil namelijk niet allemaal nieuw spul gaan kopen om er later achter te komen dat het aan de ontsteking ligt die niet te veranderen valt. Dan koop ik liever een andere tomos met in ieder geval geen euro2 blok.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2015 17:21

Een pick-up unit ontsteking is niet te verstellen, daarvoor zorgt de pick-up voor. Alleen de 4-spoels zonder pick-up kan worden versteld naar brom- of snorstand. Daarvoor staan er streepjes in het carter. Bij jou zullen deze ontbreken. Montage van de grondplaat is voor beide typen hetzelfde, echter het enige verschil is dat er een extra kastje aan de buitenkant van het vliegwiel zit.

Als je problemen hebt met de ontsteking van je huidige blok, moet je eens wat doormeten. Heb je dat al gedaan? Wat zijn de resultaten daarvan?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 03 jul 2015 17:45

Beste shadowranger,

Ik heb nog niks doorgemeten, maar ben allang blij om te horen dat de ontsteking te vervangen is. Kan misschien een zonder pickup van een vriend kopen tegen een goede prijs. Dat zal dan plug & play zijn met bijbehorende cdi met 2 draden neem ik aan? Ga in ieder geval eerst de valse lucht oplossen, maar dit leek me zo nutteloos als het aan de ontsteking lag en deze niet te vervangen zou zijn. Bedankt voor je hulp!

EDIT: bij mij staan er wél streepjes voor brom- en snorstand in het carter...

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 12 jul 2015 18:28

De cilinder is eraf, helaas moest de slijptol eraan te pas komen. De voetpakking sloot duidelijk niet goed af, er zat zelfs roest onder. Ook waren de zuigerveren erg versleten en sloot het membraam niet goed. Wat ik nu ga doen is er een compleet nieuwe cilinder met zuiger op zetten incl. nieuwe tapeinden en alle pakkingen vernieuwen. Ook komt er een nieuw membraam op. Kunnen jullie je voorstellen dat mijn probleem, inhouden bij optrekken volgas (sproeier 48) en inhouden op top (sproeier 50), dan nog steeds niet verholpen is? Mvg, TomosS25Power

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen