• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vaag probleem ! HELP !

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
X-PloiD
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor X-PloiD » 18 apr 2007 16:54

Hee mensen !
Me tomos doet sinds een dag of 2 moeilijk met optrekken pas als je 30 minuten rijd wil hij misshien 40

Wat ik heb geprobeerd,

Cab. schoonmaken
Uitlaat uitbranden
Standaard uitlaat terug geplaats
Andere sproeier proberen
Nieuwe boegie
Compressie checken

Niks had effect. Ik heb een oud A3 blok met eicilinden hij heeft altijd 55 gelopen en trok prima op. Nu rijd hij ong 30 na 3 a 4 minuten warm te laten lopen en rustig gas te geven. Als hij dan warm is en ik geef volgas gaat bij ong. 35 en na een tijdje volgas en nog paar keer optrekken rijd hij net 40 met moeite.

Ik heb al heel veel geprobeert het maakt allemaal niks uit hij blijft hetzelfde doen. Weet iemand wat ik nogmeer zou kunnen proberen ?

flopper
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 18 apr 2007 16:57

wat is je setup?
Quote,

Geplaatst: Zo Sep 23, 2007 6:01 pm

''pas na een keer kicken gaat ie aan
en hoor je een raar geluid zo'n flopper geluid flopflop''

Paul123
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 18 apr 2007 17:11

Stel je carburateur maar eerst is degelijk af, dat zal al wel verschil maken :wink:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding

X-PloiD
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor X-PloiD » 18 apr 2007 18:14

Mijn setup is standaard. Blok is brom niks raars aan een oud type cab. deze is niet af te stellen. aan de zeikant sproeiertje die is makkelijk eruit te halen en afstellen gaat met stelschroef op het handvat. verder kun je dus niks aan de cab instellen,veranderen. hij heeft altijd netjes 55 gelopen maar nu is het echt bagger optrekken en met veel moeite na lange tijd misshien net 40 km/p hebben jullie misshien een idee ?

flopper
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 18 apr 2007 18:23

al gecheckt op valse lucht?
Quote,

X-PloiD
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor X-PloiD » 18 apr 2007 18:29

Aan het blok heb ik weinig gedaan. Nieuwe bougie + dop. De tandwielen heb ik ook vervangen. Aan de cilinder heb ik nooit iets gedaan omdat de compressie helemaal in orde is. De onsteking werkt verder perfect hij start altijd in 1 keer en vonkt prima. Een kleiner tandwiel kan misshien wel helpen maar hij heeft gewoon 55 gelopen. Ik heb geen idee hoeveel km de zuiger erin zit. Maar als ik er niet uit kom en alles heb geprobeert ga ik het blok pas openmaken om te kijken hoe de staat ervan is. Het zou goed kunnen dat je gelijk hebt dat blok gewoon te oud en versleten is. ik hoop dat het niet geval is ..... maarja anders zit er niks anders op.

Hmmm dat nog niet. Er zit een standaard luchtfilter op, bakje in het frame zeg maar. De cab. is helemaal schoon en het rubber tussen het bakje zit precies op het gat van het luchtfilterbakje

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 apr 2007 21:22

Misschien is je sproeierbuis losgetrilt en komt er teveel benzine in je motor. Er is iemand anders op dit forum die dit ook heeft (Encarwi carburateur) en ik heb deze ervaring ook met dit type carburateur. Kwestie van opnieuw vastzetten en uitlijnen met het luchtkanaal.

Wat vaak ook gebeurd is met het demonteren dat het spruitstuk scheurt en er dus valse lucht wordt getrokken. Misschien niet direct zichtbaar, maar kijk maar eens.

Misschien zijn je contactpunten versleten en is de opening en tijdstip van ontsteken verlopen door slijtage van de nok die op de as van je vliegwiel loopt. Dat je een vonk ziet wil niet zeggen dat deze op tijd staat. Het zegt meer over de conditie van je contactpunten, bobine, ontstekingsspoel, bougie +kabel en dop.

Tot slot kan je gasschuif zijn versleten (ja, dat kan ook). Dan reageert je motor ook niet meer lekker op het gasgeven en slaat zelfs af.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

X-PloiD
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor X-PloiD » 19 apr 2007 11:53

Shadowranger: Ik heb al je punte gecheckt op de onsteking na die ga ik vandaag ook nog checken. voorderest werkt echt alles de sproeier zit helemaal goed in de cab. het spruitstuk is onbeschadigt. en me gas schuif werkt prima. dan moet het haast wel aan de onsteking liggen. Ik weet alleen niet goed hoe ik hem optijd moet zetten. Zou je me dat uit kunnen leggen ?

Hier nog even foto van me blok + cab.
Afbeelding

ex-gast
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 19 apr 2007 12:31

miss ene kering die er uit gelopen is ?
contactpunten die los geschoten zijn ?
warmloper gehad ?
blijft je rem hangen ?
there is no substitute for cubic inches

X-PloiD
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor X-PloiD » 19 apr 2007 12:41

miss ene kering die er uit gelopen is ?
contactpunten die los geschoten zijn ?
warmloper gehad ?
blijft je rem hangen ?
Hee, Kering zou ik niet weten.
Contactpunten zitten nog goed anders start hij niet
Warmloper denk ik niet want hij loopt nog gewoon nooit extreem heet geworden
En de remmen heb ik ook gecontroleerd dus hij word nerges door tegengehouden. Lagers van de wielen zijn nog perfect zonder speling en ze draaien soepel. Echt bagger hij blijft maar kut lopen.

Hier nog even foto van mijn onsteking
Afbeelding
Bosch 6V 17W vond ik.

flopper
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 19 apr 2007 14:13

misschien toch maar even openmaken en checken op lekke keeringen enof versleten lagers
Quote,

Ciedric
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Ciedric » 19 apr 2007 15:39

Heeft zo'n ding een condesator? Die wil ook nog wel eens nokke met warmte. Vonkt hij tussen de contactpunten? Wat is de afstand tussen je contactpunten?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 apr 2007 19:24

Shadowranger: Ik heb al je punte gecheckt op de onsteking na die ga ik vandaag ook nog checken. voorderest werkt echt alles de sproeier zit helemaal goed in de cab. het spruitstuk is onbeschadigt. en me gas schuif werkt prima. dan moet het haast wel aan de onsteking liggen. Ik weet alleen niet goed hoe ik hem optijd moet zetten. Zou je me dat uit kunnen leggen ?
Hier heb ik dit al eens uitgelegd. Staat trouwens ook wel bij How-To.

Wat ex-gast, flopper en Ciedric hier zeggen kan ook wel eens aan de hand zijn. Bij stationair toerental lijkt er niets aan de hand, maar als de motor een beetje gaat presteren kunnen keerringen lekken. Ook een condensator kan de brui eraan geven, maar daarvan heb ik alleen de ervaring dat ik tijdens het rijden dan wel, dan geen ontsteking had (alsof je tijdens het rijden de kill-switch indrukt). Je zal dit toch ff moeten checken. Kost niet al te veel.

Trouwens ik bekijk je foto's. Antiek blokje, ziet er nog netjes uit hoor, maar zie ik daar een gloednieuwe Encarwi carburateur?? En dat ontstekingsvliegwiel, 6V 17W. Niet eens de zin gehad er een meer up-to-date ontsteking op te zetten?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

X-PloiD
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor X-PloiD » 19 apr 2007 21:03

Hier heb ik dit al eens uitgelegd. Staat trouwens ook wel bij How-To.

Wat ex-gast, flopper en Ciedric hier zeggen kan ook wel eens aan de hand zijn. Bij stationair toerental lijkt er niets aan de hand, maar als de motor een beetje gaat presteren kunnen keerringen lekken. Ook een condensator kan de brui eraan geven, maar daarvan heb ik alleen de ervaring dat ik tijdens het rijden dan wel, dan geen ontsteking had (alsof je tijdens het rijden de kill-switch indrukt). Je zal dit toch ff moeten checken. Kost niet al te veel.

Trouwens ik bekijk je foto's. Antiek blokje, ziet er nog netjes uit hoor, maar zie ik daar een gloednieuwe Encarwi carburateur?? En dat ontstekingsvliegwiel, 6V 17W. Niet eens de zin gehad er een meer up-to-date ontsteking op te zetten?
Jup is idd een heel antiek blokje maar hij loopt nogsteeds. de Encarwi cab. is niet nieuw hij is gewoon brandschoon haha ik heb nog een 2de liggen gekregen van een oude leraar van mij. Zijn makkelijk cab. met sproeiers maar afstellen gaat niet altijd makkelijk. Ik weet niet of er nieuwere onsteking op kan ? maarja hij deed het gewoon en nogsteeds ik ga hem morige helemaal checken op de manier die je hebt uitgelegt in een ander topic. misshien moet ik toch maar nieuwere onsteking aanschaffen. ik hou jullie op de hoogte alvast bedankt !

Ik heb me vliegwiel eraf gehaald en de onsteking eraf gehaald. Maar nu snap ik het niet want volgens mij staat hij wel optijd afgestelt ????

Afbeelding

Kan iemand me verder helpen ? :cry:

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 apr 2007 17:02

Als je de boel demonteerd staat het zeker niet meer op tijd.

Het afstellen is net zoals een 12 volts contactpuntenontsteking.

X-PloiD
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor X-PloiD » 28 apr 2007 00:03

Mensen probleem opgelost !

Nieuwe contactpuntjes en de inlaat naar de uitlaat zat verstopt.
Na het schoonmaken ree hij van 40 naar 67. En eerst ree hij altijd 55 dus toen was er ookal iets mis maarja. dus loopt weer lekker ! deze kan dicht !

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers