mm okee lekker is dat.Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
Ik wil gewoon een ei-cilinder-bromkop .pijpsleutel 11 of dop sleutel 11 heb je nodig, kan je gewoon bij gamma ofzo halen.monteren is ook niet zo moeilijk gewoon cilinder eraf halen en nieuwe erop. Weetn iet uit me hoofd of de zuiger ook identiek is.
Onzin, het koelt prima.Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doenkan toch ook een z'n nieuwe type cilinder kopen. Is 2e hands niet zo duur.
van mij had deze tomos de verkiezing mogen winnen op originaliteit,
die grote koelt waarschijnlijk beter omdat hij een groter opervlak heeft, maar het ziet er idd niet uit zo'n grote kopOnzin, het koelt prima.
Waar slaat dit nu weer op? Zuigerdiameter is hetzelfde, dus je kan gewoon vierkante cilinder monteren als de krukas een bronzen bus heeft. Je moet alleen een zuiger gebruiken met pistonpen 10 ipv 12.dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen
dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)
...knip..een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)en dat past niet..knip....
Ik heb van de brommerboer gehoord dat dit dus niet waar is.Waar slaat dit nu weer op? Zuigerdiameter is hetzelfde, dus je kan gewoon vierkante cilinder monteren als de krukas een bronzen bus heeft. Je moet alleen een zuiger gebruiken met pistonpen 10 ipv 12.dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen
dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)
...knip..een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)en dat past niet..knip....
@Lebbink en iedereen die een snor-eicilinder heeft: De kop van een ei-cilinder is ALTIJD brom. De "hap" uit de compressieruimte is iets waarmee Tomos alleen de vierkante cilinders heeft "afgevoerd". Ik heb dit gecheckt met mijn ei-cilinders (brom en snor) en die koppen zijn identiek.
Dus als ik er alleen een 14/12 carb opzet (van een brommer) moet hij gewoon 45 lopen? (Ik heb al een bullet uitlaat en ATW 28)Ik heb ruim 19 jaar ervaring met Tomos en heb ook in de fabriek in Epe gewerkt. Ik heb het ook nog eens gecheckt met de blokken die ik heb liggen op het schap. Alle ei-cilinders die ik openmaakte (en die zijn origineel) en waarvan ik de kop heb gezien, zijn allemaal hetzelfde.
De begrenzingen bij de "oude" ei-cilinders zit m in de inlaat. Bij de snorcilinder is de opening maar 9 mm terwijl de doorlaat voor een brommodel ei-cilinder 12 mm is. Ook de spruitstukken zijn daarop aangepast en is in de uitlaatmond (het deel dat aan de cilinder wordt geschroeft) een begrenzingsbus gelast. Vroeger moest ik bij de bromboer specifiek naar een brommodel zuiger vragen voor mijn ei-cilinderblokkie. De inlaatpoort wordt, niet zoals bij de huidige membraamcilinders, gestuurd door de onderzijde (het hemd) van de zuiger. Bij de snor is deze ook iets langer, er kan daardoor minder mengsel naar binnen tov een brommodel in dezelfde tijd dat de inlaatpoort open staat. Net als nu is er een krappe carburateur achter gezet. Minder mengsel is minder prestatie. Vandaar dat al die S25 snorbrommers met ei-cilinder een klein(er) tandwiel (ik meen dat dit ook 24 was net als mijn brommodel) achterop hebben.
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten