Mijn onstekings verhaal is nog steeds niet verholpen, ik heb nog steeds geen vonk,en ik ga maar stap voor stap de bougie. bougiekabel/kapje , spoelen enz enz vervangen,,maar dit even terzijde,
Ik weet sinds gister dat ik dus een elektrische ontsteking heb , omdat het voor mij jaaaaaaaaren geleden is dat ik aan een brommer gesleuteld heb,(( ik ben nog van de puch generatie 1970 )) en ik nog in de veronderstelling was dat er kontaktpunten in zaten,
Maar wie kan mij nu vertellen hoe het precies werkt, de onsteking van m`n tomos, ik bedoel, het vliegwiel draait over de spoel, de spanning gaat naar de verdeler.....MAAR DAN ???......wanneer weet de verdeler dat hij de vonk aan de bougie moet geven ?, ...........is er een referentiepunt behalve dan de twee streepjes op het motorblok voor snor of brommerstand van de spoelenplaat .........kortom hoe werkt het precies ????, met kontaktpunten is het duidelijk voor mij, die openen NET voor het hoogste punt van de zuiger, en BOEM daar gaat hij weer, maar zonder puntjes is het voor mij vooralsnog een raadsel, heeft het soms met positive en negatieve magneten in het vliegwiel te maken ?