• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos mist kracht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
36 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 08 aug 2015 15:48

Welke Tomos model heb je? Quadro e-start
Wat is het bouwjaar?
2008

Sinds wanneer speelt dit probleem?
Sinds 1 week

Wat is het probleem?
Ik heb mijn cilinder en zuiger laten vervangen, aangezien de tapeind in de cilinder afgebroken was ( voor de uitlaat) en sindsdien mis ik heel erg veel kracht en snelheid. Normaal liep hij 30-35km/u en nu mag ik geluk hebben als ik de 25 haal ( op de gps )

Ik heb alles laten doen bij de dealer.

Onlangs nog iets verandert aan je Tomos?
Cilinder/zuiger vervangen (DMP)
Versnellingsbakolie vervangen

Mijn vraag is dus, hoe komt het dat ik nu vermogen ben verloren. heb hem rustig ingereden, en ondertussen al meer dan 40km mee gereden.

Jantje073
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jantje073 » 08 aug 2015 16:15

Deo test gedaan?
Lijkt me dat hij ergens valse lucht trekt.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 08 aug 2015 16:29

Deo test gedaan?
Lijkt me dat hij ergens valse lucht trekt.
Nope, niet gedaan, maar overal zitten nieuwe pakkingen tussen, en het lijkt me dat een dealer het toch wel goed doet, of vergis ik me?

Het probleem is echt het optrekken voor me, dat gaat wel zo traag. Heb dingen gelezen over de vraagtekenveertje, ik ben bang dat het daar aan kan liggen, dat die gewoon (na 8050 km ) versleten is

Jantje073
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jantje073 » 08 aug 2015 16:32

Lijkt me inderdaad ook, maar je weet het natuurlijk nooit zeker, zou anders niet weten waar je zoveel vermogen door verliest.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 08 aug 2015 16:34

Lijkt me inderdaad ook, maar je weet het natuurlijk nooit zeker, zou anders niet weten waar je zoveel vermogen door verliest.
De zaak waar ik m gekocht heb is nog 1,5 week op vakantie, dus daarna ga ik maar kijken of dat onder de garantie valt.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 08 aug 2015 17:56

Ik denk niet dat de cilinder en zuiger al ingereden is na iets meer dan 40km. Je moet rustig inrijden en niet gelijk lang achtereen vol gas blazen. Dan kan je nog wel valse lucht hebben dus zou toch even deotest doen. Ook zou ik de bougie kleur checken na een paar km rijden en even melden. Lekte de uitlaat eerst ook bij de cilinder tapeind?
Laatst gewijzigd door John1950 op 08 aug 2015 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 08 aug 2015 18:47

Ik denk niet dat de cilinder en zuiger al ingereden is na iets meer dan 40km. Je moet rustig inrijden en niet gelijk lang achtereen vol gas blazen. Wanneer je geen valse lucht heb zou ik de bougiekleur checken na een paar km rijden en even melden. Lekte de uitlaat eerst ook bij de cilinder tapeind?
Rij gelukkig niet veel vol gas met dit weer haha, maar de bougie is koffie-met-melk-bruin, dus de juiste kleur.

Ik haalde de uitlaat eraf, en toen knapte het boutje, dus niet meer opgehad, en meteen laten vervangen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 aug 2015 11:11

Deotest kun je gewoon doen, dan weet je het zeker. Ook al is de reparateur een "expert", ook hij kan een keertje iets niet goed in elkaar hebben gezet. Meestal komt het door valse lucht tussen de aansluiting van de carburateur en het spruitstuk. Soms is de oplossing een kwestie van de schroef losdraaien en tegelijk de carburateur aandrukken en de schroef weer vastzetten. Hiermee komt de afdichting beter tegen elkaar.

Mocht dit niet helpen dan kun je altijd terug gaan als men van vakantie terug is onder garantie. Je hebt betaald voor deze reparatie, dan mag je ook verwachten dat het goed is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 09 aug 2015 11:47

Deotest kun je gewoon doen, dan weet je het zeker. Ook al is de reparateur een "expert", ook hij kan een keertje iets niet goed in elkaar hebben gezet. Meestal komt het door valse lucht tussen de aansluiting van de carburateur en het spruitstuk. Soms is de oplossing een kwestie van de schroef losdraaien en tegelijk de carburateur aandrukken en de schroef weer vastzetten. Hiermee komt de afdichting beter tegen elkaar.

Mocht dit niet helpen dan kun je altijd terug gaan als men van vakantie terug is onder garantie. Je hebt betaald voor deze reparatie, dan mag je ook verwachten dat het goed is.
Ik heb tijdens het lopen van mijn blok, rondom iedere pakking wat deo gespoten, alleen hij blijft hetzelfde lopen. Ook heb ik de uitlaat dichtgedrukt, en viel toen vrijwel meteen uit, dus ook geen lekken in de uitlaat.

Ik vermoed eerlijk gezegd dat mijn katalizator uitlaat verstopt zit, of dat mijn vraagtekenveertje niet meer in orde is.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 aug 2015 15:45

Dan vermoed ik heel sterk dat het die Kat. uitlaat is die dichtgeslipt is, Je zou met een ander uitlaat moeten testen of dat zo is. Mocht dat de oorzaak wezen zou ik er geen Kat. uitlaat meer onder zetten maar eentje waarvan je de demper los kan halen om eventueel te kunnen ontkolen.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 09 aug 2015 15:52

Dan vermoed ik heel sterk dat het die Kat. uitlaat is die dichtgeslipt is, Je zou met een ander uitlaat moeten testen of dat zo is. Mocht dat de oorzaak wezen zou ik er geen Kat. uitlaat meer onder zetten maar eentje waarvan je de demper los kan halen om eventueel te kunnen ontkolen.
Ik heb zojuist een andere uitlaat besteld bij Tomos-Parts.nl. De Standaard Snel uitlaat. ( http://tomos-parts.nl/uitlaat-speedy-st ... s-a35.html )

Mocht dit het probleem oplossen, zou ik al blij zijn, nu maar hopen dat er niet meer kosten aan gaan komen :D

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 aug 2015 17:54

Vergeet ook niet een nieuwe uitlaatpakking te bestellen, die met een ijzeren ring zijn het beste.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 09 aug 2015 18:41

Vergeet ook niet een nieuwe uitlaatpakking te bestellen, die met een ijzeren ring zijn het beste.
Die heb ik uiteraard ook bij besteld, en een ophangstukje van een 1 gaats uitlaat ophanging, naar een 2 gaats.... Anders past die nog niet haha. De tapeind is een paar weken terug al vernieuwd, dus die heb ik niet bijbesteld.

Maar nog ff een klein vraagje,
Ik heb nu dus nog een standaard setup, met een DMP Zuiger/Cilinder, en heb nu al sproeiermaat 54, terwijl dit standaard 50 is dacht ik. Is dat normaal dat dat groter word bij een nieuwe cilinder?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 10 aug 2015 08:04

Wanneer de carburateur een SHA 14/9 is dan is de sproeier 54 aan de grote kant, normaal moet je tussen de 49 en 51 zitten. Je zou 51 kunnen proberen en dan de bougie kleur checken na een paar km rijden. Een te grote sproeier dan normaal kan ook duiden op valse lucht, Probeer eerst maar met een kleinere sproeier.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 10 aug 2015 11:39

Wanneer de carburateur een SHA 14/9 is dan is de sproeier 54 aan de grote kant, normaal moet je tussen de 49 en 51 zitten. Je zou 51 kunnen proberen en dan de bougie kleur checken na een paar km rijden. Een te grote sproeier dan normaal kan ook duiden op valse lucht, Probeer eerst maar met een kleinere sproeier.
Heb vanaf sproeier 50 gecheckt, toen liep die echt slecht ( viel elke keer uit,) bougie te licht. Toen 52, minder problemen, maar alsnog een keer uitgevallen, en de bougie nog te licht. En nu met 54 is de kleur netjes, en als ik rij, blijft die ook normaal lopen.

Maar er zat een b5hs bougie in, zodra ik de nieuwe uitlaat binnen heb, ga ik er een b6hs inzetten, en dan kan ik m compleet gaan afstellen.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 10 aug 2015 17:48

Wanneer die Kat. uitlaat werkelijk dichtgelibt is dan is dat oorzaak is van een mindere topsnelheid. Dan zal je met die nieuwe speedy uitlaat echt wel weer de 35km halen.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 10 aug 2015 17:54

Wanneer die Kat. uitlaat werkelijk dichtgelibt is dan is dat oorzaak is van een mindere topsnelheid. Dan zal je met die nieuwe speedy uitlaat echt wel weer de 35km halen.
Laat ik dat dan maar hopen, hoef ik in ieder geval niet met het openbaar vervoer te reizen dagelijks haha

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 11 aug 2015 18:50

Helaas, heeft niets geholpen... De dealer hier in de straat, die heeft me vertelt dat DMP niet echte kwaliteit is, en dus ook meer op prijs gemaakt is. Dus de enige oplossing een nieuwe cilinder erop, 50cc snel, of 50cc origineel.

ook kan ik hem morgen eind van de dag brengen, om te kijken of zijn opkoper er belang bij heeft, dan mag die m van mij hebben. 't is zonde, maar t is niet anders.

Edit: Diegene die hem gerepareerd heeft gaat morgen bellen met de webshop waar die t spul gekocht heeft, over wat er mogelijk mis kan zijn, misschien toch nog een beetje hoop

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 11 aug 2015 21:48

Als je de orginele cilinder van tomos wil dan ben je wel ongeveer 150 euro kwijt. Je zei dat er een uitlaat tapeind afgebroken was van de orginele cilinder. Waarom laat je die er niet uithalen bij een garage of zo. Dan ben je heel wat minder geld kwijt.
Laatst gewijzigd door John1950 op 11 aug 2015 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

MrMilco
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 11 aug 2015 22:42

Als je de orginele cilinder van tomos wil dan ben je wel ongeveer 150 euro kwijt. je zei dat er een uitlaat tapeind afgebroken was afgebroken van de orginele cilinder. Waarom laat je die er niet uithalen bij een garage of zo. Dan ben je heel wat minder geld kwijt.
Klopt, origineel is erg duur.

Ja, de tapeind was afgebroken, monteur zei dat die het wel kon uitboren, maar heeft m verder gesloopt. Dus heb er toen een nieuwe cilinder en zuiger op laten zetten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
36 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen