• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet, kick-start en choke werkt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
TomosAstrid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomosAstrid » 08 aug 2015 22:08

Welke Tomos model heb je? Revival
Wat is het bouwjaar? 2002
Sinds wanneer speelt dit probleem? 8-8-2015
Wat is het probleem? Start niet.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Hallo,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Tomos Revival. Zelf ben ik niet heel technisch en is het best wat jaren geleden dat ik mijn vorige Tomos had. Nu dus wel problemen en ben er niet helemaal achter waar het probleem zit.
Gisteren heb ik er zonder problemen 27 kilometer aan 1 stuk mee gereden. Vandaag viel tijdens een ritje de brommer stil terwijl ik aan het rijden was, maar moest stoppen voor een stoplicht. Na een aantal keer proberen startte die wel weer. Nog geen honderd meter verder viel die weer stil en lukte het ook niet meer om te starten. Bij de eerste pogingen hoorde ik wel de startmotor (denk ik?) draaien. Maar vervolgens hoor ik nu alleen nog een tikje achter de carterkap als ik probeer te starten. Wie kan mij helpen met dit probleem?
De accu hebben we nagemeten en geeft 12,44 volt. Is dit voldoende om te kunnen starten?

Aangezien de elektrische start het niet doet wilde ik proberen de kick-starter te gebruiken. Deze krijg ik niet in beweging! Ook de choke kan ik niet naar beneden klikken. Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt!

Groeten,
Astrid

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 08 aug 2015 23:55

Welkom op het forum Astrid :)

Aangezien ik lees dat je startmotor het eerst wel deed, en nu alleen een tik geeft + dat je niet meer kan kicken gaat mijn eerste gedachte uit naar een vastloper (zuiger kan dan niet meer bewegen in de cilinder dus kan je ook niet kicken). Iemand die hier meer verstand van heeft zou dit kunnen bevestigen, of juist niet. Als het een vastloper betreft zul je waarschijnlijk een nieuwe cilinder erop moeten zetten, of deze laten honen icm een opmaat zuiger (weet niet of die er zijn voor tomos). Oorzaak zal waarschijnlijk liggen aan een te arm mengsel of te weinig olie in de benzine. Hoop dat je hiermee al wat verder bent :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 aug 2015 08:58

Ik vrees het ook, eerst een warmloper en daarna een vastloper. De zuiger zit dan zo klem in de cilinder dat je ook niet meer kan kicken. Enigste wat je nu kunt doen is proberen de cilinder er af te krijgen om te kijken wat de schade is.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 aug 2015 11:07

Als het idd een warm-/ vastloper is, zou dit betekenen dat de motor oliegebrek heeft gehad in de brandstof. ZIt er een aparte 2-takt olietank op, is deze niet leeg (lampje op dashbord) en doet het pompje het ook? Zoals aangegeven is het niet onverstandig de cilinder te lichten en de schade te inventariseren. Misschien als de kop eraf is kun je voorzichtig proberen de zuiger omlaag te duwen. Als dat niet lukt is het een vastloper. Dan moet er iets meer geweld aan te pas komen om de zuiger en cilinder van elkaar te scheiden.

Vwb het choke gedeelte, kun je eens aan de achterzijde (waar het luchtfilter op zit) eens kijken als het luchtfilter weg is of en zo ja hoe het mechaniek werkt. Misschien kom je er dan al achter waarom de choke niet werkt of jij de hendel niet kan bedienen (klemmen).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosAstrid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomosAstrid » 09 aug 2015 15:42

Bedankt voor de reacties!

Er zit inderdaad een apart olietankje op waar ook olie in zit. Ik weet niet of het pompje het wel doet.. Het olielampje is niet gaan branden.

Van de kickstarter is het de vraag of deze sowieso wel gaat werken. Ik vermoed dat de ketting er een keer is afgelopen waardoor de carterkap ook beschadigd is. Het veertje bij de kickstart kan gewoon vrij draaien en heeft verder geen verbinding. Zie bijgevoegde foto. Dit lijkt mij niet zo te horen?

Eigenlijk wil ik eerst testen met de kickstart wat er gebeurt.
Wat vinden jullie?

Bijlagen
20150809_153022.jpg
Kickstarter

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 09 aug 2015 16:35

Je carterkap is idd gebroken waardoor je het kickstartveertje niet kunt laten klemmen, vandaar dat deze zomaar rond kan draaien. Als ik jou was zou ik dus even naar een nieuwe/tweedehandse carterkap kijken. Maar dit neemt niet weg dat de kickstarter gewoon zou moeten werken. Immers dat veertje zorgt er alleen voor dat je kickstarter terugkomt. Het verklaart niet waarom er geen beweging in zit. Maar zoals john1950 en shadowranger al zeiden, je hebt waarschijnlijk een vastloper en doet er verstandig aan om even cilinder + zuiger te inspecteren.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen