• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cillinder verneukt??

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 02 jul 2007 23:34

Ik ben vanavond bezig geweest met het onder handen nemen van me de inlaat van me eicilinder bij de spruitstuk. Nu zag ik dat er in de cilinder een extra buisje was gepropt wat logisch lijkt aangezien dit een snor was oorspronkelijk. Uitgaande van een 12 mm standaard inlaat diameter in deze cilinder ben ik met de boor aan de slag gegaan. Echter iets te enthousiast.... Ik heb aan de binnenkant van me cilinder een kleinhapje uit dat sleufje gehaald met de boor. Om het te verduidelijken, als je aan de binnenkant kijkt van je cilinder zie je 2 keer die rechte/ ronde sleuven, een uitlaat, een inlaat. Kan het kwaad dat ik uit een sleufje een kleine hap heb genomen of is de zuiger precies zo ingesteld dat deze tot aan het randje komt.... Dan zou dit namelijk het hele zuig proces in de war gooien...
Omhoog


Gebruikersavatar
IxilTomos
Diehard
Berichten: 1005
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:00
Locatie: Steenbergen
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 02 jul 2007 23:46

Ik kan niet precies volgen WAAR de beschadiging zit.. beter maak je even foto's ofzo..
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 03 jul 2007 00:17

Heb plaatje even schaamteloos gejat van het kreidler forum maar het geeft een goed beeld wat ik nu bedoel:
Afbeelding

Zoals je ziet aan de binnenkant, is de inlaat een mooi rond boogje, dat boogje is dus bij mij niet meer rond, maar heeft een kleine hapje zeg maar... Ik kan er ff geen foto van maken want alles zit alweer in elkaar... Waar ik dus bang voor ben is dat de rand van de inlaat boog precies grenst aan een zuigerring waardoor je het hele druk/ knal systeem hebt. Doordat ik nu een hap uit die boog heb gehaald zal er misschien compressie verlies of mengsel verlies optreden.. Dat vroeg ik me dus af.... Of dat boogje in originele staat moet blijven....
Omhoog

Gebruikersavatar
nearox
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:40
Locatie: halsteren
  • Citeer

Berichtdoor nearox » 03 jul 2007 09:49

nou bij uitlaat tuning veranderen ze togh ook de vorm van je uitlaatpoort en inlaat poort lijkt mij dus niet zo probleem
maar als je je poorten te groot heb gemaakt is het dat wel
kan je zuiger erin blijven hangen op klopt moment van poorten niet meer
i don't drive fast i just fly low
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 03 jul 2007 11:04

Nou, tis een redelijk kleine hap... Zo'n 2 mm ongeveer dus dat valt nog te overzien.... Nog meer mensen die een idee hebben of t kwaad kan?? Kreeg de tomos gisteravond namelijk niet aan de praat.....
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 03 jul 2007 11:10

Ik weel niet of je wel een beetje tuning regels hebt nageleefd.
Dus poortmap maken, kijken wat je kan verbreden/verhogen.
En als je inlaat onder 67% van je boring zit zou er eigenlijk geen probleem moeten zijn, maar als jij bedoelt dat jij een hap uit je cilinderhemd heb genomen met die boor. Dan ben je gewoon de lul :D

Gewoon weer even cilinder eraf trekken, of je zuiger@odp zetten en dan kijken of hij nog volledig onder je poorten uitkomt.

Als je de cilinder eraf haalt, maak dan foto's :wink:

suc6
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 03 jul 2007 11:40

Even voor de duidelijkheid: wat bedoel je met cilinderhemd??

Zal vanavond de shizzle wel weer los maken en picas maken....
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 03 jul 2007 12:45

Het materiaal wat achter je cilinderwand zit.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 03 jul 2007 12:56

oooww neeh, ik zit niet eens in de buurt van de cilinderhemden.....

Ik zit nu op werk en heb toch ff niks te doen, dus heb even een cilinder inlaat pica normaal, en eentje waar ik in het rood dat hapje heb aangegeven... Normaal gesproken zit er dus zo'n mooie uitgerekte rondje bij je inlaat:
Afbeelding

En nu heb ik met de boor daar een klein hapje uitgehaald, zie de omlijning met rood:
Afbeelding

Plaatjes zijn niet oorspronkelijk tomos... Is ter illustratie.
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 03 jul 2007 13:43

Als dat "hapje" niet te zien is wanneer de zuiger in z'n onderste punt staat, maakt het niets uit, de timing is ook niet veranderd; die verandert alleen wanneer je de inlaat naar beneden haalt. De poort op die foto is trouwens een uitlaatpoort.
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 03 jul 2007 14:25

Denk dat het niet veel uitmaakt als het je inlaat is, enigste wat kan gebeuren is dat je cilinder misschien ietsie hoogtoeriger word. Gewoon even proberen als verder aan alle waardes hebt gehouden.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 03 jul 2007 14:29

:shock: Uitlaat poort was f ter illustratie..... muggezifter :twisted:
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 03 jul 2007 22:26

Nou guys... Ik heb even de kop eraf gehaald en als ik zuiger helemaal omlaag heb dan zie ik alleen de uitlaat map aan de onder kant en een map aan de linkerzijkant. Niks te zien van de inlaatmap. Nu heb ik de zuiger vervangen voor een nieuwe eergister en eigenlijk ben ik al vanaf eergister aan het kloten om die tomos aan de praat te krijgen maar hij wil absoluut niet starten....

Zou t dan toch niet goed zijn geweest dat hapje.... MOrgenavond weer verder.....
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jul 2007 19:52

Je zuiger "lekt" langs dat hapje (zoals jij het beschrijft). Daarom is je inlaattiming verkloot en start je Tomos niet meer. Niet bijster slim om rücksichtlos de boor in je inlaat te zetten. Waarom koop je niet gewoon een 2e hands bromcilinder (ei)?

Nu kun je alsnog een andere cilinder gaan monteren, want hier is niets meer mee te beginnen. Door het hapje in je inlaat drukt de zuiger een deel van het mengsel weer uit de carterruimte. Daarom wil je Tos niet lopen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 04 jul 2007 21:34

Haa shadowranger, bedankt voor je reply... Je bevestigd eigenlijk al iets wat ik vemoedde... Ik zal wel idd op zoek gaan naar een bromcillinder eivorm al zijn die nieuw niet te krjijgen volgens mij?? Heb ze 2e hands wel voorbij zien komen op marktplaats dus denk dat ik daar maar eens op zoek ga. Die nieuwe cillinders zijn niet pasbaar bij een carb onder je frame had ik begrepen... Heb ook geen zin om dat helemaal custom pas te gaan maken.

ps.. betreft t boren als een debiel, was stom inderdaad maar eerlijk gezegd lig ik er niet wakker van.. Weer wat geleerd en de kosten van een nieuwe cilinder, daar lig ik niet echt meer wakker van als je 26 bent en een fulltime baan hebt....
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jul 2007 22:38

...ps.. betreft t boren als een debiel, was stom inderdaad ...
Dat zijn jouw woorden, ik heb dit niet zo gezegd.. :lol:

Overigens zijn ei-bromciliders vast wel te krijgen. Maar waarom geen grote cilinder monteren met membraam? Past ook wel op een oud blok, ook met een carburateur onder het frame, als je maar een Dellortho carb hebt.

Of nog beter, scoor een compleet blokje met vierkante cilinder.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

cojones81
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2007 13:03
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 06 jul 2007 10:42

Ik classificeer mezelf onder de luie sluitelaars denk ik 8) Dus ik haal vanav 2e hands eicillindertje op bij iemand hiero in Leiden. Misschien idd beter een grote cillinder eronder te proppen maar hoef ook geen 60 km/ u te halen op me klokje dus om nu helemaal alles te gaan modificeren, is niet echt nodig naar mijn mening... Ben blij als ie de 35 haalt :D
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.